Onderwijsadviseur en trainer
Thijs Wesselink
Effectieve lessen
Hoe breng je de juiste structuur aan in je lessen? Hoe maak je lessen effectief? Ik adviseer het Directe Instructiemodel vaak. Door te checken of deze fases in je les zitten heb je een duidelijke lijn in je lessen zitten, waardoor studenten en docenten de lessen makkelijker kunnen volgen. Onder meer op deze manier begeleid ik docenten in het hbo met het geven van effectieve lessen, zodat zij zich bekwaam voelen in het vak.
Niet jijzelf maar studenten activeren
Ik begeleid docenten in het hbo bij het activeren van studenten, zodat de betrokkenheid tijdens de les omhoog gaat. Vaak stellen docenten bijvoorbeeld open vragen aan de hele groep. Door deze te vervangen door korte samenwerkingsopdrachten komt het zweet op de rug van de student te staan, omdat hij/zij moet nadenken. Ook coach ik docenten in het hbo in het aanbieden van verschillende werkvormen, zodat de lessen meer afwisseling krijgen en de student betrokken wordt. Zo adviseer ik vaak de placematmethode. Deze is overgewaaid uit het basisonderwijs. Het is een simpele en heel effectieve manier om van iedere student input krijgen.
HIT-bouwstenen
Docenten in het mbo begeleid ik met het aanbieden van de HIT-bouwstenen, zodat studenten actiever bij het onderwijs betrokken worden en meer structuur in de les ervaren.
Hoe stel je goede doelen in je les? Hoe zorg je voor een duidelijke structuur en op welke manier geef je de student effectieve feedback. Dit zijn vragen die ik samen met de docent beantwoord tijdens trainingen met de HIT-bouwstenen.
Veilige leeromgeving mbo
Bovendien train ik docenten in het mbo met het creëren van een veilige leeromgeving, zodat iedereen in de school zich veilig voelt. Door vooraf gewenst gedrag aan te geven, kun je een hiërarchische strijd voor zijn. Alle mbo-studenten hebben immers behoefte aan duidelijkheid en voorspelbaarheid. Hierdoor neemt de veiligheid toe in de groep.