Thijs Wesselink

Thijs Wesselink

Trainer en adviseur

T: 06 – 42 01 77 03
E: thijs@oabdekkers.nl

Thijs Wesselink

Effectieve lessen

Hoe breng je de juiste structuur aan in je lessen? Hoe maak je lessen effectief? Ik adviseer het Directe Instructiemodel vaak. Door te checken of deze fases in je les zitten heb je een duidelijke lijn in je lessen zitten, waardoor studenten en docenten de lessen makkelijker kunnen volgen. Onder meer op deze manier begeleid ik docenten in het hbo met het geven van effectieve lessen, zodat zij zich bekwaam voelen in het vak.

Niet jijzelf maar studenten activeren

Ik begeleid docenten in het hbo bij het activeren van studenten, zodat de betrokkenheid tijdens de les omhoog gaat. Vaak stellen docenten bijvoorbeeld open vragen aan de hele groep. Door deze te vervangen door korte samenwerkingsopdrachten komt het zweet op de rug van de student te staan, omdat hij/zij moet nadenken. Ook coach ik docenten in het hbo in het aanbieden van verschillende werkvormen, zodat de lessen meer afwisseling krijgen en de student betrokken wordt. Zo adviseer ik vaak de placematmethode. Deze is overgewaaid uit het basisonderwijs. Het is een simpele en heel effectieve manier om van iedere student input krijgen.

HIT-bouwstenen

Docenten in het mbo begeleid ik met het aanbieden van de HIT-bouwstenen, zodat studenten actiever bij het onderwijs betrokken worden en meer structuur in de les ervaren.
Hoe stel je goede doelen in je les? Hoe zorg je voor een duidelijke structuur en op welke manier geef je de student effectieve feedback. Dit zijn vragen die ik samen met de docent beantwoord tijdens trainingen met de HIT-bouwstenen.

Veilige leeromgeving mbo

Bovendien train ik docenten in het mbo met het creëren van een veilige leeromgeving, zodat iedereen in de school zich veilig voelt. Door vooraf gewenst gedrag aan te geven, kun je een hiërarchische strijd voor zijn. Alle mbo-studenten hebben immers behoefte aan duidelijkheid en voorspelbaarheid. Hierdoor neemt de veiligheid toe in de groep.

Kans op studiesucces…

  Bij veel opleidingen valt tot 50% van de studenten in het eerste jaar uit. Wat kun jij als docent hieraan doen? Thijs geeft suggesties. Wil je meer weten over studiesucces? Op het High Impact Teaching event kun je een...

Waarom ben ik te vroeg in het lokaal?

  Wat heb je eraan om vroeg in het lokaal te zijn? Waarom is dit onderwijskundig van waarde? En welk docentgedrag is helpend voor de start van de les? Thijs geeft in 2 minuten uitleg en praktische tips! Wil je hier meer over weten? Reageer onder het filmpje!...

Kijk terug

  In de laatste vijf minuten van de les gebeurt er veel, maar eigenlijk te weinig. Hoe kun je deze vijf minuten als docent effectief gebruiken? In mijn onderstaande filmpje vertel ik je dit in twee minuten.    ...

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!