Marion van Neerven

Marion van Neerven

Adviseur

T: 06 – 515 317 25
E: marion@oabdekkers.nl

Marion van Neerven

Samen bouwen aan goed onderwijs, dat is wat ik graag en met overtuiging doe.

Onderwijsontwikkeling

Scholen en onderwijsteams begeleid ik bij het (her)ontwerpen van (nieuw) onderwijs, bij het samenbrengen en concretiseren van vele ideeën, meningen en stukken naar een concrete, haalbare en inspirerende visie en een congruent ontwerp voor het onderwijs- en toetsprogramma, zodat zij op basis van een gedegen en gedeelde basis de vertaalslag kunnen maken naar hun onderwijs.

In mijn loopbaan heb ik mij ontwikkeld tot een allrounder in het beroepsonderwijs, met als specialisme het begeleiden bij onderwijskundige verandering, kwaliteitsbewustzijn en professionalisering. Kernwoorden zijn inspireren, motiveren, heldere kaders en taal, aan de slag. Mijn inhoudelijke terreinen zijn onderwijsontwikkeling, kwaliteitszorg en toetsing en examinering. Het uitgangspunt is altijd: hoe doen we de dingen zo dat het impact heeft op het daadwerkelijk en diepgaand leren van de student, docent, team en de organisatie?

Ik begeleid en professionaliseer onderwijsteams bij het ontwikkelen van onderwijs en toetsen, zodat de kwaliteit en duurzaamheid van het onderwijsprogramma geborgd is.

Dynamisch samenwerken vanuit de bedoeling

Bij mij staat samenwerken altijd bovenaan. Ieder vanuit zijn kracht, zijn taak en zijn rol, vanuit een helder of doordacht idee. Vanuit de gedachte dat een professioneel team meer is dan de optelsom van professionals. Soms vlot het samenwerken niet en weerhoudt de dynamiek het boeken van resultaat. Soms is een onderwijskundig vraagstuk ook een veranderkundig vraagstuk.

Ik help en coach de docent, het team of de organisatie door als critical friend feedback te geven en door te adviseren over een strategie of aanpak, zodat de onderwijsinstelling duurzaam resultaat kan boeken in het onderwijs.

Een gedreven gesprekspartner op alle niveaus: dat ben ik. Zo ken ik de beleidsmatige achtergronden en zie ik de belangen van de verschillende lagen binnen een onderwijsorganisatie. Met mijn ervaring en no-nonsensementaliteit vindt een organisatie in mij een enthousiaste professional om een onderwijskundig kwaliteits- of veranderproces op te pakken. Dat doe ik niet alleen. Samen met de onderwijsprofessional bepaal ik een passende aanpak voor het team of de organisatie.

Daarbij ga ik graag uit van de bedoeling: wat is er wat er veranderd moet worden? En waarom eigenlijk?

Wil jij veranderen?

  Einde van het studiejaar   We zijn allemaal professionals. En ook gewoon mensen. Zo aan het einde van het studiejaar valt het decorum soms wat weg en komt de ware behoefte boven. En dat is op dat moment vooral: rust! Nadenkend over een blog die in de...

In de categorie handige lijstjes; een recept voor het formuleren van leerdoelen.

  De laatste weken krijg ik regelmatig de vraag hoe je nu eigenlijk goede leerdoelen formuleert. Een hele relevante vraag, want vaak slaan we deze stap over. Herken je dat? Dat je voordat je begint aan een les of activiteit heel veel energie stopt in wat je wilt...

Ritueel

  Exact een jaar geleden deed ik het ook. Maar dit jaar bijna niet, vanwege tijdgebrek, vanwege allerlei dingen die toch belangrijker leken en misschien ook wel waren. Alles was in orde, er stond een gastblog klaar. Maar in het weekend overviel mij hetzelfde...

Schrijf je nu in voor een wekelijkse dosis inspiratie

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!