
Onderwijsadviseur
Marion van Neerven
Samen bouwen aan goed onderwijs, dat is wat ik graag en met overtuiging doe.
Onderwijsontwikkeling
Scholen en onderwijsteams begeleid ik bij het (her)ontwerpen van (nieuw) onderwijs, bij het samenbrengen en concretiseren van vele ideeën, meningen en stukken naar een concrete, haalbare en inspirerende visie en een congruent ontwerp voor het onderwijs- en toetsprogramma, zodat zij op basis van een gedegen en gedeelde basis de vertaalslag kunnen maken naar hun onderwijs.
In mijn loopbaan heb ik mij ontwikkeld tot een allrounder in het beroepsonderwijs, met als specialisme het begeleiden bij onderwijskundige verandering, kwaliteitsbewustzijn en professionalisering. Kernwoorden zijn inspireren, motiveren, heldere kaders en taal, aan de slag. Mijn inhoudelijke terreinen zijn onderwijsontwikkeling, kwaliteitszorg en toetsing en examinering. Het uitgangspunt is altijd: hoe doen we de dingen zo dat het impact heeft op het daadwerkelijk en diepgaand leren van de student, docent, team en de organisatie?
Ik begeleid en professionaliseer onderwijsteams bij het ontwikkelen van onderwijs en toetsen, zodat de kwaliteit en duurzaamheid van het onderwijsprogramma geborgd is.
Dynamisch samenwerken vanuit de bedoeling
Bij mij staat samenwerken altijd bovenaan. Ieder vanuit zijn kracht, zijn taak en zijn rol, vanuit een helder of doordacht idee. Vanuit de gedachte dat een professioneel team meer is dan de optelsom van professionals. Soms vlot het samenwerken niet en weerhoudt de dynamiek het boeken van resultaat. Soms is een onderwijskundig vraagstuk ook een veranderkundig vraagstuk.
Ik help en coach de docent, het team of de organisatie door als critical friend feedback te geven en door te adviseren over een strategie of aanpak, zodat de onderwijsinstelling duurzaam resultaat kan boeken in het onderwijs.
Een gedreven gesprekspartner op alle niveaus: dat ben ik. Zo ken ik de beleidsmatige achtergronden en zie ik de belangen van de verschillende lagen binnen een onderwijsorganisatie. Met mijn ervaring en no-nonsensementaliteit vindt een organisatie in mij een enthousiaste professional om een onderwijskundig kwaliteits- of veranderproces op te pakken. Dat doe ik niet alleen. Samen met de onderwijsprofessional bepaal ik een passende aanpak voor het team of de organisatie.
Daarbij ga ik graag uit van de bedoeling: wat is er wat er veranderd moet worden? En waarom eigenlijk?