Emile Heerkens

Emile Heerkens

Trainer en Adviseur

T: 06 – 53 36 44 96
E: emile@oabdekkers.nl

Emile Heerkens

Ik inspireer docenten en teams met bijzondere verhalen en metaforen zodat het schijnbaar onmogelijke toch uitvoer kan zijn.

Voorbeeld: Ik geef workshops pedagogiek. Deze kunnen in de vorm van een powerlezing zijn van 45 minuten maar ook een hele dag. In deze workshops maak ik gebruik van een aantal bijzondere verhalen uit het werkveld. Verhalen die verbazen maar vooral eye-openers zijn voor wat er allemaal mogelijk als je met je team het pedagogisch klimaat vorm wilt gaan geven. De combinatie van verhalen en pedagogische ideeën en visies zorgen ervoor dat de aanwezigen geïnspireerd en geactiveerd de workshops verlaten. Jaren later zie ik op de scholen waar ik ben geweest, de ideeën en kansen terug!

Ik leer docenten met uitdagende nieuwe voorbeelden en inzichten zodat projectmatig onderwijs en gepersonaliseerd leren uitvoerbaar en leuk wordt.

Voorbeeld: Ik heb samen met de docenten van het Leeuwenborgh college in Sittard gebouwd aan een nieuwe en uitvoerbare onderwijsvisie op gepersonaliseerd leren. Door eerst met elkaar te sturen op een duidelijke missie en visie (vanuit de Golden Circle ®) creëren we een eenduidige richting en taal. Dit zorgt ervoor dat teamleden echt mét elkaar in een ontwikkeling gaan staan en er daadwerkelijk mooie stappen gezet kunnen worden, en, misschien nog wel belangrijker, nieuwe ideeën meer kansen en ruimte krijgen.

Ik coach teams, door Natuurlijk Leren, op zelfsturing en eigenaarschap binnen hun opleiding waardoor meer werkplezier ontstaat, geen energieverlies  optreedt en meer onderwijsontwikkeling in gang kan worden gezet.

Voorbeeld: Ik ben een jaar lang interim-domeinleider geweest bij de Entree-opleidingen van het Da Vinci College. Ik was daarbij verantwoordelijk voor de directe teamaansturing en een aantal onderwijsontwikkelingen rondom SLB, examinering en Keuzedelen. Door een open en transparante houding naar het team waarbij oprechte verantwoordelijkheid wordt teruggelegd bij de mensen zelf creëer ik eigenaarschap en zelfsturing. Daarbij staat niet controleren centraal maar vertrouwen. Vanuit Natuurlijk Leren ben ik er van overtuigd dat een directeur en/of teamleider een gastheer moet zijn voor zijn personeel (zoals de docent dat zou moeten zijn naar zijn studenten). Dit betekent dat je niet in de sturende en controlerende rol gaat zitten maar in een faciliterende: ervoor zorgen dat de omstandigheden zo gecreëerd worden dat de ander zo optimaal mogelijk kan werken.

De morele doelen van je onderwijs: van Ego-denken naar Eco-denken

  In eerdere blogs maar ook in veel van mijn trainingen grijp ik met grote regelmaat terug naar de achterliggende missie van ons onderwijs, of in het bijzonder; van jullie opleiding(en). Wat is eigenlijk je morele grote doel? Wat wil je nu écht bereiken met je...

Mijn bril, jouw gedrag!

  Je mentale instelling als docent is de belangrijkste factor voor het gedrag van je studenten (Marzano, de vier pedagogische strategieën). Zoals jij voor de klas staat, zoals jij naar je eigen les kijkt maar vooral hoe jij de groep en de individuele studenten...

Carnaval en de Golden Circle…

  De 'What', 'Why' en 'How' van Carnaval... Alaaf!     emile@oabdekkers.nl    

Schrijf je nu in voor een wekelijkse dosis inspiratie