Emile Heerkens

Emile Heerkens

Trainer en Adviseur

T: 06 – 53 36 44 96
E: emile@oabdekkers.nl

Emile Heerkens

Verhalen en metaforen voor beter docentschap

Met bijzondere verhalen en metaforen inspireer ik docenten en docententeams zodat het schijnbaar onmogelijke toch uitvoerbaar wordt. Tijdens mijn workshops zorgen de combinatie van verhalen en pedagogische ideeën en visies ervoor dat de aanwezigen geïnspireerd en geactiveerd de cursussen verlaten. Jaren later zie ik vaak op de scholen deze ideeën en kansen nog terug.

Eye-openers uit werkveld

Een workshop pedagogiek kan bijvoorbeeld in de vorm van een powerlezing zijn van 45 minuten, maar die kan ook een hele dag duren. In deze workshop maak ik gebruik van een aantal bijzondere verhalen uit het werkveld. Dat zijn verhalen die verbazen, maar die vooral eye-openers zijn voor wat er allemaal mogelijk is als je met je team het pedagogisch klimaat vorm wilt gaan geven.

Projectmatig

Ik leer docenten met uitdagende nieuwe voorbeelden en inzichten zodat projectmatig onderwijs en gepersonaliseerd leren uitvoerbaar en leuk worden.

Zo bouw ik samen met de docenten van een onderwijsinstelling aan een nieuwe en uitvoerbare onderwijsvisie op gepersonaliseerd leren. Door eerst met elkaar te sturen op een duidelijke missie en visie (vanuit de Golden Circle ®) creëren we een eenduidige richting en taal. Dit zorgt ervoor dat teamleden echt mét elkaar in een ontwikkeling gaan staan en er daadwerkelijk mooie stappen gezet kunnen worden, en, misschien nog wel belangrijker, nieuwe ideeën meer kansen en ruimte krijgen.
Eigenaarschap en zelfsturing
Ik coach teams, door Natuurlijk Leren, op zelfsturing en eigenaarschap binnen hun opleiding waardoor meer werkplezier ontstaat, geen energieverlies optreedt en meer onderwijsontwikkeling in gang kan worden gezet.

Controle door vertrouwen

Ik ben interim-domeinleider indien gewenst. Daarbij ben ik verantwoordelijk voor de directe teamaansturing en een aantal onderwijsontwikkelingen rondom studieloopbaanbegeleiding, examinering en Keuzedelen. Door een open en transparante houding naar het team, waarbij oprechte verantwoordelijkheid wordt teruggelegd bij de mensen zelf, creëer ik eigenaarschap en zelfsturing. Daarbij staat niet controleren centraal maar vertrouwen. Vanuit Natuurlijk Leren ben ik ervan overtuigd dat een directeur en/of teamleider een gastheer moet zijn voor zijn personeel (zoals de docent dat zou moeten zijn naar zijn studenten). Dit betekent dat je niet in de sturende en controlerende rol gaat zitten, maar in een faciliterende: ervoor zorgen dat de omstandigheden zo gecreëerd worden dat de ander zo optimaal mogelijk kan werken.

Boeiend! Boeiend! Boeiend! Interessant!

  Confetti is alleen dán confettials hij (of zij)meerkleurig is… Het strooien van éénkleurig confettisorteert vrijwel geen effect…  Het is de mengeling die het 'm doet... C'est la vie. (Toon Hermans, 1973) De meerkleurige confetti herkennen we in het onderwijs...

De morele doelen van je onderwijs: van Ego-denken naar Eco-denken

  In eerdere blogs maar ook in veel van mijn trainingen grijp ik met grote regelmaat terug naar de achterliggende missie van ons onderwijs, of in het bijzonder; van jullie opleiding(en). Wat is eigenlijk je morele grote doel? Wat wil je nu écht bereiken met je...

Mijn bril, jouw gedrag!

  Je mentale instelling als docent is de belangrijkste factor voor het gedrag van je studenten (Marzano, de vier pedagogische strategieën). Zoals jij voor de klas staat, zoals jij naar je eigen les kijkt maar vooral hoe jij de groep en de individuele studenten...

Schrijf je nu in voor een wekelijkse dosis inspiratie

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!