Claudia de Groot

Claudia de Groot

Trainer en adviseur

T: 06 – 16 05 32 96
E: claudia@oabdekkers.nl

Claudia de Groot

‘Lesgeven kan je niet aan de hand van een checklist’. Niet alles werkt bij iedereen met hetzelfde resultaat of in dezelfde context, maar dat betekent niet dat er geen hulpmiddelen zijn die echt impact hebben. Het onderwijs is verliefd op modellen. Ik ben echter op zoek naar wat écht werkt in de praktijk en wat wetenschappelijk bekend is, in welke omstandigheden ze werken, voor welke doelgroep, en waarom. Vragen zoals; word je door meer vakkennis automatisch een betere docent? Of Hoe brengen we kennis over naar studenten? Hoe zet je een hele klas optimaal aan het denken? Hoe reageren we op ordeverstorend gedrag? Hoe maken we studenten actief/ gemotiveerd? 

Mijn kracht zet ik in op het pedagogisch- didactisch handelen van de docent in de klas. Door mijn achtergrond als student op het mbo, hbo, wo en werkervaring met LVB- jongeren, is realistisch denken en de toepasbaarheid in de dagelijks praktijk voor mij een passie geworden. Dit kan door verschillende interventies op maat, denk aan lesobservaties, trainingen, coaching, lesontwerpen etc. ik ben op zoek naar actuele vraagstukken en maak daarbij graag gebruik van nieuwe technologieën. Daarnaast gefascineerd over hoe ons brein werkt.

Op deze manier hoop ik inspiratie te kunnen geven, maar ook te leren van jullie als beste kenners van het vak als docent. Tot slot heb ik last van ambitie en doorzettingsvermogen en ben ik een harde werker met een zachte G.

Hoe stimuleer je het nadenken bij studenten?

  Wat is de link tussen denken en leren? Hoe kun je iedereen in je (online) klas laten nadenken? En welke tool kan je inzetten om jouw studenten tot nadenken te stimuleren? Op deze vragen geef ik antwoord in deze blog. En op het einde van de blog kun je je eigen...

Hoe behoud je online contact met kwetsbare jongeren?

  Over wie hebben we het? Het gaat om kwetsbare jongeren met gedragsproblematieken – meestal in combinatie met een verslaving, psychiatrische problematiek en/of een verstandelijke beperking. Younes El Kaci, docent en onderwijsmanager van ROCTOP Amsterdam,...

Formatief evalueren: hoe dan?

  Voor studenten ziet een normale periode er als volgt uit: lessen, opdrachten maken, toets. En dat herhaalt zich steeds. Dit is een summatieve manier van toetsen, toetsen als eindmeting om te bepalen wat een student kan (Wiliam & Leahy, 2019). Het is voor...

Schrijf je nu in voor een wekelijkse dosis inspiratie

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!