Claudia de Groot

Claudia de Groot

Trainer en adviseur

T: 06 – 16 05 32 96
E: claudia@oabdekkers.nl

Claudia de Groot

‘Lesgeven kan je niet aan de hand van een checklist’. Niet alles werkt bij iedereen met hetzelfde resultaat of in dezelfde context, maar dat betekent niet dat er geen hulpmiddelen zijn die echt impact hebben. Het onderwijs is verliefd op modellen. Ik ben echter op zoek naar wat écht werkt in de praktijk en wat wetenschappelijk bekend is, in welke omstandigheden ze werken, voor welke doelgroep, en waarom. Vragen zoals; word je door meer vakkennis automatisch een betere docent? Of Hoe brengen we kennis over naar studenten? Hoe zet je een hele klas optimaal aan het denken? Hoe reageren we op ordeverstorend gedrag? Hoe maken we studenten actief/ gemotiveerd? 

Mijn kracht zet ik in op het pedagogisch- didactisch handelen van de docent in de klas. Door mijn achtergrond als student op het mbo, hbo, wo en werkervaring met LVB- jongeren, is realistisch denken en de toepasbaarheid in de dagelijks praktijk voor mij een passie geworden. Dit kan door verschillende interventies op maat, denk aan lesobservaties, trainingen, coaching, lesontwerpen etc. ik ben op zoek naar actuele vraagstukken en maak daarbij graag gebruik van nieuwe technologieën. Daarnaast gefascineerd over hoe ons brein werkt.

Op deze manier hoop ik inspiratie te kunnen geven, maar ook te leren van jullie als beste kenners van het vak als docent. Tot slot heb ik last van ambitie en doorzettingsvermogen en ben ik een harde werker met een zachte G.

Activerend Evalueren!

  4 activerende werkvormen voor een hele week les   ‘Waarom moet ik evalueren in een les? Daar heb ik geen tijd voor om in die korte les van 45 minuten te evalueren. Hoe doe ik dat dan in een korte tijd zodat elke student zich gehoord voelt? Wat levert het de student...

Voorkennis activeren

  Omdat ik het belangrijk vind om te variëren in mijn trainingen ben ik voortdurend op zoek naar nieuwe activerende werkvormen en tools. Want voorkennis activeren dat werkt! Marzano (2014) stelt zelfs dat het behoort tot de kern van het leren. Ik heb twee activerende...

Activerende werkvormen uit de praktijk die werken (deel 1)

  Wellicht herkenbaar voor een docent: studenten die niet betrokken zijn in je les. Hét middel om betrokken studenten te krijgen is activerende werkvormen. Dat lees je overal. Maar wat verstaan we nu precies onder activerende werkvormen? En wordt leren effectiever bij...

Schrijf je nu in voor een wekelijkse dosis inspiratie