Blog

Opstarten na Corona

Opstarten na Corona

  Tien pedagogische tips om je studenten weer welkom te heten Al twee maanden lang zijn onze studenten vrijwel niet meer fysiek betrokken bij ons onderwijs. Onderwijs en begeleiding vinden voor de meesten plaats op afstand en als we in het nieuwe schooljaar weer...

Gepersonaliseerd leren: Omdat het ‘gemiddelde’ niet bestaat

Gepersonaliseerd leren: Omdat het ‘gemiddelde’ niet bestaat

  “ Door deze manier van leren blijf ik ook na mijn opleiding steeds onderzoeken en kritische vragen stellen, ik probeer dit nu ook in mijn werkcontext over te dragen aan collega’s ”(Wies; ROC Nijmegen opleiding VIG-3) Hierboven zie je een uitspraak van een student...

De terreur van de cijfers

De terreur van de cijfers

  In mijn blog van 3 maart gaf ik al aan dat we te veel toetsen en dat dit vele toetsen lang niet altijd leidt tot meer leren bij de studenten. Maar het is nog erger... We toetsen niet alleen te veel, in het onderwijs zijn we ook nog verslaafd aan het geven van...

Schermdruk?

Schermdruk?

  Tempo uit en zintuigen aan. Een oefening om te vertragen en te verstillen. We gaan week 7 in van het online leren en werken. Wat zijn we allemaal ongelofelijk voortvarend van start gegaan! Online leren loopt, zelfs online toetsen begint te lopen. We komen...

Liever dynamisch groepsgedoe, levendige interactie!

Liever dynamisch groepsgedoe, levendige interactie!

  Ik zeg en chat ‘gedag’ in mijn online-workshop/meeting/ classroom, in MS Teams/Zoom/Brightspace, zwaai nog een keer en klap mijn laptop dicht. Abrupt weg is iedereen, vanuit het beeldcontact gelijk weer thuis. Met een beetje leeg en onbestemd gevoel, staar ik...

Minder regels, meer effect!

Minder regels, meer effect!

Je kent het wel, overbodige regels of heel erg veel regels. Hoe ga jij hiermee om? Emile vertelt over zijn ervaringen bij een onderwijsinstelling waar maar 3 regels zijn.

Stop … en sta stil bij het (afstands)onderwijs.

Stop … en sta stil bij het (afstands)onderwijs.

  Er zijn alweer een paar weken verstreken sinds de eerste gevallen van het coronavirus bekend werden en de overheid ingrijpende maatregelen moest nemen. Maatregelen die voor een stagnatie in het onderwijs hadden kunnen zorgen, maar die door het harde werk en...

Hoe behoud je online contact met kwetsbare jongeren?

Hoe behoud je online contact met kwetsbare jongeren?

  Over wie hebben we het? Het gaat om kwetsbare jongeren met gedragsproblematieken – meestal in combinatie met een verslaving, psychiatrische problematiek en/of een verstandelijke beperking. Younes El Kaci, docent en onderwijsmanager van ROCTOP Amsterdam,...

Online leren: Een sprint en een marathon!

Online leren: Een sprint en een marathon!

  Sinds 15 maart alle scholen gesloten zijn, is er door alle docenten in het land een enorme prestatie geleverd! Met man en macht is er gewerkt aan het onderwijs online krijgen. Langzaamaan beginnen we te wennen aan wat een uitzonderlijke situatie is. Hoe maken...

Laat je niet kisten

Laat je niet kisten

  Bij het zien van een uitzending van de wereld draait door over ‘Erik Scherder laat zich niet kisten’ dacht ik meteen aan de macht van de docent. Mijn overtuiging is dat wij ons, als pedagogisch onderlegde professionals, bewust moeten zijn dat wij studenten...

Toetsen leidt tot werkdruk en niet tot leren

Toetsen leidt tot werkdruk en niet tot leren

In het beroepsonderwijs is de werkdruk hoog. Docenten hebben volle jaartaken en roosters. Een oud-collega van mij verzuchtte eens: “als je de kerstvakantie gehaald hebt, haal je ook de rest van het studiejaar wel”. Mijn stelling is dat een groot deel van de werkdruk...

Formatief evalueren: hoe dan?

Formatief evalueren: hoe dan?

  Voor studenten ziet een normale periode er als volgt uit: lessen, opdrachten maken, toets. En dat herhaalt zich steeds. Dit is een summatieve manier van toetsen, toetsen als eindmeting om te bepalen wat een student kan (Wiliam & Leahy, 2019). Het is voor...

Samenwerken, (hoe) moet dat?

Samenwerken, (hoe) moet dat?

  Samenwerken, (hoe) moet dat? Je hoort het studenten zeggen: "alweer in groepjes? Ik werk hier liever zelf aan, dan kan ik het doen wanneer ik wil. Alleen kan ik het sneller. We krijgen geen gezamenlijke afspraak gepland. Er zitten mensen in ons groepje die niks...

In mijn klas geen polonaise…

In mijn klas geen polonaise…

  In mijn klas geen polonaise… Goede docenten zijn cruciaal voor goed onderwijs. Dat is een algemeen aanvaard inzicht, waarbij docenten meer en meer worden gezien als zelfstandige professionals, die binnen de kaders van hun school professionele ruimte nodig...

Een Cassandravoorspelling

Een Cassandravoorspelling

  In ons werk ben je veel onderweg. In de auto luister ik dan graag naar podcasts en zo hoorde ik voor het eerst over de Cassandravoorspelling. Het verwijst naar een onheilsvoorspelling die achteraf correct blijkt te zijn, maar op het moment van voorspellen niet...

Wie ben jij?

Wie ben jij?

  Wie ben jij? Streng, Lief, Betrokken, Consequent, Chaotisch - dit zijn allemaal kenmerken die jou kunnen typeren als docent. Sta jij bewust stil bij je identiteit als docent, of ben je misschien nog op zoek naar jouw eigen identiteit? Onlangs had ik de...

Tips om je als opleiding te profileren

Tips om je als opleiding te profileren

  Wat onderscheidt jullie van andere opleidingen in het land? Hoe presenteren jullie jezelf naar de buitenwereld? Waar zijn de studenten die bij jullie zijn afgestudeerd aan te herkennen? Allemaal vragen die verwijzen naar de profilering van jullie als opleiding....

Ritueel

Ritueel

  ‘De impact van een goed ritueel ontstaat bij de gratie van herhaling’, schreef ik iets meer dan een jaar geleden in mijn oudejaarsblog. Terugkijken, buigen en danken voor wat kwam en ging bij alle mooie samenwerkingen is iets wat ik graag doe ter afsluiting....

Schrijf je nu in voor een wekelijkse dosis inspiratie

Je ontvangt iedere week onze blog in je mail. Je kunt deze altijd weer uitzetten.

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!