Blog
Tel uw zegeningen!
De studiejaren in mbo en hbo zijn weer opgestart. Waar menig docent gedacht en gehoopt had dat we weer “normaal” hadden kunnen starten, is de realiteit dat er veel maatregelen, logistiek en organisatie nodig is. De start van het studiejaar 2020-2021 is verre...
Kennis verdient herwaardering
Veel docenten zijn bang dat bij het ontwikkelen van een nieuw curriculum de kennisbasis verloren gaat. Steeds meer waarde wordt er gehecht aan 21st century skills zoals creativiteit en kritisch denken. Dit gaat samen met een ruimere opvatting dat studenten...
De overeenkomst tussen een alpentocht en online leren…
Lieve lezer Bij het verschijnen van deze blog ben ik nét gestart met mijn solohike door Zwitserland. Letterlijk! Vanochtend om 9 uur ben ik gestart met mijn tocht over de Via Alpina, een route die mij de komende maand leidt van Oost naar West-Zwitserland....
Moet je dat wel willen… je eigen team coachen?
Zelfsturende teams en teamcoaching zijn ‘hot’. Trainingen genoeg die je leren hoe je het rendement en de effectiviteit van je team bevordert, hoe je zelfsturing creëert en eigenaarschap vergroot. Maar kan het überhaupt wel: je eigen team coachen? Teams hebben...
Relatie, relatie, relatie…
Alle scholen hebben de afgelopen weken hard gewerkt om de Corona-richtlijnen voor het nieuwe schooljaar op te stellen. Hoeveel mensen mogen er tegelijk in het gebouw zijn; hoeveel passen er in een klaslokaal en wat zijn de richtlijnen voor het offline en online...
Dé gevolgen van smartphonegebruik
Enige tijd geleden heeft mijn collega Floor een blog geschreven met daarin tips hoe je studenten kunt leren met smartphones om te gaan. In dit blog ga ik enkele ‘feiten’ en mogelijke gevolgen van smartphonegebruik met je delen.Doel: enigszins bewustwording...
Voor het laatst
Stilstaan is achteruitgang zeggen ze altijd. Vanuit OAB Dekkers ondersteunen we daarom altijd de persoonlijke ontwikkeling van docenten en teams. Maar ook naar onszelf hanteren we die visie. Na bijna 10 jaar neem ik afscheid van OAB Dekkers om te starten aan...
Hoe start je op in september 2020?
Wat hebben we lang uitgekeken naar deze heerlijke vakantie. Meer dan ooit hunkerden studenten en docenten naar vakantie. In een jaar waarin de leercurve voor iedereen in het onderwijs scherper is dan ooit de voren. Regelmatig ver buiten de comfortzone, lang...
Stilstaan midden in een stroomversnelling; hoe doe je dat?!
We zijn in een regelrechte stroomversnelling gekomen. Heel ons land en zeker in het onderwijs. Je kunt niet stil blijven staan om het rustig te bekijken. We moeten morgen online; hoe dan?! Ik ben trots op onderwijsland, dat staat buiten kijf. Ontzettend gaaf...
Hoe stimuleer je het nadenken bij studenten?
Wat is de link tussen denken en leren? Hoe kun je iedereen in je (online) klas laten nadenken? En welke tool kan je inzetten om jouw studenten tot nadenken te stimuleren? Op deze vragen geef ik antwoord in deze blog. En op het einde van de blog kun je je eigen...
Spelenderwijs beginnen met leren
Als een docent te laat komt zitten studenten vaak verveeld te wachten tot de les kan beginnen, soms staan zij zelfs voor een dichte deur omdat zij geen pasje hebben om deze te openen. Stiekem hopen ze wellicht dat de docent helemaal niet meer komt. Ik stond...
Differentiëren, hoe kan ik online rekening houden met verschillen?
Verdiepende opdrachten om studenten uit te dagen, een aanvullende instructie aan kleine groepen studenten of verschillende werkvormen aanbieden om aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften. Het zijn allemaal voorbeelden van differentiatie technieken die je als...
Zin en onzin van onderwijsvernieuwing
1+1=11 Onlangs had ik een interview met Tjip de Jong over zijn nieuwste boek 1+1=11 over de zin en onzin van onderwijsvernieuwing. Tjip bespreekt wekelijks in zijn Tjipcast nieuwe antwoorden en ongewone perspectieven op taaie vragen die hij tegenkomt in de...
We mogen elkaar weer zien!
Tips voor het weer-zíen van teams. De meeste onderwijsinstellingen zijn druk met het vormgeven van het anderhalve meter onderwijs dat na de zomer gaat plaatsvinden. Een enorme uitdaging op allerlei fronten. Sommige instellingen of opleidingen zien de kans...
Met goede verbindingen bouw je een sterke basis
Hoe gaan we nu om met kwetsbare studenten? En straks als we weer samen mogen komen. Hoe doen we het dan?
Wil je in een groep zitten… of in een team spelen?
Iedereen die deze vraag voorgelegd krijgt voelt intuïtief aan dat het beter is om in een team te spelen, dan in een groep te “ zitten “. Als je de twee definities naast elkaar legt dan klopt dat ook wel: Een groep is een verzameling individuen die zich in meer...
Even een loom filmpje maken…
Samen met mijn collega wilden we even een Loomfilmpje maken om docenten te laten zien hoe je opdrachten maakt en toewijst in MS Teams…. Vol goede moed begonnen we: Scriptje gemaakt… Helder overlegd welke boodschap we over wilden brengen… En Teams opgestart. “Waar zit...
Opstarten na Corona
Tien pedagogische tips om je studenten weer welkom te heten Al twee maanden lang zijn onze studenten vrijwel niet meer fysiek betrokken bij ons onderwijs. Onderwijs en begeleiding vinden voor de meesten plaats op afstand en als we in het nieuwe schooljaar weer...
- Wat zegt de wetenschap eigenlijk over online leren? Tjipcast 103 met Peter Loonen
- Feedback geven en collega’s aanspreken, hoe doe je dat? Tjipcast 102 met Thijs Feenstra en Henk Elich
- Is het tijd dat de leerkracht zijn ambacht terugclaimt? Tjipcast 101 met Jan van de Ven
- Tjipcast aflevering 100! Terugkijken en vooruitkijken met Joseph Kessels en Ivar Troost
- Hoe geef je leiding aan een grote onderwijsorganisatie? Tjipcast 099 met Anky Romeijnders
- Hoe realiseer je met een training blijvende organisatieverandering? Tjipcast 098 met Laura van den Ouden
- Is het tijd om te stoppen met toetsen? Tjipcast 097 met Dominique Sluijsmans
- Hoe leren we kinderen goed lezen en spellen op de basisschool? Tjipcast 096 met Shirley Snip en José Schraven
- Wat is er eigenlijk zo nieuw aan het ‘nieuwe werken’? Tjipcast 095 met Jaap Peters
- Hoe ziet goed leesonderwijs eruit in de dagelijkse praktijk? Tjipcast 094 met Marita Eskes
- Bestaat er zoiets als de vanzelforganisatie? Tjipcast 093 met Simon van der Veer
- Wat betekent het om als leerkracht te werken in de grote stad? Tjipcast 092 met Denis van Schelven, Ahmet Dikbas, Yorrit Luijckx en Adnan Delic
- Bestaat er zoiets als de Rotterdamse leerkracht? Tjipcast 091 met Noëlle Engels, Else-Marike Visser en Victor van Toer
- What’s happened to our schools? A sociological approach to education. Tjipcast 090 with Frank Furedi
- Waarom roept Curriculum.nu zoveel weerstand op? Tjipcast 089 met Wim van de Hulst
- Hoe kan wetenschappelijke kennis de kwaliteit van je lessen verbeteren? Tjipcast 088 met Gert Verbrugghen
- Bordwerk en aantekeningen: Slow teaching in de 21e eeuw. Tjipcast 087 met Marcel Schmeier
- Hoe krijgen we in Nederland weer beter onderwijs? (En waarom is dat toch zo ingewikkeld?) Tjipcast 086 met René Kneyber
- Hoeveel invloed heeft ons lichaam op hoe we denken en leren? Tjipcast 085 met Aldo Houterman
- Wat is de toekomst van wetenschappelijk onderzoek? Tjipcast 084 met Ivar Troost
- Hoe ziet de werkplek van de toekomst eruit? Tjipcast 083 met Paul Keursten
- Is Jesse beter dan Thierry? Burgerschapsonderwijs is gevaarlijk. Tjipcast 082 met Marcel Schmeier
- Tip van Tjip 018: Hoe geef je feedback in een digitaal tijdperk?
- Feedback geven, hoe werkt dat nou eigenlijk? Tjipcast 081 met Thijs Feenstra
- Hoe gaat blockchain ons onderwijs verbeteren? Tjipcast 080 met Wim Pelgrim
- Heeft een integraal kindcentrum de toekomst? Tjipcast 079 met Jos van Zutphen
- Een geschiedenis van het onderwijs in Nederland. Tjipcast 078 met Piet de Rooy
- Hoe pakt het project ‘Schoolplein Noord’ het lerarentekort in de regio Friesland, Groningen en Drenthe aan?
- Tjipcast 076 met Paul Kirschner: Hoe leren kinderen?
- Tjipcast 075 met Vivian Tevreden: Bestaan er bouwstenen om te werken aan innovatie in een school?
- Tjipcast 074 met Erik Meester: Hoe werk je als school aan onderwijsverbetering?
- Tjipcast 073 met Michael Hebben: Leidt de huidige Corona crisis tot slimmer en innovatiever samenwerken?
- 1+1=11. Wat is de zin en onzin van onderwijsvernieuwing? Tjipcast 072 met Ivar Troost
- Waarom is verbeelding en fantasie belangrijk in ons (werkende) leven? Tjipcast 071 met Ottolien Boeschoten
- Wat doet een organisatie met mensen? Tjipcast 070 met Mieke Moor
- Hoe komt het dat sommige mensen innovatief en ondernemend zijn en anderen niet? Tjipcast 069 met Paul Delnooz
- De school is dicht! Wat vinden Willemijn (5) en Abel (7) daarvan? Tjipcast 068
- Inclusieve organisaties, klinkt mooi, maar hoe dan? Tjipcast 067 met Jitske Kramer
- Is een organisatie meer dan de som der delen? Tjipcast 066 met Leike van Oss
- Hoe bouw je een veerkrachtige organisatie? Tjipcast 065 met Johannes Regelink
- Wat is de toekomst van ons hoger onderwijs? Tjipcast 064 met Ad Verbrugge
- Hoe zit het nu eigenlijk met het geld in het onderwijs? Tjipcast 063 met Ton van Haperen
- Dialoogbijeenkomst over ruimte voor leerlingen en studenten om het beste uit zichzelf te halen. Tjipcast 62 #toekomstonderwijs
- Dialoogbijeenkomst over nieuwe arrangementen voor werken, onderzoeken en (leven lang) ontwikkelen. Tjipcast 61 #toekomstonderwijs
- Hoe kan je een gezonde leefpraktijk aantrekkelijk maken? Tjipcast 060 met Cees Sprenger
- Dialoogbijeenkomst over een sterke, vroege start. Tjipcast 059 #toekomstonderwijs
- Dialoogbijeenkomst over toegang tot onderwijs en gelijke kansen. Tjipcast 058 #toekomstonderwijs
- Hoe word je een geboren leider? Tjipcast 057 met Frank Schaper
- Hoe zorg je er in Zeeland voor dat middelbare scholieren kiezen voor een loopbaan in het onderwijs? Tjipcast 056 met Saskia Szarafinksi en Gorik Hageman
- Wat is de sleutel tot beter onderwijs? Tjipcast 055 met Jaap Versfelt
Schrijf je nu in voor een wekelijkse dosis inspiratie
Je ontvangt iedere week onze blog in je mail. Je kunt deze altijd weer uitzetten.