Selecteer een pagina

Blog

5 tips voor een docent in ontwikkeling

  Paniek in haar ogen, een felheid in haar stem: “We kunnen dit wel allemaal mooi bedenken, maar álles anders? Ik moet dit straks gaan doen! Hoe? Hóe doe ik dat?” Haar opmerking kwam bij me binnen. Ik ben zelf ook van het soort dat soms wel eens een recept zou willen...

Uitnodiging om jouw initiatief te presenteren tijdens het HIT Event

  8 november 2018 is het zover, het tweede High Impact Teaching Event. Het thema van dit jaar is: Wat kan het onderwijs leren van… de sport! Doelstelling is om elkaar te inspireren rondom onderwijs dat hoge impact heeft en elkaar te ontmoeten in beweging. In bijgaande...

Waarom hebben studenten liever passief onderwijs?

We willen ondernemende studenten die proactief aan de slag gaan, met elkaar discussiëren, vragen indienen en voorbereid naar de les komen. Herken je deze wens? Veel docenten en wellicht ook jij, hebben de ambitie om onderwijs te ontwerpen en te geven dat dit...

Belang van betrouwbaar toetsen wordt overdreven!

  Ik heb de afgelopen weken veel assessortrainingen gegeven en ik ben bij een paar kwaliteitsaudits geweest. Steeds valt mij weer op dat er, als het gaat om toetsing, bij assessoren of teammanagers angst is om onbetrouwbaar te zijn in de beoordeling. De angst is...

Van visie naar iedere dag boeiend onderwijs met hoge impact

  Het deugt toch niet… als studenten klagen over docenten die bij wijze van kennisoverdracht you tube filmpjes laten zien die ze zelf al láng hadden gezien? als studenten thuis zitten te niksen vanwege te weinig contacttijd (HBO) óf op school zitten te niksen vanwege...

Vroom vroom…

  Emile neemt je in zijn vlog over jongerencultuur mee in begrip en nieuwsgierige verwondering.   De vier kernwoorden: 1) identiteit 2) jezelf profileren 3) verbondenheid 4) gelijkgestemdheid   Nog geen kennis gemaakt met Famke Louise? Bekijk hier haar videoclip:    ...

Tentamens om van te leren met minder druk voor de docenten.

  De oplossing voor papieren tentamens Zodra studenten klaar zijn met het maken van een tentamen moeten zij vaak lang wachten op het resultaat. Wanneer dit resultaat eenmaal bekend is, zijn er mogelijkheden voor inzage van het gemaakte werk. De studenten die hier op...

Een pot met goud!

  Intervisie is een hele bruikbare methode om met en van elkaar te leren. Het is een krachtig instrument om met collega’s of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de dagelijkse werkpraktijk.  Het doel van intervisie is dat zowel de inbrenger als de...

The new guy…

  Hoe kom je als nieuwe student een klas binnen? Hoe begin je aan een nieuwe baan? Hoe leer je acteren binnen een nieuwe organisatie? Hoe sta je voor het eerst voor een groep? Drie kernwoorden geven antwoord op deze vragen: relatie, competentie en autonomie. (Stevens)...

Manifest beroepsonderwijs 2030: naïef of innovatief?

  Vertrouwen in de kern Op een vrijdagmiddag in een vergaderruimte in Utrecht – Lunetten komen zo’n kleine dertig professionals (docenten MBO en HBO) af op de vraag van Peter Loonen van Onderwijsadviesbureau Dekkers: Wat moet er mooier, beter, anders in het...

Houd eens je mond dicht!

  “Jet, weet je wat echt zo waardevol was? Dat we zijn begonnen met de studentenarena. Ik vond het zo moeilijk om mijn mond te houden maar doordat wij niets mochten zeggen ben ik echt in de luistermodus gekomen en zo ben ik deze week in gegaan”. De eerste week na de...

“Wat de bedoeling is…? Wat bedoel je, de bedoeling?”

“Nou gewoon zoals ik het zeg… Wat is de bedoeling ervan?” We zitten midden in een gesprek over het nieuwe curriculum. Onderwerp van gesprek is de studiereis. Een paar docenten proberen vast te stellen in welk kwartaal van de propedeuse de studiereis een plek moet...

3 oefeningen om feedback aan grote groepen te geven

  Het is lastig om feedback te geven aan grote groepen. Hoe organiseer je het en hoe zorg je dat dit efficiënt gebeurt? In deze blog geef ik drie praktische voorbeelden hoe deze feedback gegeven kan worden.   Collectieve feedback Collectieve feedback zijn...

Veel geluk, gezondheid en vragen voor 2018!

Samen op zoek naar High Impact Teamwork De afgelopen weken hebben wij regelmatig geschreven over de 8 bouwstenen van High Impact Teaching. Deze bouwstenen dragen aantoonbaar bij aan onderwijs dat indruk maakt. Onderwijs waar onze studenten graag aan deel willen nemen....

Bouwsteen 8: Samenwerkend leren

  Studenten geven regelmatig aan dat ze het werken in groepen niet (meer) zo zien zitten. Meeliftgedrag, vage opdrachten en toetsing die geen uitspraak doet over individuele prestaties is daar, naar mijn mening, debet aan. Werken in groepen is dus blijkbaar niet...

Vergeef mij beste lezer

Mocht je gretig deze blog openen, hunkerend naar de wekelijkse portie Dinsdag-Dekkers-onderwijstips. Je gaat ze vandaag niet krijgen. Vergeef mij, dat ik niet aan je verwachtingen voldoe, en je honger naar kennis en inspiratie niet stil. Sta mij echter toe, beste...

Schrijf je nu in voor een wekelijkse dosis inspiratie

Je ontvangt iedere week onze blog in je mail. Je kunt deze altijd weer uitzetten.