Selecteer een pagina

Blog

Haal de studenten uit hun stoel!

  Het is 2018 en toch zitten studenten nog steeds te vaak in hun stoel te luisteren naar een docent, die een uur lang staat te vertellen. Hierdoor wordt de student een consument. Studenten leren meer als ze actief worden. In de reeks blogs en vlogs van Claudia de...

Creëren van een positieve groep, deel 1

  Het werken met groepen… een taak op zich! Docenten, er wordt veel van jullie gevraagd. Kennis overdragen op het juiste moment, goede vragen stellen om de student te activeren, je lessen goed voorbereiden, differentiëren, toetsen maken, studenten begeleiden,...

Manifest beroepsonderwijs: Onderwijs voor het leven.

  Met gepaste trots presenteren wij het Manifest High Impact Beroepsonderwijs. Manifest? Wat is dat dan? Het Manifest is het beeld van hoe het beroepsonderwijs van de nabije toekomst eruit moet gaan zien. Het onderwijs waar we met de High Impact Teaching beweging naar...

Steekproeven houden, zonde van mijn tijd!?

  Het zal niemand in het beroepsonderwijs ontgaan zijn dat de kwaliteit van de toetsing de afgelopen jaren veel aandacht heeft gekregen. Opleidingen zijn zich meer dan ooit bewust dat de kwaliteit van toetsing op orde moet zijn. Vooral van díe toetsen die gebruikt...

We need you

  Deze week geen blog of vlog waarin we kennis met je delen, maar een oproep omdat we je hulp nodig hebben! Onderwijsadviesbureau Dekkers werkt namelijk samen met de Radboud Universiteit aan een tweetal wetenschappelijke onderzoeken, uitgevoerd door vier studenten....

Weg met studenten en leerlingen!

  Emile introduceert een nieuw woord in het onderwijs. Een woord ter vervanging van leerling, student, deelnemer of cursist.     emile@oabdekkers.nl  ...

Activerende werkvormen uit de praktijk die werken (deel 1)

  Wellicht herkenbaar voor een docent: studenten die niet betrokken zijn in je les. Hét middel om betrokken studenten te krijgen is activerende werkvormen. Dat lees je overal. Maar wat verstaan we nu precies onder activerende werkvormen? En wordt leren effectiever bij...

Lente Liefde en Lef

Joehoe het is Lente!! Vanmorgen héél vroeg wakker al aan het nadenken over wat er vandaag allemaal op het programma staat….  het raam staat open, ik hoor de aller- állereerste vroege vogel voorzichtig, maar wel met lef, beginnen met fluiten. Daarna reageert er nog...

5 tips voor een docent in ontwikkeling

  Paniek in haar ogen, een felheid in haar stem: “We kunnen dit wel allemaal mooi bedenken, maar álles anders? Ik moet dit straks gaan doen! Hoe? Hóe doe ik dat?” Haar opmerking kwam bij me binnen. Ik ben zelf ook van het soort dat soms wel eens een recept zou willen...

Uitnodiging om jouw initiatief te presenteren tijdens het HIT Event

  8 november 2018 is het zover, het tweede High Impact Teaching Event. Het thema van dit jaar is: Wat kan het onderwijs leren van… de sport! Doelstelling is om elkaar te inspireren rondom onderwijs dat hoge impact heeft en elkaar te ontmoeten in beweging. In bijgaande...

Waarom hebben studenten liever passief onderwijs?

We willen ondernemende studenten die proactief aan de slag gaan, met elkaar discussiëren, vragen indienen en voorbereid naar de les komen. Herken je deze wens? Veel docenten en wellicht ook jij, hebben de ambitie om onderwijs te ontwerpen en te geven dat dit...

Belang van betrouwbaar toetsen wordt overdreven!

  Ik heb de afgelopen weken veel assessortrainingen gegeven en ik ben bij een paar kwaliteitsaudits geweest. Steeds valt mij weer op dat er, als het gaat om toetsing, bij assessoren of teammanagers angst is om onbetrouwbaar te zijn in de beoordeling. De angst is...

Van visie naar iedere dag boeiend onderwijs met hoge impact

  Het deugt toch niet… als studenten klagen over docenten die bij wijze van kennisoverdracht you tube filmpjes laten zien die ze zelf al láng hadden gezien? als studenten thuis zitten te niksen vanwege te weinig contacttijd (HBO) óf op school zitten te niksen vanwege...

Vroom vroom…

  Emile neemt je in zijn vlog over jongerencultuur mee in begrip en nieuwsgierige verwondering.   De vier kernwoorden: 1) identiteit 2) jezelf profileren 3) verbondenheid 4) gelijkgestemdheid   Nog geen kennis gemaakt met Famke Louise? Bekijk hier haar videoclip:    ...

Tentamens om van te leren met minder druk voor de docenten.

  De oplossing voor papieren tentamens Zodra studenten klaar zijn met het maken van een tentamen moeten zij vaak lang wachten op het resultaat. Wanneer dit resultaat eenmaal bekend is, zijn er mogelijkheden voor inzage van het gemaakte werk. De studenten die hier op...

Een pot met goud!

  Intervisie is een hele bruikbare methode om met en van elkaar te leren. Het is een krachtig instrument om met collega’s of vakgenoten te leren van vragen en problemen uit de dagelijkse werkpraktijk.  Het doel van intervisie is dat zowel de inbrenger als de...

Schrijf je nu in voor een wekelijkse dosis inspiratie

Je ontvangt iedere week onze blog in je mail. Je kunt deze altijd weer uitzetten.