Verbinden is mijn ‘in’werkwoord

door 24 nov 2020

#Onderwijs #Nieuwebaan #Inwerken #coronatijd

Hallo allemaal! Ik ben Natascha en ik ben halverwege oktober, net na de verscherping van de Coronamaatregelen begonnen aan mijn nieuwe baan als onderwijsadviseur bij OAB Dekkers. Superleuk! Alleen, ik heb mijn collega’s en opdrachtgevers nog niet in ‘het echt’ gezien.

Ik realiseer me dat ik niet alleen ben in mijn ‘fysiek’ solo inwerkperiode. Duizenden eerstejaarsstudenten en (startende) docenten zitten ook thuis te leren en werken. Met een druk op ‘deelnemen’ zijn we samen op ons werk of opleiding.

Wat betekent online leren en (in) werken? Hoe zorg je dat je in verbinding komt met je opleiding of je werk? Ik hoop dat jij uit deze ervaring wat punten voor jezelf kunt halen die je helpen bij het online verbinden met je studenten, de organisatie en jezelf.

 

Mijn inwerkperiode: Wat ging goed?

  • Ervaren van vertrouwen en vrijheid
    Het allerfijnst vind ik het vertrouwen dat ik van leidinggevende en collega’s krijg. Zo heb ik op de tweede werkdag alleen met een opdrachtgever online vergaderd. Hoewel ik de ervaring en leeftijd heb was het toch best spannend. Vrijheid ervaar ik doordat ik opdrachten naar eigen inzicht kan aanpakken en inrichten. Dit ging goed doordat ik aangaf wat ik kan doen, maar ook hoe ik iets dacht aan te pakken en daarop terugkomen.

Als je met je studenten online gaat werken:

  1. Begin met elkaars doelen en verwachtingen te bespreken (binding)
  2. Geef studenten vrijheid om daar hun eigen invulling aan te geven (betrokkenheid)
  3. Laat ze ervaringen opdoen, en bouw dat langzaam in je programma op (structuur)
  • Feedback vragen/ontvangen intern en extern
    Ik heb expliciet om terugkoppeling gevraagd op de werkopdrachten van de eerste paar weken. Die kreeg ik ook. Dit maakte mij blijer dan normaal omdat het voor mij een teken was dat niet alleen het resultaat maar ook de aanpak in overeenstemming is met de verwachting van de klant, collega en mijn organisatie.

4. Blijf dicht bij je student: kijk goed wat hij doet in de uitvoering van de opdrachten (zie punt 1)
5. Reflecteer, geef heldere feedback op het proces en op zijn uitvoering.

 

Ik heb mijn rituelen nodig. Bijvoorbeeld een duidelijke lijn tussen werk- en thuistijd. De tijd tussen 8.30 en 17.30 is mijn werktijd en ben ik in mijn werkkamer. Hardlopen, boodschappen en de was doe ik buiten deze tijd om. Dit vind ik prettig. Daarnaast levert dit voor mijn gezinsleden duidelijkheid op. 

6. Zorg voor een heldere dag- en weekindeling. Voorspelbaarheid is belangrijk, zeker in het begin van online onderwijs. En geef deze tip ook aan je studenten.

 Wat ik liever anders had gedaan?

Wij hebben een groepsapp waarin alle collega’s zitten. Ik heb minimaal 10 collega’s waarmee ik nog geen kennis heb gemaakt. In die eerste week heb ik mijzelf gelijk aangeboden om mee te draaien in opdrachten. Uit angst dat ik te weinig te doen zou hebben. Achteraf bekeken had ik in de eerste plaats beter mezelf kunnen voorstellen zodat mijn collega’s een beeld krijgen van wie ik ben.

7. Voorstellen: neem er tijd voor. Wie is de persoon achter de docent? Maar ook, wie zijn je studenten. Dit maakt je interactie met studenten net wat natuurlijker en biedt in het onderwijs meer aanknopingspunten. Zie ter inspiratie hoe Radboud Universiteit online kennismaking en binding vormgeeft .

Voor mijn organisatie en collega’s is het nu een hele drukke periode. Ik voelde me bezwaard om collega’s ‘lastig’ te vallen. De collega’s die ik tot nu toe gesproken heb, moedigen mij juist aan om vragen te stellen.

8. Stel je vragen: Vraag op welke manier collega’s/studenten contact (Teams, telefoon, app) het prettigst vinden.
9. Bouw aan het eind van je online les 10 minuten in voor vragen. Zo geef je jezelf en je studenten een kans om in alle rust terug te komen op de les.

Verbinden is mijn inwerkwoord Verbinden met de collega’s, klanten, studenten en organisatie. Welke rol je als onderwijsprofessional ook hebt, je bent altijd in relatie met anderen (zie ook blog van Dennis). Vooral aan het begin van iets nieuws, is focus op verbinding daarom ook het meest effectief voor het bouwen van een prettige en constructieve relatie.

En hoe heb jij de verbinding gerealiseerd bij de nieuwe start? Wat heb je daarvan geleerd?
Ik ben benieuwd naar jouw verhaal en jouw tips.

2 Reacties

  1. Itje

    Veel succes met je nieuwe baan en bedankt voor je tips!

    Antwoord
    • Onderwijsadviesbureau Dekkers

      Beste Itje,
      Dank je wel! Graag gedaan!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Natascha Rakic

Natascha Rakic

Auteur

Motivatie & betrokkenheid bij online leren (deel 3 van 3)

Motivatie & betrokkenheid bij online leren (deel 3 van 3)

Online leren vonden studenten in het begin natuurlijk hartstikke leuk. Het was nieuw voor ze. Maar op een gegeven moment gaat de nieuwigheid er een beetje vanaf. En oude routines worden gewoon vervangen door nieuwe. Hoe krijg je het dan voor elkaar dat studenten toch...

Lees meer
The only way is out

The only way is out

  Als de tekenen ons niet bedriegen, lijkt het einde van de Corona periode in zicht en is het goed om na te gaan denken hoe het nieuwe normaal eruit moet gaan zien. Hoe zorgen we dat wat is geleerd tijdens deze crisis niet verloren gaat? En hoe gaan we straks...

Lees meer
10 tips voor peerfeedback

10 tips voor peerfeedback

  Allereerst wil ik jullie allen een heel mooi jaar toewensen! Na een welverdiende vakantie beginnen we opgeladen aan een nieuw jaar. Een nieuw jaar geeft nieuwe kansen. In deze blog wil ik jullie de kracht van peerfeedback laten zien. Na het lezen van deze blog...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!