In tijden van nood wil je gewoon even horen wat werkt

Datum: 20 oktober 2020
Auteur: Metis Onderwijsadvies

Fears & tricks bij blended onderwijs

Bij elke klus waarbij ik nu betrokken ben staat blended learning centraal. Hoe gaan we het aanpakken? Wat gaan we offline en online aanbieden aan onze studenten? Er moeten keuzes worden gemaakt, waarvan we nog niet altijd weten wat het beste werkt.

Er gebeurt ook iets in onszelf; paniek, uitdaging, onzekerheid, energie. We schieten soms in paniek omdat we worden geconfronteerd met techniek die ons in de steek laat of dat we zelf niet goed weten hoe het allemaal werkt. Je wilt je met onderwijs bezighouden, daar ben je tenslotte docent voor geworden. Met mensen werken; toch veelal de passie van docenten en daarbij, je wilt je studenten graag iets leren.

Als trainer/adviseur wil je ook graag met mensen werken en ze iets leren. Samen aan de slag om het onderwijs steeds een stapje beter te maken. Soms begeleid ik een docent en voel ik mij een servicemedewerker. “Ja, als je nu met je rechtermuis klikt en dan op nieuwe chat”, kun je dat zien? “Ga dan met je cursor naar het tekstvak beneden in je scherm van de chat”.

Natuurlijk is dit niet mijn passie, dan had ik voor een baan willen gaan in de klantenservice. Wat ik veel merk en wat ook een dilemma is; geef ik aan hoe het moet of zet ik een ander aan het denken zodat ze zelf de stappen leren? Als onderwijskundige zal iedereen voor de laatste optie gaan. Toch merk ik een enorme behoefte in hele gerichte trainingen. Hoe doe ik dat, en hoe dat ik dat nu?

Ik snap deze vraag want je les staat morgen klaar en je wilt weten hoe kan ik nu die interactie vergroten tijdens mijn les, of hoe zet ik die tool dan in?

Wij allen moeten een drempel overgaan. Een technische bulk lijkt het. Hoe doe ik dat nu allemaal? En daarbij frustratie; ben ik hier docent voor geworden?
Wil jij je studenten activeren, interactie creëren en ze van goed onderwijs voorzien? Dan moet je aan de bak, en daar hoort bij: een dosis technische vaardigheid. Als je een Engelse zin wilt maken moet je toch echt een paar woorden Engels leren. Als je een nieuw kastje bij de IKEA hebt gekocht heb je een paar schroeven nodig en is het wel zo handig als je weet hoe je een schroevendraaier moet gebruiken. Als je een online les wilt geven heb je vaardigheden nodig van wat je met je computer én met MS Teams kunt.

We kunnen die gebruiksaanwijzing van dat IKEA-kastje weggooien en dat kastje niet in elkaar zetten, maar kun je ook die studenten aan hun lot overlaten omdat je online onderwijs niets voor jou vindt?

Die drempel moest ik echt wel over en die moeten we allemaal. Met de komende blogs wil ik met jullie het volgende bereiken:

  • Jullie tools laten zien die je gelijk kunt inzetten
  • Jullie aan het denken zetten over hoe je interactie kunt vergroten tijdens je lessen
  • Bewustwording dat blended onderwijs het nieuwe normaal is, dat dit vraagt om eigen ontwikkeling, samenwerking met collega’s en durven uitspreken waar jij tegenop ziet. Zodat jij je meer verbindt met collega’s en je elkaar kunt helpen.

Mijn oproep daarbij: Docenten van Nederland, help elkaar! Geef aan wat lastig is, deel die fantastische ideeën, werkvormen, foefjes en heb vertrouwen in jezelf en je collega’s. We zitten in een fase vol experimenteren, een fase waarin we in een korte tijd nog nooit zoveel geleerd hebben. Best gaaf toch?!

En dan nu: drie mogelijkheden om uit te gaan proberen deze week! In een kort filmpje leg ik jullie uit hoe deze tools werken en hoe je die kunt inzetten.

Wheeldecide

Een tool om random vragen te stellen aan je studenten om voorkennis te activeren, na een instructie een paar check vragen stellen of om een les mee te evalueren. Het kan allemaal met wheeldecide!
Hoe werkt het? Bekijk het filmpje hieronder.

Padlet

Een tool die je op verschillende manieren kunt inzetten: voorkennis activeren, evalueren op je les, studenten in groepen hun opbrengsten laten toevoegen zodat het voor iedereen zichtbaar is.
Hoe werkt het? Bekijk het filmpje hieronder.

Exit-Ticket

Een tool om de les te evalueren of om snel inzicht te krijgen in leeropbrengsten.
Hoe werkt het? Bekijk het filmpje hieronder..

MS Teams tip: check dit youtube kanaal voor updates van deze docent

Of kijk op de website van MS Teams voor instructievideo’s

Zo blijf je up to date met de foefjes van MS Teams.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met bovenstaande tools én ik hoor graag waar jullie tegenaan lopen zodat wij onze blogs hierop kunnen afstemmen.  Laat vooral een reactie achter onder deze blog.

Zet ‘m op!

Jet

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
6 Reacties
  1. Dank voor de tips en de duidelijke filmpjes. Fijn om meteen verschillende voorbeelden te zien hoe je het in kan zetten.

    Antwoord
    • Hoi Itje,
      Leuk om te horen! Ik ben benieuwd naar je ervaringen! Laat je ons weten hoe het gegaan is?
      Succes!

      Groetjes,
      Jet

      Antwoord
  2. Top! Just in time.
    Ga ik gelijk gebruiken om mijn docententeam mee te nemen in interactieve mogelijkheden bij het gebruik van MSTeams.

    Antwoord
    • Ha Gérard,

      Wat leuk! Ik hoop dat jij en je collega’s er wat aan hebben en natuurlijk dat jullie dit gaan uitproberen tijdens lessen! Mocht je vragen hebben of leuke tips, laat ze hier achter!

      Groetjes,
      Jet

      Antwoord
      • Dag Jet, even een ervaring delen:
        Ik bereid nu een online-les voor over interactie met studenten in MSTeams. Deze ga ik binnenkort aan mijn collega-docenten ‘geven’. Mijn uitdaging: practice what I teach: niet zeggen hoe het moet (als ik dat al weet…), maar daadwerkelijk de interactie aangaan met behulp van enkele tools, zoals jij hebt aangereikt.
        Een vorm van interne deskundigheidsbevordering waar ik zelf het meest van leer 😉
        Groet, Gérard

        Antwoord
        • Ha Gérard,

          Wat leuk en goed om dat met elkaar te oefenen. Vooral het ‘doen’ met elkaar is heel fijn en leerzaam! Ik doe dit ook met collega’s als ik wat nieuws wil uitproberen. Veel succes!

          Groetjes,
          Jet

          Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *