Doe je weer mee?

door 6 okt 2020

5 weken gratis woensdag-webinar

Zoals iedereen in Nederland, en misschien wel in de wereld, ben ook ik het afgelopen half jaar door elkaar geschud, in de war geraakt en samen met iedereen in het onderwijs keihard aan het werk gezet. Toen op 15 maart besloten werd de scholen de dag erna te sluiten, wist niemand waar het heen zou gaan. Tot 6 april werd er gezegd, maar je wist: dit gaat langer duren.

Terugkijkend voelt het heel lang geleden, maar ik weet nog wel dat het hele verwarrende tijden waren. Ik moest het persoonlijk proberen een plek te geven; er was angst en misschien ook wel iets van sensatie, maar zeker ook veel onzekerheid. Op kantoor waren we ook in verwarring: wat zou dit voor ons betekenen? Persoonlijk, voor onze families, maar ook zakelijk? En ook: hoe kunnen we nu helpen en een bijdrage leveren? Ons motto is: excellent onderwijs voor iedereen, maar hoe geef je invulling hieraan als de scholen gesloten zijn?

Nog dezelfde dag werd besloten: we ontsluiten alle kennis die we over online en activerend onderwijs hebben en gaan dat delen. Binnen twee dagen was er een gratis online leeromgeving en startten we met dagelijks twee webinars. Spannend natuurlijk want: is het wel goed genoeg? Kunnen we een impact hebben?

Het kwalitatieve oordeel laat ik aan de deelnemers, maar getalsmatige impact: zeker! Er hebben bijna 18.000 mensen deelgenomen; docenten, ondersteuners en management uit het VO, mbo en hbo. Richting de zomervakantie besloten we te stoppen. Er was zicht op verbetering en na de zomer zou immers alles anders zijn.

Helaas. Misschien zijn we in het onderwijs nog wel iets meer gehavend dan voor de zomer. Er is hard gewerkt, soms te hard. De urgentie is overgegaan in een dagelijks probleem en er zijn issues bijgekomen of we zijn ons er meer van bewust geworden: Hoe gaan we om met socialisatie? Hoe houden we als docenten zelf onze motivatie en gedrevenheid vast? Hoe behouden we niveau en hoe passen we ons lesprogramma aan, zonder ons zelf over de kop te werken? Is het team waarin ik werk nog relevant? En: wat betekent dit allemaal voor mij, als ik misschien tot een risicogroep behoor of mij niet meer veilig voel voor de klas of in contact met studenten?

Wij hebben ook niet alle antwoorden, maar we gaan het weer graag met jullie onderzoeken. Vanaf komende woensdag 7:45 uur zullen we de komende vijf weken met deze onderwerpen aan de slag gaan. Voor onszelf houden we het volgende topiclijstje aan:

  1. Hoe houd ik studenten betrokken en actief bij het online leren?
  2. Hoe geef ik studenten formatieve feedback in hun studievoortgang en hoe kan ik ze online goed begeleiden?
  3. Hoe gaan we het niveau van studenten op een goede manier toetsen zodat er geen sprake is van studievertraging?

Ik kijk er enorm naar uit om hier weer mee aan de slag te gaan en samen naar antwoorden te zoeken. Je bent van harte uitgenodigd om aan te sluiten en om van elkaar te leren.

Ik heb er zin in, tot woensdag!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Dennis van Aart

Dennis van Aart

Auteur

Zin en onzin van onderwijsvernieuwing

Zin en onzin van onderwijsvernieuwing

  1+1=11 Onlangs had ik een interview met Tjip de Jong over zijn nieuwste boek 1+1=11 over de zin en onzin van onderwijsvernieuwing. Tjip bespreekt wekelijks in zijn Tjipcast nieuwe antwoorden en ongewone perspectieven op taaie vragen die hij tegenkomt in de...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!