‘Online toetsen en surveilleren voorkomt studievertraging’

Fontys & Onderwijsadviesbureau Dekkers

“Wat mij betreft maak ik al mijn toetsen vanaf nu online,” vertelt Geert-Jan van Gogh, deeltijdstudent bij de masteropleiding tot verpleegkundig specialist bij Hogeschool Fontys. 

“Ik kan op mijn eigen grote tafel aan de slag op mijn eigen vertrouwde computer. Het scheelt veel reistijd, stress en gedoe. Geen kleine tafeltjes, geen mensen met zenuwachtig tikkende pennen om me heen of gestommel door wc-bezoek. Thuis kun je rustig en fit aan je toets beginnen, met vérse koffie,” glundert Geert-Jan.

Online toetsen en surveilleren

Wil je meer weten over online toetsen? Wij helpen je graag! Mail naar bureau@oabdekkers.nl of bel naar 040-2913733

Taskforce Fontys Online

Het begon allemaal in het najaar van 2019. Fontys startte het project Digitaal Kennis Toetsen (DKT). John Kropman, Concern Informatiemanager en lid van de Taskforce Fontys Online, stond aan de wieg van dit project. “Een paar jaar geleden groeide binnen Fontys de wens om kennistoetsen digitaal af te kunnen nemen. We selecteerden het systeem TestVision als hulpmiddel om die wens te vervullen. Kwalitatief betere toetsen, minder handmatig nakijken, kans op fouten verminderen en data aan elkaar koppelen waren -en zijn nog steeds- onze belangrijkste doelen. De projectleden startten met het schrijven van een implementatieplan. Peter Loonen vroegen wij als onderwijsdeskundige vanuit OAB Dekkers mee te schrijven en mee te denken. We beschreven een gefaseerde invoering gedurende twee jaar van online kennis toetsen, verspreid over onze 28 instituten. Toen kwam het coronavirus. Waar mogelijk hebben we kennistoetsen omgevormd naar bijvoorbeeld ‘open boek toetsen’. Een selecte groep kennistoetsen bleef over waarbij gesurveilleerd moest worden,” besluit John.

online toetsen en surveilleren
Online toetsen

Klik op de afbeelding om te vergroten.

{

“Een paar jaar geleden groeide binnen Fontys de wens om kennistoetsen digitaal af te kunnen nemen.”

John Kropman, Concern Informatiemanager en lid van de Taskforce Fontys Online

Peter Loonen

“Met het online surveilleren konden we uiteindelijk op een betrouwbare manier de online toetsen afnemen”

Peter Loonen, directeur en adviseur bij Onderwijsadviesbureau Dekkers

Online kennistoetsen en surveilleren op afstand

“Toen onduidelijk was hoe lang de ‘corona-tijd’ duurde, had de projectgroep een dubbele opdracht,” vult Peter aan. “We moesten in sneltreinvaart het online kennistoetsen implementeren met een extra uitdaging: op afstand surveilleren. We wilden immers zo min mogelijk studievertraging voor studenten. In een pilotperiode tot aan de meivakantie oefenden een aantal studenten uit 8 instituten met online toetsen en surveillance op afstand. Met mijn kennis van toetsprocessen, de bijbehorende kwaliteitseisen en tegelijkertijd het perspectief van de student bewaken, hebben we met elkaar het systeem kunnen vullen met betrouwbare en valide kennistoetsen. Zo werkte ik mee als inhoudsexpert en tegelijkertijd als projectleider. Een dubbelrol die goed van pas kwam in de hectiek van alledag. Met het online surveilleren konden we uiteindelijk op een betrouwbare manier de online toetsen afnemen,” aldus Peter.    

Trots

“Peter heeft samen met ons de handschoen opgepakt om het online toetsen op kleine schaal en in korte tijd te realiseren,” vervolgt Karin Vennix, procesmanager toetsen bij Dienst Onderwijs & Onderzoek van Fontys. “Binnen drie weken moesten 50 online toetsen afgenomen worden bij 3000 studenten verspreid over 5 instituten. We hadden een flinke kluif aan het realiseren van onder andere de techniek, een helpdesk, privacybescherming, instructievideo’s, oefentoetsen, handleidingen en evaluaties. Denk aan de systemen leren kennen (TestVision en ProctorExam), surveillanten en studenten instrueren, de techniek organiseren en een alternatief bieden als de techniek ons toch in de steek zou laten. Van alle betrokken studenten heeft 99,4% de toets online kunnen maken, een fantastisch eindresultaat. In de toekomst is op afstand kunnen surveilleren een prachtige oplossing. Vooral voor onze studenten in het buitenland, studenten met een beperking of topsporters. We hebben binnen drie maanden sámen online toetsen met live surveillance gerealiseerd. Daar ben ik ongelooflijk trots op eigenlijk,” glimlacht Karin.

Groter denken

Ook Fieke Tychon, toetsdeskundige bij Fontys, is meer dan tevreden over de samenwerking en de resultaten. “De voordelen van online toetsen zijn overduidelijk. Het nakijken en analyseren van de toetsen gaat digitaal veel vlotter. Open vragen kunnen we sneller, makkelijker en betrouwbaarder beoordelen omdat we precies kunnen lezen wat de student heeft geschreven en anoniem kunnen beoordelen. Ook sluit het aan bij ‘de digitale belevingswereld’ van onze studenten. Ik kijk uit naar de verdere implementatie na de zomer. We hebben als multidisciplinaire projectgroep onder leiding van Peter in een korte tijd bergen werk verzet, samen met onder andere de betrokken instituten van Fontys, examencommissies, docenten, studenten, surveillanten, toetscoördinatoren en Dienst IT. ‘Denk groter’ is de slogan van Fontys; nou, dat heeft iedereen heel erg groots gedaan!” glundert Fieke.

taskforce

Privacy?

Geert-Jan begon bewust aan zijn masteropleiding om de laatste 10 jaar van zijn werkende leven anders in te kunnen vullen. Mede door het online toetsen en surveilleren kan hij na de zomer aan zijn tweede jaar beginnen. Geert-Jan: “De begeleiding vanuit Fontys vond ik uitstekend. Ik kon inloggen en eerst een proeftoets maken; bij vragen hielp een vertrouwde docent van mijn opleiding mij verder. Voor de surveillant moest ik mijn computerscherm delen, de webcam aan zetten en mijn kamer helemaal filmen, ook onder de tafel bijvoorbeeld. Studenten die een kort geding aanspannen wegens hun privacy begrijp ik niet. ‘Zet je dat dan ook op social media?’ denk ik dan. Je wil toch allemaal je tentamen halen en dan zit je qua privacy beter bij Fontys dan bij Instagram. Alles wordt na het maken van je toets verwijderd. Ik kan me niet voorstellen dat iemand interesse heeft in een student die een toets maakt. Wat wel lastig kan zijn, is je huiselijke situatie. Je hebt wel internet en apparatuur nodig. Met kleine kinderen om je heen schiet het ook niet op. Voor die mensen moet wel een mediatheek beschikbaar zijn vind ik. Maar voor mij en vele anderen is deze manier van studeren ideaal. Online toetsen en surveilleren is écht slim bedacht.”

{

“Online toetsen en surveilleren is écht slim bedacht.”

Geert-Jan van Gogh, deeltijdstudent bij de masteropleiding tot verpleegkundig specialist bij Hogeschool Fontys

Update

Gepersonaliseerd leren: Omdat het ‘gemiddelde’ niet bestaat

Gepersonaliseerd leren: Omdat het ‘gemiddelde’ niet bestaat

  “ Door deze manier van leren blijf ik ook na mijn opleiding steeds onderzoeken en kritische vragen stellen, ik probeer dit nu ook in mijn werkcontext over te dragen aan collega’s ”(Wies; ROC Nijmegen opleiding VIG-3) Hierboven zie je een uitspraak van een student...

De terreur van de cijfers

De terreur van de cijfers

  In mijn blog van 3 maart gaf ik al aan dat we te veel toetsen en dat dit vele toetsen lang niet altijd leidt tot meer leren bij de studenten. Maar het is nog erger... We toetsen niet alleen te veel, in het onderwijs zijn we ook nog verslaafd aan het geven van...

Hoe behoud je online contact met kwetsbare jongeren?

Hoe behoud je online contact met kwetsbare jongeren?

  Over wie hebben we het? Het gaat om kwetsbare jongeren met gedragsproblematieken – meestal in combinatie met een verslaving, psychiatrische problematiek en/of een verstandelijke beperking. Younes El Kaci, docent en onderwijsmanager van ROCTOP Amsterdam,...

Neem contact op

Heb je vragen of wil je meer informatie? Bel gerust: 040 – 2913733.
Of neem contact op via onderstaand formulier.

  • Contact via website

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!