Hoe start je op in september 2020?

door 11 aug 2020

Wat hebben we lang uitgekeken naar deze heerlijke vakantie. Meer dan ooit hunkerden studenten en docenten naar vakantie. In een jaar waarin de leercurve voor iedereen in het onderwijs scherper is dan ooit de voren. Regelmatig ver buiten de comfortzone, lang niet bij iedereen in de zone van naaste ontwikkeling (dit is de zone waar leren effectief is omdat het aansluit bij het bestaande niveau).

Dit is ook precies de reden waarom iedereen een behoefte heeft aan vakantie. We zijn moe van het leren dat heeft plaats gevonden. Van offline lesgeven naar online lesgeven en vervolgens nadenken over hoe dat gedeeltelijk weer terug moet. En dan heb ik het alleen nog maar over de inhoud: Wat gaan we leren? En in welke vorm bieden we het aan?

De stap om te kijken naar de inhoud is heel verleidelijk: Het is concreet en het geeft opleidingen een beeld van de start van het schooljaar. Risico daarbij is dat je kijkt naar hoe er lesgegeven gaat worden in plaats van hoe studenten leren.

Ook voor studenten is alles anders, school is totaal anders en veel zekerheden zijn weggevallen. Niet meer iedere dag naar school, in groepjes op het schoolplein en zitten op de dezelfde plek achter in het klaslokaal (ja, wij mensen zijn gewoontedieren). Dus studenten hebben zeker behoefte aan duidelijkheid. Hoe gaat het schooljaar eruit zien en in welke vorm krijgen zij onderwijs.

Echter voor de start van het schooljaar als de batterij weer voor iedereen is opgeladen, zou ik opleidingen adviseren om te kijken naar de nieuwe leersituatie voor de student: Wat heeft hij/zij nodig om tot leren te komen? En hoe leren studenten nu? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat studenten zich welkom voelen op een nieuwe school? Met andere woorden: Zet in op relatie met studenten! Maak hier programma’s voor. Relatie is randvoorwaardelijk aan leren. Relatie is randvoorwaardelijk om je überhaupt te kunnen manifesteren in een groep (ook online).

Als opleidingen in de eerste 6 weken vooral inzet op wegwijs maken en welbevinden van studenten, komt de inhoud die daarop volgt veel beter binnen. Studenten en docenten profiteren dan van een prettiger klimaat en het belangrijkste: er vindt meer leren plaats dan wanneer je dit niet doet!

Wil je hier meer over weten of samen nadenken over hoe dit bij jouw opleiding vormgegeven kan worden? Reageer of bel!

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Thijs Wesselink

Thijs Wesselink

Auteur

Onderwijskundig leiderschap bij slecht zicht

Onderwijskundig leiderschap bij slecht zicht

  ‘We varen in dichte mist’, zei minister Hoekstra bij de presentatie van begroting voor het komend jaar. Hiermee doelde uiteraard hij op de ingewikkelde tijd waarin we nu leven en de onvoorspelbaarheid van wat de (financiële) toekomst ons brengen zal. Ik denk...

Lees meer
Tel uw zegeningen!

Tel uw zegeningen!

  De studiejaren in mbo en hbo zijn weer opgestart. Waar menig docent gedacht en gehoopt had dat we weer “normaal” hadden kunnen starten, is de realiteit dat er veel maatregelen, logistiek en organisatie nodig is. De start van het studiejaar 2020-2021 is verre...

Lees meer
Kennis verdient herwaardering

Kennis verdient herwaardering

  Veel docenten zijn bang dat bij het ontwikkelen van een nieuw curriculum de kennisbasis verloren gaat. Steeds meer waarde wordt er gehecht aan 21st century skills zoals creativiteit en kritisch denken. Dit gaat samen met een ruimere opvatting dat studenten...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!