Hoe stimuleer je het nadenken bij studenten?

door 21 jul 2020

Wat is de link tussen denken en leren? Hoe kun je iedereen in je (online) klas laten nadenken? En welke tool kan je inzetten om jouw studenten tot nadenken te stimuleren? Op deze vragen geef ik antwoord in deze blog. En op het einde van de blog kun je je eigen geheugen nog even testen met wat vragen!

Hoe kun je de studenten in je (online) klas laten nadenken?

Als docent kun je het beste geen vingers zien in de klas voor een antwoord aldus William (2010). Dit zorgt er namelijk voor dat slechts een kwart van de studenten aan het denken gaat. Gebruik liever een random keuzesysteem:

  • Online tool: wheeldecide;
  • Online tool: wheelofnames;
  • Online: laat iedere student het antwoord in de chat zetten, of in de klas op papier;
  • Online / offline: geef beurten via een klassenlijst;
  • Online / offline: ijsstokjes van action met de namen.

Er zijn nog andere manieren, maar het uitgangspunt moet zijn: hoe kan ik het nadenken bij al mijn studenten zo veel mogelijk stimuleren? In eerste instantie krijg je van studenten te horen “ik weet het niet” of “geen idee”. Belangrijk is om studenten hier niet mee weg te laten komen. Je kunt een aantal andere studenten vragen wat hun antwoord is en de eerste student vervolgens laten uitleggen welk antwoord volgens hem/haar het beste is. 

Welke tool kan je inzetten om jouw studenten tot nadenken te stimuleren?

ExitTicket is een slimme, maar vooral laagdrempelige, online tool waarmee je eenvoudig en snel je lesdoelen kunt checken. Hebben je studenten écht begrepen wat je bedoelde, of steken ze hun vinger liever niet op om te melden dat ze het niet snappen? Met ExitTicket betrek je iedere leerling!  Studenten geven de antwoorden op hun smartphone, tablet, laptop of pc. Hierdoor kun je zelfs makkelijk differentiëren. Een aantal docenten van Fontys Sport Hogeschool hebben dit online al ervaren als afsluiting van een online les!

Jullie kennen vast nog meer fijne online tools om het nadenken bij studenten te stimuleren, die ook werken in de praktijk. Deel ze hieronder in een reactie zodat we kunnen delen wat onze succes zijn de afgelopen maanden. Ik ben benieuwd!

Groetjes Claudia

 

Bronnen:
Bruyckere, de P. (2017).  Klaskit, tools voor topleraren. België, Culemborg: Uitgeverij Lannoo.

Craik, F.I.M., & Lockhart, R.S. (1972). Levels of processing: A framework for memoy research. Journal of Verbal Learning and Verbal behavior, 11, 671-684.

William, D. (2011). Embedded formative assessment. Solution tree Press.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Claudia de Groot

Claudia de Groot

Auteur

The only way is out

The only way is out

  Als de tekenen ons niet bedriegen, lijkt het einde van de Corona periode in zicht en is het goed om na te gaan denken hoe het nieuwe normaal eruit moet gaan zien. Hoe zorgen we dat wat is geleerd tijdens deze crisis niet verloren gaat? En hoe gaan we straks...

Lees meer
10 tips voor peerfeedback

10 tips voor peerfeedback

  Allereerst wil ik jullie allen een heel mooi jaar toewensen! Na een welverdiende vakantie beginnen we opgeladen aan een nieuw jaar. Een nieuw jaar geeft nieuwe kansen. In deze blog wil ik jullie de kracht van peerfeedback laten zien. Na het lezen van deze blog...

Lees meer
Een gedicht met een jaaroverzicht

Een gedicht met een jaaroverzicht

  Het einde van 2020 is in zicht.En daarom wil ik afsluiten in de vorm van een gedicht. Als ik iemand had gevraagd om een voorspelling voor het jaar 2020 te geven.Dan zou die waarschijnlijk gaan over dat we een geweldige sportzomer zouden gaan beleven. Niemand...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!