Zin en onzin van onderwijsvernieuwing

door 23 jun 2020

1+1=11

Onlangs had ik een interview met Tjip de Jong over zijn nieuwste boek 1+1=11 over de zin en onzin van onderwijsvernieuwing.

Tjip bespreekt wekelijks in zijn Tjipcast nieuwe antwoorden en ongewone perspectieven op taaie vragen die hij tegenkomt in de praktijk van alledag. Vaak is onderwijs of leren het onderwerp.

Het boek van Tjip sluit aan bij het streven naar het radicale midden waarover ik eerder een blog schreef.

Ga er even goed voor zitten, het gesprek duurt een half uur.

Wanneer je, met jouw opleiding, op dit moment bezig bent met het inrichten van het onderwijs in september 2020 mét alle maatregelen rondom het Coronavirus is dit interview zeker een aanrader.

Tjip neemt ons mee in de onderwijsvernieuwing, innovatie en veranderopvattingen.

Wanneer je enthousiast bent geworden naar aanleiding van het interview wil ik je vragen drie acties te ondernemen:

  • Koop het boek van Tjip
  • Kijk op hulpmetonlineleren.nl voor alle informatie die je nodig hebt om je onderwijs blended te maken
  • Laat onder deze blog een reactie achter met suggesties en tips om andere opleidingen verder te helpen in hun ontwikkeling.

Veel kijkplezier:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Peter Loonen

Peter Loonen

Auteur

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

Liever dynamisch groepsgedoe, levendige interactie!

Liever dynamisch groepsgedoe, levendige interactie!

  Ik zeg en chat ‘gedag’ in mijn online-workshop/meeting/ classroom, in MS Teams/Zoom/Brightspace, zwaai nog een keer en klap mijn laptop dicht. Abrupt weg is iedereen, vanuit het beeldcontact gelijk weer thuis. Met een beetje leeg en onbestemd gevoel, staar ik...

Lees meer
Hoe behoud je online contact met kwetsbare jongeren?

Hoe behoud je online contact met kwetsbare jongeren?

  Over wie hebben we het? Het gaat om kwetsbare jongeren met gedragsproblematieken – meestal in combinatie met een verslaving, psychiatrische problematiek en/of een verstandelijke beperking. Younes El Kaci, docent en onderwijsmanager van ROCTOP Amsterdam,...

Lees meer
Toetsen leidt tot werkdruk en niet tot leren

Toetsen leidt tot werkdruk en niet tot leren

In het beroepsonderwijs is de werkdruk hoog. Docenten hebben volle jaartaken en roosters. Een oud-collega van mij verzuchtte eens: “als je de kerstvakantie gehaald hebt, haal je ook de rest van het studiejaar wel”. Mijn stelling is dat een groot deel van de werkdruk...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!