Zin en onzin van onderwijsvernieuwing

door 23 jun 2020

1+1=11

Onlangs had ik een interview met Tjip de Jong over zijn nieuwste boek 1+1=11 over de zin en onzin van onderwijsvernieuwing.

Tjip bespreekt wekelijks in zijn Tjipcast nieuwe antwoorden en ongewone perspectieven op taaie vragen die hij tegenkomt in de praktijk van alledag. Vaak is onderwijs of leren het onderwerp.

Het boek van Tjip sluit aan bij het streven naar het radicale midden waarover ik eerder een blog schreef.

Ga er even goed voor zitten, het gesprek duurt een half uur.

Wanneer je, met jouw opleiding, op dit moment bezig bent met het inrichten van het onderwijs in september 2020 mét alle maatregelen rondom het Coronavirus is dit interview zeker een aanrader.

Tjip neemt ons mee in de onderwijsvernieuwing, innovatie en veranderopvattingen.

Wanneer je enthousiast bent geworden naar aanleiding van het interview wil ik je vragen drie acties te ondernemen:

  • Koop het boek van Tjip
  • Kijk op hulpmetonlineleren.nl voor alle informatie die je nodig hebt om je onderwijs blended te maken
  • Laat onder deze blog een reactie achter met suggesties en tips om andere opleidingen verder te helpen in hun ontwikkeling.

Veel kijkplezier:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Peter Loonen

Peter Loonen

Auteur

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

Spelenderwijs beginnen met leren

Spelenderwijs beginnen met leren

  Als een docent te laat komt zitten studenten vaak verveeld te wachten tot de les kan beginnen, soms staan zij zelfs voor een dichte deur omdat zij geen pasje hebben om deze te openen. Stiekem hopen ze wellicht dat de docent helemaal niet meer komt. Ik stond...

Lees meer
Gepersonaliseerd leren: Omdat het ‘gemiddelde’ niet bestaat

Gepersonaliseerd leren: Omdat het ‘gemiddelde’ niet bestaat

  “ Door deze manier van leren blijf ik ook na mijn opleiding steeds onderzoeken en kritische vragen stellen, ik probeer dit nu ook in mijn werkcontext over te dragen aan collega’s ”(Wies; ROC Nijmegen opleiding VIG-3) Hierboven zie je een uitspraak van een student...

Lees meer
De terreur van de cijfers

De terreur van de cijfers

  In mijn blog van 3 maart gaf ik al aan dat we te veel toetsen en dat dit vele toetsen lang niet altijd leidt tot meer leren bij de studenten. Maar het is nog erger... We toetsen niet alleen te veel, in het onderwijs zijn we ook nog verslaafd aan het geven van...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!