Even een loom filmpje maken…

door 26 mei 2020

Samen met mijn collega wilden we even een Loomfilmpje maken om docenten te laten zien hoe je opdrachten maakt en toewijst in MS Teams….

Vol goede moed begonnen we: Scriptje gemaakt… Helder overlegd welke boodschap we over wilden brengen… En Teams opgestart. “Waar zit eigenlijk die knop van opdrachten? Kun jij die vinden?”

Hoe kun je nou een opdracht toevoegen als heel die knop er niet in zit? Na 20 minuten de HELP van Teams hebben onderzocht, toch maar eens bellen met de technische man…

Ha Sytse… “Wij willen een filmpje maken maar heel die knop zit er niet in.”

“Dat is vreemd ik bel je met 10 min terug. Ik ga het uitzoeken.”
En natuurlijk een half uur later…
Telefoon gaat, Sytse: “Die knop zit er inderdaad niet in… jullie hebben niet de goede versie… Jullie moeten de onderwijsversie hebben.”
“Die is gratis en jullie zijn een bedrijf dus jullie hebben de betaalde versie… Daar zit die optie niet in.”
Inmiddels waren wij knap moedeloos geworden omdat dit geheel ons tot nu toe 2 uur had gekost, terwijl zo een Loomfilmpje opnemen een kwestie is van 10 minuten.

15 min later belt Sytse weer: “Ik heb een oplossing”
“Als je nou in je chrome browser incognito gaat en alleen de webapp van teams gebruikt dan maak ik een onderwijs account voor je aan.” “Dan ziet je computer niet dat je een andere versie van teams gebruikt.”
Waarop ik vroeg: “En hoe laat ik dan het student perspectief zien?”
“Nou” zei Sytse, “dat is simpel dan ga je ook in safari in prive modus en gebruik je daar ook alleen de webapp en dan maak ik daar een student account aan.”

En zo gingen wij als ware detectives om niet door onze eigen computer ontdekt te worden in privé en incognito, om met de gratis onderwijsversie van Teams een Loomfilmpje te kunnen maken.

Uiteindelijk zijn we er gekomen (succeservaring), maar we waren 4 uur verder. Onderweg hebben we veel opties van teams ontdekt en weten we nu hoe we ons moeten verschuilen voor onze eigen computer. We hebben deze middag behoorlijk wat frustraties gehad, hoe kan zo een makkelijk programma nou zo moeilijk gemaakt worden?

In een scherpe leercurve zit je vaak net iets verder buiten je comfortzone dan je lief is…

 

Herken jij dit?

4 Reacties

  1. Jan Karstens

    Scherm delen,
    Aangemoedigd door vergaderingen die ik bezocht waarin het scherm gedeeld werd, dacht ik: “Dat wil ik ook”. Ik wilde de resultaten met studenten doorspreken aan de hand van mijn lijstje.

    Eerst maakte ik de fout door het schermdelen te zoeken bij de stippeltjes in teams videovergaderen. Nergens te vinden. Uiteindelijk de helpdesk gebeld omdat ik dacht dat de functie misschien was uitgeschakeld wegens privacybescherming of zo…..
    Het was een ander knopje, dat gewoon in de balk zit die je ziet zodra je de muis beweegt over het scherm. Aan de slag dus!
    Volgende hobbel. Ik kreeg wel wat plaatjes te zien maar niet het document dat ik wilde hebben. Ik dacht dat je het document kon openen vanaf schermdelen. Dat blijkt niet zo te zijn. Je moet het document al open hebben staan op de computer, dan zie je het pas bij de plaatjes staan als je schermdelen hebt gekozen. Dan kun je dat document delen en dus laten zien aan de studenten.

    Dat was een hele investering in tijd, moeite en frustratie. Ik was nog op tijd om het in de les te kunne toepassen. Ik voelde me trots en had de illusie dat studenten mij heel professioneel vonden.

    Antwoord
    • Thijs

      Herkenbaar verhaal Jan! De eerste stappen zijn het moeilijkst daarna wordt het beter! Bedankt voor het delen van je ervaring!

      Antwoord
  2. Matt

    Ja, een hele groep uitnodigen in MS Teams, maar dan horen ze niet tot jouw organisatie. Begint je online les wordt je gebeld:’ik kan er niet inkomen’. ondertussen heb ik vooraf (gevoel) de les opgenomen zodat iedereen toch achteraf kan ‘meekijken’. Ander probleem is, maak ik breakout rooms in Teams (kanalen) gaan een deel meteen daar heen zonder aan de algemene groep deel te nemen. Voelt soms aan alsof je met een kleuterklas de Efteling gaat bezoeken….

    Antwoord
    • Itje

      Dit herken ik niet: als ik met mensen van buiten mijn organisatie wil overleggen via Teams kan ik hen wel uitnodigen. In het scherm krijg ik dan een seintje dat er mensen in de lobby staan te wachten en met een klik van de muis kan ik hen toevoegen en kunnen we beginnen

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Thijs Wesselink

Thijs Wesselink

Auteur

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

Tips voor de docent als ONLINE coach

Tips voor de docent als ONLINE coach

  Afgelopen periode heb ik meerdere malen de training ‘docent als online coach’ verzorgd. Ik heb hierbij een heleboel tips verzameld die ik graag met je wil delen. Het kan jou mogelijk helpen bij het (online) coachen van studenten. In dit blog komen eerst een...

Lees meer
In tijden van nood wil je gewoon even horen wat werkt

In tijden van nood wil je gewoon even horen wat werkt

  Fears & tricks bij blended onderwijs Bij elke klus waarbij ik nu betrokken ben staat blended learning centraal. Hoe gaan we het aanpakken? Wat gaan we offline en online aanbieden aan onze studenten? Er moeten keuzes worden gemaakt, waarvan we nog niet...

Lees meer
Van welke student heb jij iets geleerd vandaag?

Van welke student heb jij iets geleerd vandaag?

De tekst van een Loesje affiche of een OMdenkertje? Nee, het is gewoon een vraag die mij steeds vaker puzzelt, en waar ik veel bewuster bij stil ben gaan staan. Ik heb het erover als ik met docenten achteraf op een les reflecteer; ik leer zelf van studenten wanneer ik...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!