Hoe behoud je online contact met kwetsbare jongeren?

door 31 mrt 2020

Over wie hebben we het?

Het gaat om kwetsbare jongeren met gedragsproblematieken – meestal in combinatie met een verslaving, psychiatrische problematiek en/of een verstandelijke beperking. Younes El Kaci, docent en onderwijsmanager van ROCTOP Amsterdam, begeleidt deze jongeren.

Ik heb hem dé vragen gesteld die andere docenten ons stelden naar aanleiding van de Webinars die we elke ochtend geven (terugkijken? Kijk op: www.hulpmetonlineleren.nl). Bijvoorbeeld: Hoe krijg je contact met deze jongeren die geen laptop hebben?  Hoe behoud je het contact? Wat doe je als iemand zegt dat ‘alles goed gaat en geen contact wilt?’ Hoe maak je het verschil tussen relatie en competentie? Want laten we eerlijk zijn: in het ‘online leven’ is het soms al lastig deze studenten op school te behouden, laat staan in het ‘offline leven’! Younes geeft je daar tips over.

 

De meest gestelde vragen van docenten waar Younes antwoord op geeft:

Hopelijk heeft Younes je antwoord gegeven op jouw vragen. Mocht jouw vraag nog niet beantwoord zijn, laat het hieronder in een reactie weten! Daarnaast zijn deze bijlagen handig om inspiratie te krijgen welke vragen je kunt stellen aan studenten om wellicht variatie te krijgen in je online gesprekken:

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Claudia de Groot

Claudia de Groot

Auteur

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

Even een loom filmpje maken…

Even een loom filmpje maken…

Samen met mijn collega wilden we even een Loomfilmpje maken om docenten te laten zien hoe je opdrachten maakt en toewijst in MS Teams…. Vol goede moed begonnen we: Scriptje gemaakt… Helder overlegd welke boodschap we over wilden brengen… En Teams opgestart. “Waar zit...

Lees meer
Opstarten na Corona

Opstarten na Corona

  Tien pedagogische tips om je studenten weer welkom te heten Al twee maanden lang zijn onze studenten vrijwel niet meer fysiek betrokken bij ons onderwijs. Onderwijs en begeleiding vinden voor de meesten plaats op afstand en als we in het nieuwe schooljaar weer...

Lees meer
Gepersonaliseerd leren: Omdat het ‘gemiddelde’ niet bestaat

Gepersonaliseerd leren: Omdat het ‘gemiddelde’ niet bestaat

  “ Door deze manier van leren blijf ik ook na mijn opleiding steeds onderzoeken en kritische vragen stellen, ik probeer dit nu ook in mijn werkcontext over te dragen aan collega’s ”(Wies; ROC Nijmegen opleiding VIG-3) Hierboven zie je een uitspraak van een student...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!