Ritueel

door 14 jan 2020

‘De impact van een goed ritueel ontstaat bij de gratie van herhaling’, schreef ik iets meer dan een jaar geleden in mijn oudejaarsblog. Terugkijken, buigen en danken voor wat kwam en ging bij alle mooie samenwerkingen is iets wat ik graag doe ter afsluiting. Dus doe ik het dit jaar weer, dit keer bij de start van het nieuwe jaar.

Bedankt ontwerpteams, docententeam en management van Helicon MBO Helmond, dat ik een jaar lang heb mogen meewerken aan de GROEI van jullie onderwijsconcept en jullie als team. In het begin van 2019 hebben we drie nieuwe opleidingen van scratch af aan opgebouwd, die nu met veel plezier en keihard werken worden uitgevoerd. Jullie hebben allerlei onderwijsvernieuwende experimenten uitgevoerd met als gemeenschappelijk doel studenten ‘aanzetten’. Dat vraagt van jullie als docenten een andere houding: niet loslaten maar anders vasthouden. Dat vergt moed en lef, en dat is lang niet altijd makkelijk. Door open in gesprek te gaan, met elkaar te delen en te leren hebben jullie elkaar en ook mij geïnspireerd om vooral door te zetten in. Ik heb jullie zien stoeien en groeien, als professionals, als team, als school. Jullie laten op die manier mooi aan jullie studenten zien dat dat leren is: stoeien en groeien.

Bedankt werkgroep Curriculum Transitie Verpleegkunde BOL-breed van het Summa College, dat ik jullie als kritische vriend mocht volgen en begeleiden in jullie ontwerpproces voor een geheel nieuwe opleiding Verpleegkunde BOL-breed. Wat een uitdaging hebben jullie aangenomen. Jullie klus om van twee succesvolle opleidingsvarianten één nieuwe te maken die zowel studenten als werkveld de breedte én de diepte van MBO-verpleegkunde laat zien is geen eenvoudige. Het is een enorm compliment waard dat jullie het proces in de groep ook niet uit de weg zijn gegaan, en erin zijn geslaagd om als groep tot een mooi ontwerp te komen, dat jullie met de collega’s hebben gedeeld in de BolBreedBootcamp. Wat een energie brengen jullie hiermee over. Bedank voor de foto’s 😊.

Bedankt projectleider en werkgroep Curriculum van opleiding Veehouderij van de HAS, dat ik jullie mocht coachen bij jullie opdracht om het huidige curriculum in beeld te brengen en een advies te geven voor aanpassing. Zoals bij vrijwel elke curriculumherziening is niet de inhoud het meest spannend maar de veranderkundige aanpak en groepsdynamische processen die daarbij een rol spelen. Jullie enthousiasme en bereidheid om met mij daar naar te kijken en er over te sparren heb ik als erg plezierig ervaren. Gaaf dat het jullie gelukt is de juiste rol te pakken en met de nodige creativiteit in taal en werkvormen het juiste gesprek te voeren met de collega’s. Dat gaat jullie opleiding zeker ten goede komen. En Jos, jouw opmerking “Ik heb wel eens met onderwijskundigen gewerkt die minder impact hadden” was voor mij het meest waardevolle compliment van het jaar. Dank daarvoor.

Bedankt projectgroep Afstudeerdossier HAN Sport en Bewegen. Jullie hebben me gevraagd om mee te helpen bij het opzetten van Afstudeerprogramma nieuwe stijl van de opleidingen Sportkunde en ALO. Wat een gave opdracht! Het getuigt van lef en visie dat jullie voornemens zijn in het afstudeerjaar de student zélf alle ruimte te geven om zijn startbekwaamheid te bewijzen, door te gaan werken met programmatisch toetsen. Hartstikke spannend, vooral nu we het proces van goede ideeën en persoonlijke denkbeelden delen voorbij zijn en gaan omzetten in het leren spreken van dezelfde taal en doorgronden van de bedoeling. Het komt nu dichtbij eenieders taakopvatting van wat het betekent om opleider te zijn. Ik bewonder jullie energie en de constructieve manier van werken, dankzij of ondanks de nodige portie rebellie, maar altijd vanuit de drijfveer om hier samen iets goeds neer te zetten. De analogie met onze leus ‘Je moet oefenen tot het niet meer fout gaat’ ligt voor de hand.

Bedankt iedereen die ik dit jaar ontmoet heb, professioneel of semi-professioneel, bedankt voor de mooie gesprekken die we gevoerd hebben over wat er werkelijk toe doet, wat je beweegt, over hoe je samenwerkt, over wat er nodig is om er elke dag weer voor te gaan. Het zijn deze gesprekken die mij hebben geïnspireerd om naast mijn werk mij te ontwikkelen tot natuurcoach.

Bedankt lieve collega’s van OAB Dekkers. Wat een jaar hebben we gehad! Als team en als bedrijf zijn we aan het groeien, we worden groter, professioneler, en we zien meer en meer dat we elkaar en onze opdrachtgevers nodig hebben om impact op het beroepsonderwijs en dus het leren van studenten, te kunnen realiseren. Het geslaagde HIT-event van november is daar het ultieme bewijs van. Het is meer dan fijn dat we ondanks de overvolle agenda’s met elkaar de tijd en gelegenheid vinden om hierin als team te kunnen blijven investeren. En Peter en Remko, het getuigt van goed werkgeverschap dat jullie hierbij ook de individuele groei goed bekijken en faciliteren. Zonder spelers in goede conditie geen succesvol elftal.  Dank!

Bedankt lieve opgroeiende kinderen. Mijn spiegels. Nu allebei studerend aan de universiteit zie ik jullie opgroeien als kritische studenten en jong volwassenen; mijn onderwijskundig hart gaat sneller kloppen bij jullie kritische verhalen over de kwaliteit van colleges of tentamens. Hoewel ik mij geheel bewust bent van het feit dat het moeten (mee)betalen van collegegeld deze kritische houding ook stimuleert, gloort daar ook een ander hoopvol besef aan de horizon; wat je er als opvoeder of opleider ook instopt, het komt er op een bepaald moment ook echt uit. Is het niet dat wat wij bedoelen met impact?

Bedankt beste lezers van onze blogs. Je ontvangt wekelijks onze blog, je bezoekt onze evenementen of ontmoetingen of we hebben op een andere manier contact. Wij hopen met ons werk iets bij te dragen aan de uitdaging waar jij dagelijks voor staat in het beroepsonderwijs. En ook al is het maar één ding dat jou ooit heeft geholpen bij jouw werk om het maximale uit je studenten of je werk te halen: dan is onze missie geslaagd.

En wederom: de impact van een goed ritueel neemt toe bij de gratie van herhaling. Vandaar wederom mijn tip van vorig jaar: Doe dit ook eens met je studenten, je collega’s, je leidinggevende.

Laat je me weten wat het je opleverde?

Ik wens jullie allen een succesvol, geïnspireerd, liefdevol en gezond 2020!

Marion

Marion van Neerven

4 Reacties

  1. Ludo

    Mooie blog Marion! Heel veel succes verder in jouw persoonlijke groei, privé en in het werk.

    Antwoord
    • Marion

      Hey Ludo, dank je wel. Wat leuk dat je reageert.
      Ik wens jou ook veel plezier in jouw groei en bloei (en stoei :).

      Antwoord
  2. Eva-Maria

    Erg mooi om te lezen, Marion! Je benoemt precies de zaken die ertoe doen. Dank!
    Ik wens jou en jullie plezierig stoeien en groeien in 2020!

    Antwoord
    • Marion

      Hoi Eva-Maria,

      leuk je te horen! Lang geleden ook :).
      Fijn dat je je herkent in de thema’s.
      Ook voor jou: alle plezier met groeien en stoeien in 2020!

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marion van Neerven

Marion van Neerven

Auteur

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

Bewegen om te leren

Bewegen om te leren

  Waar HIGH IMPACT TEACHING en yoga elkaar raken Ik ben Marion en ik werk alweer 5 jaar met veel plezier bij OAB Dekkers. Ik doe veel aan yoga en probeer ook op die manier te leven. Het leert mij te leven in balans, fysiek, mentaal en emotioneel. En...

Lees meer
Manifest beroepsonderwijs: Onderwijs voor het leven.

Manifest beroepsonderwijs: Onderwijs voor het leven.

  Met gepaste trots presenteren wij het Manifest High Impact Beroepsonderwijs. Manifest? Wat is dat dan? Het Manifest is het beeld van hoe het beroepsonderwijs van de nabije toekomst eruit moet gaan zien. Het onderwijs waar we met de High Impact Teaching beweging...

Lees meer
Van visie naar iedere dag boeiend onderwijs met hoge impact

Van visie naar iedere dag boeiend onderwijs met hoge impact

  Het deugt toch niet… als studenten klagen over docenten die bij wijze van kennisoverdracht you tube filmpjes laten zien die ze zelf al láng hadden gezien? als studenten thuis zitten te niksen vanwege te weinig contacttijd (HBO) óf op school zitten te niksen...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!