WAAROM HETZELFDE DOEN, ALS HET OOK LEUKER KAN?

door 3 dec 2019

Je geeft inmiddels al zo’n drie maanden les (in dit studiejaar). Laten we eerlijk zijn, hoe vaak komen de studenten zuchtend de klas binnen met de vraag waarom ze deze les hebben? Of dat ze zich tijdens de les verschuilen achter de laptop? We willen graag dat studenten actief zijn in de les en actief zijn in hun leerproces. Hoe draag jij daar aan bij? Ik geef je vier activerende werkvormen die je morgen al kunt toepassen in jouw les!

OPSTARTEN - WAT BEN IK?

5 – 10 minuten. De studenten krijgen bij binnenkomst een post-it op hun rug geplakt. Op deze post-it staat een begrip, persoon of een term geschreven die betrekking heeft op de stof die wordt behandeld. Het is aan de studenten om te raden wat er op hun kaartje staat. Dit kunnen zij doen door vragen te stellen aan hun medestudenten. Om het moeilijker te maken kan de studenten de restrictie opgelegd worden om per medestudent slechts één vraag te mogen stellen. Een andere restrictie kan zijn dat de vragen van de studenten alleen met ja of nee beantwoord mogen worden. Zodra de student heeft geraden wat er op zijn kaartje staat, haalt hij bij de docent een ander kaartje. Deze werkvorm blijft doorlopen totdat de vastgestelde tijd voorbij is.

VERWERVEN - DE UITLEG BINGO

10 – 20 minuten. Iedere student krijgt een bingokaart (gem. 16 begrippen etc.) met daarop verschillende woorden, begrippen, processen en/of personen die tijdens de uitleg aan bod kunnen komen. De studenten moeten goed opletten of de woorden, begrippen, processen of de personen op de kaart tijdens de instructie/ uitleg genoemd worden. Zodra dit gebeurt moet de student het desbetreffende woord doorstrepen op zijn bingokaart. Zodra een student alle begrippen op de kaart heeft kunnen doorstrepen heeft hij bingo.

VERWERKEN - RELATIES

20 – 30 minuten. Maak groepjes van twee tot vier studenten. De studenten krijgen een verzameling met strookjes overhandigd. Daarop staan verschillende begrippen, woorden, personen en/of afbeeldingen die betrekking hebben op het behandelde onderwerp. De studenten krijgen de opdracht een logisch geheel te maken door een ordening aan te brengen op een flipover. De studenten moeten relaties verklaren door lijnen te trekken en/ of berekeningen of een korte tekst erbij schrijven. Laat vervolgens na een bepaalde tijd uitwisseling plaatsvinden met een andere groep. De studenten kijken kritisch naar elkaars werk. Vervolgens kan het juiste stappenplan klassikaal nog worden besproken en foto’s gemaakt worden van de juiste ordening.

AFSLUITEN - VIER VRAGEN EVALUATIE

5 minuten. De docent hangt door de lesruimte vier verschillende grote bladen op. Op deze bladen staan vier verschillende vragen over de lesinhoud en lesvorm. Verdeel de klas in vier verschillende groepen. Iedere groep krijgt 3 min. de tijd om te overleggen. Na deze drie minuten krijgt de groep 1 minuut om hun gezamenlijke antwoord op te schrijven. Vervolgens koppelt elke groep plenair terug waarom zij dit hebben opgeschreven. De docent vraagt andere studenten om erop te reageren: kan deze student hierin vinden of heeft hij nog een aanvulling?

Docenten van ROC Friese Poort Entree, het Summa College en Hogeschool Rotterdam zijn met de bovenstaande activerende werkvormen al aan de slag gegaan en het werkt in de praktijk. Dus waarom blijf je hetzelfde doen, als het ook leuker kan?

1 Reactie

  1. pieter van der zee

    Dag Claudia,

    Bedankt voor de tips. Activerende didactische werkvormen worden hier gepresenteerd als iets nieuws, maar deze wijze van lesgeven wordt al decennia lang gepropageerd. Toch wordt verondersteld dat de meeste docenten dit niet toepassen. Wat is er aan de hand?

    met vriendelijke groet,

    Pieter van der Zee

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Claudia de Groot

Claudia de Groot

Auteur

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

Kans op studiesucces…

Kans op studiesucces…

Bij veel opleidingen valt tot 50% van de studenten in het eerste jaar uit. Wat kun jij als docent hieraan doen? Thijs geeft suggesties.

Lees meer
Telefoons in de klas, een vloek of een zegen?

Telefoons in de klas, een vloek of een zegen?

   “Studenten zijn geobsedeerd door hun mobieltje, het lijkt wel alsof het apparaat aan hun handen is vastgelijmd” hoor ik een docent klagen wanneer ik de docentenkamer binnenloop. “Je zou haast denken dat het nu wel zo ongeveer ingeburgerd zou zijn, het gebruik...

Lees meer
Waarom ben ik te vroeg in het lokaal?

Waarom ben ik te vroeg in het lokaal?

  Wat heb je eraan om vroeg in het lokaal te zijn? Waarom is dit onderwijskundig van waarde? En welk docentgedrag is helpend voor de start van de les? Thijs geeft in 2 minuten uitleg en praktische tips! Wil je hier meer over weten? Reageer onder het filmpje!...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!