Podcast-tips: Liggend in de zon professionaliseren

door 30 jul 2019

Invoering van een milde vorm van kinderarbeid en andere verfrissende gedachten

Lig je nog lekker? Misschien wordt het tijd om je brein weer wat te activeren. Als warming up voor het nieuwe jaar wil ik jullie graag wijzen op, een voor mij inspirerend,  initiatief van Tjip de Jong: de Tjipcast.

Hoewel niet alle onderwerpen over onderwijs gaan, komt het thema leren bijna altijd terug.

Bijvoorbeeld in het interview met emeritus hoogleraar Human Resource Development Joseph Kessels die een pleidooi doet voor herinvoering van kinderarbeid. Niet om de kinderen uit te buiten maar om het leren te stimuleren. Het is belangrijk om als student gemist te worden wanneer je er niet bent. En dat doe je door jezelf als docent juist onmisbaar te maken. Doordat je met de studenten samenwerkt aan relevante en uitdagende projecten waarbij ieders kennis noodzakelijk is: de expertise van de docent en de onbevangen vragen van studenten. Hierdoor is het voor studenten ondenkbaar om niet aanwezig te zijn tijdens de les. In veel klaslokalen is het nog steeds helaas het geval dat het prettig is als niet alle studenten komen opdagen.

Een boeiende podcast over goed rekenonderwijs met Marcel Schmeier waarin een pleidooi te beluisteren is voor het handhaven van cognitieve leerstrategieen en abstract denken.

Gamification en leren met Michael Hebben als aanrader voor onderwijsvernieuwers.

Is creatief denken te leren met Barthel Brussee.

Doorgeslagen autonomie leidt tot amateurisme van Manon Ruijters.

Kortom tijdens je vakantie echt de moeite waard om via spotify of youtube nieuwe inzichten en verfrissende perspectieven op te doen. Hoe mooi is het om liggend in de zon te professionaliseren.

In de aankomende maanden gaan we samen met Tjip vanuit OAB Dekkers op onderzoek naar de toekomst van ons onderwijs.
Vanaf september maken we elke twee weken een een pod en/of vodcast naar aanleiding van thema’s die in de Tjipcast centraal stonden.

Denk aan het belang van autonomie en zelfregie, heldere instructie, onderwijsinnovatie en de waarde van examineren, gepersonaliseerd leren of ICT-gebruik in het onderwijs. Met interessante gasten uit het onderwijs, met studenten, met het bedrijfsleven en met de wetenschap gaan we op zoek naar antwoord op de vraag: hoe ziet “excellent onderwijs voor iedereen” er uit in 2030. 

Ik wens je nog een mooie zomer.

Vanuit OAB Dekkers werken we graag samen met Tjip de Jong. Tijdens een gemeenschappelijke studiedag voor leidinggevenden werkten we aan leiderschapsmodellen aan de hand van zijn spiekboekje . In het komende jaar gaan we verder samen aan de slag met innovaties van het onderwijs. Tijdens het HIT Event op 21 november in Ede is Tjip ook aanwezig en gaan we live podcasts opnemen. Wanneer je ideeën en gasten wilt voordragen voor een podcast, hoor ik het graag.

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Peter Loonen

Peter Loonen

Auteur

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

Hoe behoud je online contact met kwetsbare jongeren?

Hoe behoud je online contact met kwetsbare jongeren?

  Over wie hebben we het? Het gaat om kwetsbare jongeren met gedragsproblematieken – meestal in combinatie met een verslaving, psychiatrische problematiek en/of een verstandelijke beperking. Younes El Kaci, docent en onderwijsmanager van ROCTOP Amsterdam,...

Lees meer
Toetsen leidt tot werkdruk en niet tot leren

Toetsen leidt tot werkdruk en niet tot leren

In het beroepsonderwijs is de werkdruk hoog. Docenten hebben volle jaartaken en roosters. Een oud-collega van mij verzuchtte eens: “als je de kerstvakantie gehaald hebt, haal je ook de rest van het studiejaar wel”. Mijn stelling is dat een groot deel van de werkdruk...

Lees meer
Radicale verzoening in het onderwijs

Radicale verzoening in het onderwijs

  Einde aan de polarisatie in onderwijsdiscussies in 2020.   De sociaal constructivisten (Leren in de echte, betekenisvolle context, samenwerkend leren, gepersonaliseerd leren, zelfsturend leren, ontdekkend leren, 21st century skills) stonden ook in 2019 nog...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!