Formatief evalueren

Wij willen minder toetsen, maar wel formatief evalueren. Hoe moet dat?

 

Wat leer je tijdens deze training?

Tijdens deze training zal je op een interactieve manier kennis verwerven over formatief evalueren. Vervolgens krijg je inzicht in je eigen toetsgedrag aan de hand van de vijf fasen van de formatieve toetscyclus. Ten slotte ga je samen met andere docenten aan de slag om praktische toepassingen voor deze vorm van toetsen te ontwikkelen voor in de klas. 

“Wat moeten we leren voor de toets?” is een vraag die door studenten vaak gesteld wordt. Voor hen draait het leren in veel gevallen maar om één ding: het cijfer. Het nadeel hiervan is dat een cijfer geen inhoudelijke feedback geeft en inzicht in het eigen leerproces daardoor vaak ontbreekt. Met formatief evalueren verandert dit en krijgen studenten gedurende het proces feedback met als doel dit te verbeteren. De vraag is alleen: hoe maak je de stap naar formatief evalueren? En nog belangrijker: hoe krijg je studenten zover? Dat leer je in deze training.

Hoe leer je tijdens deze training?

  • Korte input van trainer/adviseur
  • Ervaringsgericht leren
  • Verwerken en delen met elkaar (coöperatief leren)
  • Gericht op de beroepspraktijk

Welk resultaat heb je behaald na het volgen van deze training?

  • Na het volgen van deze training heb je inzicht in de vijf fasen van de formatieve toetscyclus.
  • Na het volgen van deze training kun jij omschrijven welke verschillen er bestaan tussen summatief en formatief toetsen.
  • Na het volgen van deze training ben jij je bewust van je eigen formatieve toetsgedrag.
  • Na het volgen van deze training heb je gezamenlijk praktische toepassingen om formatief te toetsen ontwikkeld voor in de klas.

Voor wie is deze training bedoeld?

  • Docenten en teams mbo en hbo

 

Literatuur

  • Artikelen
    • Boud, D. (2010). Sustainable assessment: Rethinking assessment for the learning society, Studies in Continuing Education, 22(2), 151-167. Doi: https://doi.org/10.1080/713695728.
    • Dochy, F., Heylen, L. & Mosselaer, H., van de. 2002). Assessment in het onderwijs. Nieuwe toetsvormen en examinering in studentgericht onderwijs en competentiegericht onderwijs. Utrecht, Nederland: Lemma.
    • Guilikers, J.T.M. & Baartman, L.K.J. (2017). Doelgericht professionaliseren: formatieve toetspraktijken met effect! Wat DOET de docent in de klas? Wageningen, Universiteit en researchcentrum. NRO-PPO,  dossiernummer 405-15-722
    • Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The power of  feedback, Review of Educational Research, 77(1), 81 -112. Doi: https://doi.org/10.3102%2F003465430298487
    • Wiliam, D. & Leahy, S. (2018). Formatieve strategieën integreren in de praktijk. Rotterdam: Bazalt Educatieve Uitgaven
  • Boek
    • Bloom, B.S., Madaus, G.F. & Hastings, J.T. (1971). Handbook on formative and summative evaluation of student learning. New York: McGraw-Hill

Open aanbod

Datums:
Dagdeel 1: 21 april 2020
Dagdeel 2: 13 mei 2020
Tijdsinvestering:
10 Studiebelastingsuren bestaande uit 8 uur training en 2 uur thuisstudie.
Locatie:
Centraal gelegen in het land
Kosten: € 470,- per deelnemer (Lunch, koffie/thee en versnaperingen zijn hierbij inbegrepen. Dit bedrag is vrijgesteld van btw).
Certificaat:
Bewijs van deelname.

 

Incompany

Op aanvraag is het ook mogelijk om deze training incompany te verzorgen op locatie.

Neem vrijblijvend contact op via onderstaande button of bel naar 040 – 291 37 33

Trainers

Floor van Venrooij

Floor van Venrooij

Trainer

Jet ter Halle

Jet ter Halle

Trainer

INSCHRIJVEN VOOR 'Formatief evalueren' OP 21 april en 23 mei 2020

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!