Mijn bril, jouw gedrag!

door | 7 mei 2019

Je mentale instelling als docent is de belangrijkste factor voor het gedrag van je studenten (Marzano, de vier pedagogische strategieën). Zoals jij voor de klas staat, zoals jij naar je eigen les kijkt maar vooral hoe jij de groep en de individuele studenten ziet is bepalend voor zowel het gedrag van de studenten als voor hun gevoel van veiligheid. Om te illustreren wat dat kan betekenen voor je handelen heb ik één specifieke mentale valkuil voor je uitgewerkt: een valkuil die ik zelf ook had toen ik voor de klas stond. Een valkuil die me, toen ik er destijds op gewezen werd door een coach, toch wel wat schaamrood op m’n kaken bezorgde. Een simpele grafiek laat je zien hoe, als je het niet in de gaten hebt, je mentale instelling de drempel om gewenst gedrag te laten zien, simpelweg te hoog heeft gemaakt voor sommige studenten. Durf jij het aan deze grafiek op je handelen te leggen?

 

2 Reacties

  1. Peter

    Chapeau, spijker op z’n kop. Dit zou elke leraar elke ochtend eventjes opnieuw moeten bekijken!

    Antwoord
  2. Walter van Hirtum

    Goede info Jan ik zeker iets mee

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Emile Heerkens

Emile Heerkens

Auteur

emile@oabdekkers.nl

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

Goede (pedagogische) voornemens. Nog vóór 2019!

  Een maand nog maar en dan is er weer een jaar voorbij. Natuurlijk, ik weet het, voor ons in het onderwijs begint het nieuwe jaar eigenlijk in het laatste weekend van de zomervakantie, maar toch; oud op nieuw is een speciaal moment voor velen. De champagne wordt...

Lees meer

BLOG 3: Hulp in omgang met je klas

  4 meest gestelde vragen over groepsdynamica Welkom bij Blog 3 in de serie die ik schrijf over positieve groepsvorming waarbij ik vanuit het boek passages aanhaal met betrekking tot de meest gestelde vragen als het gaat om groepsdynamica. In mijn vorige blog...

Lees meer

Activerend Evalueren!

  4 activerende werkvormen voor een hele week les   ‘Waarom moet ik evalueren in een les? Daar heb ik geen tijd voor om in die korte les van 45 minuten te evalueren. Hoe doe ik dat dan in een korte tijd zodat elke student zich gehoord voelt? Wat levert het...

Lees meer
gratis e-book differentiëren

Download het gratis e-book 'Differentiëren maakt het verschil'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

e-book onmisbare tips voor studiesucces

Download het gratis e-book 'Onmisbare tips voor studiesucces'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

gratis e-book flipping the classroom

Download het gratis e-book 'Flipping the Classroom'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!