Mijn bril, jouw gedrag!

door 7 mei 2019

Je mentale instelling als docent is de belangrijkste factor voor het gedrag van je studenten (Marzano, de vier pedagogische strategieën). Zoals jij voor de klas staat, zoals jij naar je eigen les kijkt maar vooral hoe jij de groep en de individuele studenten ziet is bepalend voor zowel het gedrag van de studenten als voor hun gevoel van veiligheid. Om te illustreren wat dat kan betekenen voor je handelen heb ik één specifieke mentale valkuil voor je uitgewerkt: een valkuil die ik zelf ook had toen ik voor de klas stond. Een valkuil die me, toen ik er destijds op gewezen werd door een coach, toch wel wat schaamrood op m’n kaken bezorgde. Een simpele grafiek laat je zien hoe, als je het niet in de gaten hebt, je mentale instelling de drempel om gewenst gedrag te laten zien, simpelweg te hoog heeft gemaakt voor sommige studenten. Durf jij het aan deze grafiek op je handelen te leggen?

 

2 Reacties

  1. Peter

    Chapeau, spijker op z’n kop. Dit zou elke leraar elke ochtend eventjes opnieuw moeten bekijken!

    Antwoord
  2. Walter van Hirtum

    Goede info Jan ik zeker iets mee

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Emile Heerkens

Emile Heerkens

Auteur

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

Schermdruk?

Schermdruk?

  Tempo uit en zintuigen aan. Een oefening om te vertragen en te verstillen. We gaan week 7 in van het online leren en werken. Wat zijn we allemaal ongelofelijk voortvarend van start gegaan! Online leren loopt, zelfs online toetsen begint te lopen. We komen...

Lees meer
Liever dynamisch groepsgedoe, levendige interactie!

Liever dynamisch groepsgedoe, levendige interactie!

  Ik zeg en chat ‘gedag’ in mijn online-workshop/meeting/ classroom, in MS Teams/Zoom/Brightspace, zwaai nog een keer en klap mijn laptop dicht. Abrupt weg is iedereen, vanuit het beeldcontact gelijk weer thuis. Met een beetje leeg en onbestemd gevoel, staar ik...

Lees meer
Minder regels, meer effect!

Minder regels, meer effect!

Je kent het wel, overbodige regels of heel erg veel regels. Hoe ga jij hiermee om? Emile vertelt over zijn ervaringen bij een onderwijsinstelling waar maar 3 regels zijn.

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!