Mijn bril, jouw gedrag!

door 7 mei 2019

Je mentale instelling als docent is de belangrijkste factor voor het gedrag van je studenten (Marzano, de vier pedagogische strategieën). Zoals jij voor de klas staat, zoals jij naar je eigen les kijkt maar vooral hoe jij de groep en de individuele studenten ziet is bepalend voor zowel het gedrag van de studenten als voor hun gevoel van veiligheid. Om te illustreren wat dat kan betekenen voor je handelen heb ik één specifieke mentale valkuil voor je uitgewerkt: een valkuil die ik zelf ook had toen ik voor de klas stond. Een valkuil die me, toen ik er destijds op gewezen werd door een coach, toch wel wat schaamrood op m’n kaken bezorgde. Een simpele grafiek laat je zien hoe, als je het niet in de gaten hebt, je mentale instelling de drempel om gewenst gedrag te laten zien, simpelweg te hoog heeft gemaakt voor sommige studenten. Durf jij het aan deze grafiek op je handelen te leggen?

 

2 Reacties

  1. Peter

    Chapeau, spijker op z’n kop. Dit zou elke leraar elke ochtend eventjes opnieuw moeten bekijken!

    Antwoord
  2. Walter van Hirtum

    Goede info Jan ik zeker iets mee

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Emile Heerkens

Emile Heerkens

Auteur

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

De docent of de student centraal?

De docent of de student centraal?

 Onderwijsontwikkeling, onderwijskundig leiderschap, gepersonaliseerd onderwijs, de docent centraal, de student centraal. Bij het maken van onderwijs ontstaan er veel vragen. Vragen kunnen beantwoord worden met een boek. Is dat boek dan de waarheid? Wij denken van...

Lees meer
Wie zijn je helden?

Wie zijn je helden?

  Het is opvallend hoe vaak er een vergelijking wordt gemaakt tussen de wereld van de sport en die van het bedrijfsleven. Aangezien het onderwijs al een aantal decennia marktgericht werkt, zien wij ook hier deze metafoor dominant worden. Op zich niets mis mee....

Lees meer
Erkennen, verwerpen of negeren?

Erkennen, verwerpen of negeren?

  In ieder contact dat we hebben, in elk gesprek dat we aangaan, probeer je met elkaar af te stemmen zodat je je doel bereikt. Hierdoor verlopen gesprekken prettig en kom je gevoelsmatig meer op één lijn met elkaar. Wij mensen willen nou eenmaal graag onderdeel...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!