Kijk terug
In de laatste vijf minuten van de les gebeurt er veel, maar eigenlijk te weinig. Hoe kun je deze vijf minuten als docent effectief gebruiken? In mijn onderstaande filmpje vertel ik je dit in twee minuten.
4 Reacties
Laat een reactie achter voor Esther Reactie annuleren

Kans op studiesucces…
Bij veel opleidingen valt tot 50% van de studenten in het eerste jaar uit. Wat kun jij als docent hieraan doen? Thijs geeft suggesties.
Waarom ben ik te vroeg in het lokaal?
Wat heb je eraan om vroeg in het lokaal te zijn? Waarom is dit onderwijskundig van waarde? En welk docentgedrag is helpend voor de start van de les? Thijs geeft in 2 minuten uitleg en praktische tips! Wil je hier meer over weten? Reageer onder het filmpje!...
Waarom waarom?
Dit lijken haast poëtische woorden. In een kort filmpje legt Thijs uit waarom het delen met studenten van het lesdoel en de reden om de les te geven zo belangrijk zijn. Waarom zou je niet kijken? ...
Dank je voor de tip. Ik eindig de les altijd wel met een rondje “wat heb je geleerd?”, maar ik merk dat ze elkaar na gaan zeggen op een gegeven moment. Die duo’s zijn een goed idee! groet, Esther
Ha Esther,
Goed om te lezen dat het waardevol voor je is! Door een evaluatiemoment te starten in tweetallen, wordt er van iedereen een bijdrage verwacht. Bij een afsluitend rondje kun je een aantal tweetallen aan het woord laten.
Mocht je verdere vragen hebben, mail gerust!
Hi Thijs,
Dank je wel voor de tip van de duo’s
Toch nog even voor de duidelijkheid; laat je ze eerst tegen elkaar reflecteren en dan opschrijven?
En daarna de ronde?
gr anita
Beste Anita,
Bedankt voor je reactie!
Ik zou eerst zelf laten opschrijven (individuele actie): Er wordt van iedereen actie verwacht.
Vervolgens de antwoorden laten bespreken in tweetallen: Er vindt uitwisseling hardop plaats iedereen denkt na en wisselt uit.
Daarna zou je een aantal tweetallen kunnen bevragen. Waardoor je een terugkoppeling naar de groep hebt.