Maak van je studenten futuristen,
maak ze trendwatchers

Word opleider tot praktisch trendwatcher via High Impact Teaching

workshop

Beweeg je studenten tot het verder kijken dan de studiegrenzen. Motiveer je studenten tot het onderzoeken van trends en ontwikkelingen die de toekomst biedt. Kortom, verrijk je studenten met een futuristisch bewustzijn waardoor kansen en ontwikkelingen geplukt kunnen worden. Professionals in opleiding leren een proactieve houding aan ten aanzien van wat er zich in de praktijk afspeelt. Hiermee kunnen ze de toekomst beter naar hun hand zetten.

Datum

11 oktober 2019, 9.30 – 16.30 uur

Locatie

In het midden van het land

Kosten

De kosten voor deelname zijn 195,-. De lunch, koffie/thee en versnaperingen zijn hierbij inbegrepen. Dit bedrag is vrijgesteld van btw.

 

Pijnpunt/probleem

Kan het ondernemerschap in jouw hbo-opleiding een impuls gebruiken? Wil jij onderwijs dat verder reikt dan het lokaal of het opleidingsgebouw? Is jouw opleiding te veel naar binnen gericht? Kan het innovatieve of creatieve denken een stimulans krijgen? Wil jij als hbo-professional signaleren welke trends en ontwikkelingen studenten mogen signaleren?

Belofte

Je leert wat toekomstbestendig onderwijs is en hoe trendwatching daaraan mee kan helpen. Er wordt samen gekeken waar en hoe trendwatching in het eigen curriculum een plaats kan krijgen. Je krijgt onderwijsmateriaal mee dat je kan implementeren in het eigen onderwijscurriculum.

Doelgroep

Hbo-docenten van studies die opleiden tot ondernemende professionals die een toekomstbestendig product of dienst gaan afleveren in het werkveld.

Waarom

Door het slim combineren van inzichten, kennis en actieve brainstorms wordt het creatief, innovatief en ondernemend denken gestimuleerd. Van ‘in the box-‘ naar ‘out of the box-denken’ is daarvoor noodzaak. Hierdoor leer je de student een onderzoekende geest te hebben waarmee de toekomst je niet langer overkomt, maar waardoor je de invloed neemt die je kunt nemen.

Case study

Als docenten leren we onze professionals in opleiding dat zij later in hun werk een product of dienst in de markt gaan zetten. Wie is je klant en aan welke trends zijn jij, jouw klant, jouw product/dienst en de samenleving onderhevig? Iedere klant/cliënt is anders. Je moet daarom creatief te werk gaan. Zijn er trends die juist in je voordeel werken of juist niet? Om dat te weten te komen moet je eerst goed trends kunnen ontdekken en plaatsen. Vaak leren we dit in het hbo heel theoretisch aan via modellen als DESTEP of de adoptiecurve van Rogers.

Dit kan ook anders en met veel meer leerimpact volgens de bouwstenen van High Impact Teaching.

Op basis van trendwatching is er onderwijsmateriaal ontwikkeld waarmee studenten in vier bijeenkomsten leren hoe ze kunnen trendwatchen. Hoe kunnen zij de toekomst onderzoeken en zo nieuwsgierig en creatief mogelijk met hun eigen product of dienst omgaan? 

Wil jij ook kennis maken met deze andere manier van toekomstbestendig onderzoeken, meld je dan aan voor de workshop en ontvang het onderwijsmateriaal waarmee je jouw studenten kunt motiveren voor het onderzoeken van de toekomst.

In de workshops gaan we:

  • het begrip trendwatching verkennen en zie je een voorbeeld van een trendwatchproces;
  • zelf signalen en actualiteiten verzamelen;
  • uit deze signalen en actualiteiten clusters ontdekken;
  • de clusters uit stap 3 robuust maken tot een trend;
  • bekijken waar trendwatching in jouw curriculum een plek kan krijgen.

Adviseurs

Karen Kotten-Lips

Karen Kotten-Lips

Lecturer Hogeschool van Arnhem en Nijmegen

Peter Loonen

Peter Loonen

Directeur OAB Dekkers, onderwijskundige

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!