21ste-eeuwse vaardigheden: zijn ze écht wel zo belangrijk?

door | 4 dec 2018

 

In deze blog wil ik graag een video met jullie delen waarvan ik denk dat iedere docent deze zou moeten zien. Want jullie kennen allemaal wel de 21ste-eeuwse vaardigheden en de kans is groot dat jullie hier in jullie onderwijs ook tijd aan besteden. Tot zover doen we allemaal heel goed mee met de les, en zijn we up to date. Maar… hebben we onszelf daar wel een dienst mee bewezen? Helpen ze onze studenten wel echt verder?

 

Ik ga je een paar vragen stellen, wees eerlijk en kritisch!

 

Vind jij het een goed idee dat hier zoveel aandacht aan wordt besteed?

 

Waarschijnlijk zullen vele van jullie bevestigend antwoord op deze vraag. Begrijpelijk, want 21ste-eeuwse vaardigheden zijn hot, iedereen heeft het er immers over. Dan de volgende vraag:

 

Denk jij dat kennis belangrijker is dan vaardigheden?

 

Hier verwacht ik al iets meer verschillen in jullie antwoorden, maar nog steeds zal een groot deel van jullie (denk ik) het belang van vaardigheden hoger inschatten dan dat van kennis. Immers, jullie leiden studenten op tot beroepsbeoefenaars en die moeten beschikken over vaardigheden, meer nog dan over panklare kennis. Toch? Of is het juist belangrijk om te zorgen voor de benodigde (voor)kennis?

 

Ik nodig je uit om de video van Erik Meester te bekijken, getiteld “De holle retoriek van de 21st-century skills” of het gelijknamige artikel te lezen. Onderaan deze blog staat een poll en ik wil je dan ook vragen deze in te vullen. Ik ben namelijk heel benieuwd hoe jullie denken over kennis en 21ste-eeuwse vaardigheden na het zien van de video of het lezen van het artikel! Wat vind jij belangrijker? Reacties zijn uiteraard ook van harte welkom in het reactieveld.

Veel kijk- en/of leesplezier!

 

 

 

 

Artikel

Artikel De holle retoriek

 

 

Coming Soon
Totaal stemmen : 35

6 Reacties

  1. Conny

    Ik vind de stelling niet goed, want wij gaan ervan uit dat het aanleren van 21e eeuws vaardigheden hoort bij het aanleren van de kennis van het beroep. Het een kan niet zonder het ander. Wij gebruiken de 21e eeuws vaardigheden in de didactiek, maar de inhoud van het beroep blijft de kern van de opleiding. De vaardigheden zijn een manier om de stof te verwerken en meteen je voor te breiden op het werken in de 21e eeuw.

    Antwoord
  2. Karen

    Ik ben het met Conny eens. Het is niet dat we ons alleen maar op de 21ste-eeuwse vaardigheden moeten storten maar dat we juist die vaardigheden moeten koppelen aan de beroepsgerichte kennis en vaardigheden. Op deze manier worden onze studenten toekomstgericht opgeleid!
    Ik heb de poll daarom ook niet ingevuld, ze zijn allebei belangrijk.

    Antwoord
  3. André Cuijten

    Fraai college op beeld. Voldoende aangrijppunten om na te denken over leren op school. In de beroepscontext mis ik hier organisatieleren hetgeen mijn inzien van groot belang is binnen MBO beroepsopleidingen. Leren omgaan met nieuwe en veranderende omgevingen is impliciet opgesloten in de terminologie die gebezigd wordt als 21 eeuwse vaardigheden. Zorgen dat dingen gebeuren en we ons verwonderen over het resultaat!

    Antwoord
  4. Mick

    Waar het in toenemende mate om gaat, is het vermogen ‘to get things done’. Nog maar in weinig situaties bouw je een duurzame carriere op basis van louter theoretische bagage. Die zgn. 21th century skills zijn dus wel degelijk belangrijk. Dat hierbij kennis van de materie en de context van wezenlijk belang is, moge duidelijk zijn; in geen enkele situatie is men erbij gebaat dat de ‘fatuous things get done’.

    Antwoord
  5. Dick Valk

    Mooi, zo’n “webbinar” Precies lang genoeg voor mijn treinreis, dank!
    Wat deze meneer zegt is natuurlijk waar: Kennis is een voorwaarde om vaardig te worden in je vak. De vraag voor mij blijft: moeten we als docent alle kennis weer gaan aanbieden?? Ik heb liever dat ze er door mijn training achter komen dat ze bepaalde specifieke kennis nog missen, en dat ze zonder die kennis nooit vaardig zullen worden. Dat maakt deelnemers actief en dat genereert vraag en behoefte aan kennis. Op dat moment wil ik graag kennis aanbieden!

    Antwoord
  6. Eric Oostdijk

    Ik ben het eens met het feit dat alleen skills armoedige studenten oplevert. Alleen kennis idem dito. Het kerngedeelte dat ik mis naast de discussie skills versus knowledge is ‘Character’, het vormend element van onderwijs dat gaat over mens worden in deze wereld (om met Biesta te spreken). Hierbij blijken naast skills en Knowledge onder ‘Character’ de volgende eigenschappen te vallen:
    1) Mindfulness
    2) Curiosity
    3)Courage
    4)Resilience
    5)Ethica
    6)Leadership

    (Bron: Four Dimensional Education. Fadel, Bialik & Trilling, 2015)

    Dat lijken mij minstens eigenschap die waardevol zijn in combinatie met gedegen kennis en ontwikkelde vaardigheden

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Roy Vink

Roy Vink

Auteur

roy@oabdekkers.nl

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

Activerend Evalueren!

  4 activerende werkvormen voor een hele week les   ‘Waarom moet ik evalueren in een les? Daar heb ik geen tijd voor om in die korte les van 45 minuten te evalueren. Hoe doe ik dat dan in een korte tijd zodat elke student zich gehoord voelt? Wat levert het de student...

Lees meer

Improviseer met impact, en speel je beste wedstrijd!

  Heb jij soms ook van die moeilijke groepen? Die lamgeslagen zijn, niet vooruit te branden, hoe hard en enthousiast jij je goed voorbereide les ook brengt… Ik heb misschien een oplossing, ik daag je uit om het in ieder geval eens te proberen: durf in de les te...

Lees meer

Moed om moedig te zijn

  “Durf het verschil te maken” (Merlijn Ballieux en Guido van de Wiel, 2018). Dit boek heeft mij enorm geïnspireerd en het heeft mij echt in beweging gekregen. Beweging is iets wat we vaak ook in het onderwijs willen. Een student meer in beweging krijgen...

Lees meer
gratis e-book differentiëren

Download het gratis e-book 'Differentiëren maakt het verschil'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

e-book onmisbare tips voor studiesucces

Download het gratis e-book 'Onmisbare tips voor studiesucces'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

gratis e-book flipping the classroom

Download het gratis e-book 'Flipping the Classroom'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!