Vijf tips voor startende opleidingsmanagers en leidinggevenden

door | 16 okt 2018

“Je bent al de vijfde manager in een paar jaar tijd…”

Hij keek haar aan. De hoeveelste? De vijfde, zei ze zonder blikken of blozen. De vijfde… Het verhaal rolde eruit. Hoe de een ziek werd, de ander niet functioneerde, een interim tussendoor kwam, een nieuwe manager is gezocht, dat die na een half jaar weg ging en dat hij nu… De vijfde dus.

“Onze studenten leiden we gedegen op, maar hoe begeleiden we onze nieuwe talentvolle managers?”

Het is helaas een verhaal dat we vaker horen. Tijd om nieuwe managers in te werken is er nauwelijks en de druk in de organisatie is hoog om gelijk te presteren.

Maar wat doe je als startende ambitieuze manager om een goede start te maken? Om ervoor te zorgen dat jij die manager gaat zijn waar je docenten op kunnen gaan vertrouwen, op kunnen gaan bouwen en die de opleiding op een positief groeipad zet?

 

We geven je vijf tips voor startende opleidingsmanagers en leidinggevenden

 

Tip 1: Ben jezelf en durf daarmee anders te zijn

De grootste valkuil waar ik in trapte toen ik voor de eerste keer manager werd, was het idee dat ik ‘iemand moest gaan zijn’. Wat ik al snel leerde was dat het me ongelofelijk veel energie kostte om ‘mevrouw de manager’ te zijn zoals ik haar had bedacht. Ik ben een aantal keer gestruikeld voor ik het lef had om op zoek te gaan naar hoe ik mijn eigen kwaliteiten in kan zetten in mijn rol als manager. Gevolg? Een duidelijker manager naar docenten en meer rust in mezelf waardoor ik energie over heb om in het vak van manager resultaten te boeken.

Vraag jezelf eens af: Wat is jouw persoonlijke stijl van leidinggeven?

Tip 2: Maak een plan van aanpak voor het eerste jaar

Misschien ben je inderdaad de vijfde manager in een paar jaar, misschien worden er niet de meest fraaie verhalen over je voorgangers verteld… Maar kies je eigen pad. Laat je niet verleiden om de reddersrol op je te nemen door de fouten van je voorgangers te gaan herstellen of juist álles anders te gaan doen. Er speelt meer dan er aan de oppervlakte zichtbaar is en er is in het verleden ook veel wél goed gegaan. Leer van je voorgangers, bepaal wat er in de huidige context nodig is om de basis in orde te krijgen. Wees helder over wat je wil bereiken en de manier waarop je daar denkt te gaan komen.

Heb jij je resultaten voor het einde van dit schooljaar helder?

Tip 3: Beloof alleen iets als je zeker weet dat je het waar kunt maken

Het is heel nobel om je docenten betere tijden te willen beloven, om ze gerust te stellen dat jij het beter gaat doen, dat het nu echt snel gaat veranderen. Realiseer je dat zodra je dit belooft, de verwachtingen hoog zijn. Daarbij heeft iedereen een ander idee over wat er beter kan of zou moeten veranderen. Beloof alleen dat wat je waar kunt maken. Je kunt niet beloven dat je altijd zichtbaar bent, maar je kunt misschien wel beloven dat je een keer in de week bij de lunch aanwezig bent, dat je elk jaar bij een aantal docenten een les bijwoont of dat je de tijd neemt voor ontwikkelgesprekken met iedereen.

Hoe manage jij de verwachtingen van je medewerkers?

Tip 4: Stel vragen

Een wijs man of vrouw stelt eerst vragen. Wat je ook denkt te zien of te weten, welke feedback of kritiek je op basis daarvan ook hebt, stel vragen. “Waarom doen jullie dit zo?” of “Hoe is dit besluit tot stand gekomen?” of “Hoe hebben jullie dit aangepakt?” Naast dat het je veel informatie geeft, toont het je interesse in de opleiding en laat je zien dat je doordacht te werk gaat.

Hoe bepaal jij welke vragen belangrijk zijn om te stellen?

Tip 5: Ben je eigen manager

Je bent ongetwijfeld ambitieus en wil graag laten zien dat je er helemaal voor wil gaan. Vanuit die gedachte is het logisch dat je hard werkt, aanpakt en doorzet. Prima eigenschappen, maar wees voorzichtig met wat je aan werk naar je toetrekt. Je kunt niet alles alleen of in een keer oplossen. Er zullen dingen uitgesteld moeten worden, of misgaan en er zullen dingen soms niet zo perfect kunnen worden afgemaakt als jij zou willen. Durf hulp te vragen, durf te delegeren, durf nee te zeggen.

Hoe kies jij welke taken jij oppakt en welke je delegeert naar anderen?

Ben jij een beginnend manager of heb je een beginnend manager in de buurt? Heb je specifieke vragen over jouw situatie? Laat ze hieronder achter of neem persoonlijk contact met me op. Ik denk graag even met je mee om te zien of er iets is wat ik voor je kan betekenen.

Rest mij nog je heel veel plezier en succes te wensen met deze prachtige uitdaging!

Groet Peggy

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Peggy Smith

Peggy Smith

Auteur

peggy@oabdekkers.nl

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

BLOG 3: Hulp in omgang met je klas

  4 meest gestelde vragen over groepsdynamica Welkom bij Blog 3 in de serie die ik schrijf over positieve groepsvorming waarbij ik vanuit het boek passages aanhaal met betrekking tot de meest gestelde vragen als het gaat om groepsdynamica. In mijn vorige blog ging het...

Lees meer

Vastgelopen? Trek er op uit

  Als ik op een dag als vandaag thuis werk aan een ‘denkklus’, vind ik mezelf regelmatig tussendoor met de hark in de hand bladeren vegend in de tuin of wandelend naar de stad om een boodschap te doen. Niet omdat die tuin of die boodschap belangrijk is, maar dat...

Lees meer
gratis e-book differentiëren

Download het gratis e-book 'Differentiëren maakt het verschil'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

e-book onmisbare tips voor studiesucces

Download het gratis e-book 'Onmisbare tips voor studiesucces'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

gratis e-book flipping the classroom

Download het gratis e-book 'Flipping the Classroom'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!