Eindelijk bewijs: effectief samenwerken in teams leidt tot betere studieresultaten

door | 2 okt 2018

Wanneer je als individuele docent deskundig bent, een positieve mindset toont, hard werkt, goed voorbereid bent en een goede relatie met je studenten hebt, is je impact op het leerproces van de student al behoorlijk groot. Echter, al die inspanning wordt pas echt beloond wanneer je met je collega’s een collectieve opvatting over goed onderwijs hebt. Het bewijs is nu geleverd.

De meta-analyse van John Hattie over effectiviteit van interventies in het onderwijs is wereldberoemd. De lijst van interventies blijft zich ontwikkelen en sinds dit jaar is er een nieuwe nummer 1 in de lijst met een effectscore van 1.57:

collective teachers efficacy

Docenten die met elkaar overeenstemming hebben over wat ze goed onderwijs vinden, die een strategie hebben hoe ze een volgende stap kunnen maken in de ontwikkeling van hun studenten én die een collectief uitgewerkt plan hebben hoe ze tot de gewenste leeropbrengsten komen, zijn effectiever dan onderwijsteams die ieder voor zich werken.

Juist daarom is het zo belangrijk om met je team te investeren in een collectief beeld van goed onderwijs. 

In het interview dat ik had met Pedro de Bruyckere in voorbereiding op het HIT-Event, gaat hij onder andere in op dit fenomeen. In het fragment ‘tijd voor low impact’ beschrijft Pedro collective teacher efficacy als zeer effectief. Een mooie toevoeging van Pedro is om ook goed te kijken naar alle interventies met lage impact, maar die weinig moeite kosten om ze te realiseren.

Hieronder een youtube-fragment waarin Hattie de nieuwe nummer 1 collective teacher efficacy onder de aandacht brengt:.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Peter Loonen

Peter Loonen

Auteur

peter@oabdekkers.nl

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

BLOG 3: Hulp in omgang met je klas

  4 meest gestelde vragen over groepsdynamica Welkom bij Blog 3 in de serie die ik schrijf over positieve groepsvorming waarbij ik vanuit het boek passages aanhaal met betrekking tot de meest gestelde vragen als het gaat om groepsdynamica. In mijn vorige blog ging het...

Lees meer

Vastgelopen? Trek er op uit

  Als ik op een dag als vandaag thuis werk aan een ‘denkklus’, vind ik mezelf regelmatig tussendoor met de hark in de hand bladeren vegend in de tuin of wandelend naar de stad om een boodschap te doen. Niet omdat die tuin of die boodschap belangrijk is, maar dat...

Lees meer
gratis e-book differentiëren

Download het gratis e-book 'Differentiëren maakt het verschil'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

e-book onmisbare tips voor studiesucces

Download het gratis e-book 'Onmisbare tips voor studiesucces'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

gratis e-book flipping the classroom

Download het gratis e-book 'Flipping the Classroom'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!