Eindelijk bewijs: effectief samenwerken in teams leidt tot betere studieresultaten

door 2 okt 2018

Wanneer je als individuele docent deskundig bent, een positieve mindset toont, hard werkt, goed voorbereid bent en een goede relatie met je studenten hebt, is je impact op het leerproces van de student al behoorlijk groot. Echter, al die inspanning wordt pas echt beloond wanneer je met je collega’s een collectieve opvatting over goed onderwijs hebt. Het bewijs is nu geleverd.

De meta-analyse van John Hattie over effectiviteit van interventies in het onderwijs is wereldberoemd. De lijst van interventies blijft zich ontwikkelen en sinds dit jaar is er een nieuwe nummer 1 in de lijst met een effectscore van 1.57:

collective teachers efficacy

Docenten die met elkaar overeenstemming hebben over wat ze goed onderwijs vinden, die een strategie hebben hoe ze een volgende stap kunnen maken in de ontwikkeling van hun studenten én die een collectief uitgewerkt plan hebben hoe ze tot de gewenste leeropbrengsten komen, zijn effectiever dan onderwijsteams die ieder voor zich werken.

Juist daarom is het zo belangrijk om met je team te investeren in een collectief beeld van goed onderwijs. 

In het interview dat ik had met Pedro de Bruyckere in voorbereiding op het HIT-Event, gaat hij onder andere in op dit fenomeen. In het fragment ‘tijd voor low impact’ beschrijft Pedro collective teacher efficacy als zeer effectief. Een mooie toevoeging van Pedro is om ook goed te kijken naar alle interventies met lage impact, maar die weinig moeite kosten om ze te realiseren.

Hieronder een youtube-fragment waarin Hattie de nieuwe nummer 1 collective teacher efficacy onder de aandacht brengt:.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Peter Loonen

Peter Loonen

Auteur

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

Motivatie & betrokkenheid bij online leren (deel 3 van 3)

Motivatie & betrokkenheid bij online leren (deel 3 van 3)

Online leren vonden studenten in het begin natuurlijk hartstikke leuk. Het was nieuw voor ze. Maar op een gegeven moment gaat de nieuwigheid er een beetje vanaf. En oude routines worden gewoon vervangen door nieuwe. Hoe krijg je het dan voor elkaar dat studenten toch...

Lees meer
The only way is out

The only way is out

  Als de tekenen ons niet bedriegen, lijkt het einde van de Corona periode in zicht en is het goed om na te gaan denken hoe het nieuwe normaal eruit moet gaan zien. Hoe zorgen we dat wat is geleerd tijdens deze crisis niet verloren gaat? En hoe gaan we straks...

Lees meer
10 tips voor peerfeedback

10 tips voor peerfeedback

  Allereerst wil ik jullie allen een heel mooi jaar toewensen! Na een welverdiende vakantie beginnen we opgeladen aan een nieuw jaar. Een nieuw jaar geeft nieuwe kansen. In deze blog wil ik jullie de kracht van peerfeedback laten zien. Na het lezen van deze blog...

Lees meer

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!