Bewegen om te leren

door | 25 sep 2018

Waar HIGH IMPACT TEACHING en yoga elkaar raken

Ik ben Marion en ik werk alweer 5 jaar met veel plezier bij OAB Dekkers. Ik doe veel aan yoga en probeer ook op die manier te leven. Het leert mij te leven in balans, fysiek, mentaal en emotioneel. En dat is nooit klaar, elke dag leer ik weer. Yoga is in die zin een krachtig voertuig voor ontwikkeling. Terwijl je je kracht, balans en flexibiliteit opbouwt, bouw je je geloof en vertrouwen in je eigen kunnen op. Je zoekt de ruimte op en je voelt verandering. Stapje voor stapje. Soms stap je te ver uit je comfortzone. En dan doet het pijn. En dan leer je accepteren dat dat er ook bij hoort: het gaat om de balans. Geen geluk zonder pijn. Geen prestatie zonder actie.

Zie jij de relatie al met High Impact Teaching? Laat ik de link verduidelijken met een citaat dat ik vond:

“Yoga is not about touching  your toes, it is what you learn on the way down” (Jigar Gor)

Zo kijk ik ook naar leren en ontwikkelen en dus ook naar High Impact Teaching. High Impact Teaching gaat niet over het behalen van de hoogste resultaten, het gaat erom wat je doet en toevoegt op de weg ernaar toe. Dat is impact. Het doel is die student een stap verder krijgen.

Soms kom ik docenten tegen waarvan je aan alles kunt merken dat zij helemaal gaan voor die student. Soms zie ik docenten vooral druk met het afdraaien van het programma en relatief weinig betrokken zijn bij het leerproces van de student. De docent bepaalt wat en hoe er geleerd wordt. De student wacht af en leert op het moment dat dat van hem gevraagd wordt. Docent werkt zich het schompes en student leunt achterover. Dan kun je je afvragen wat jouw inspanning werkelijk toevoegt aan de ontwikkeling van de student.

Maar weet jij alles dan? Natuurlijk niet. Zou dan het leren niet veel leuker en zinvoller zijn, als je het ziet als een pad dat je samen Life is an echobewandelt? En dat je daarin samen, docent en student, optrekt, en samen leert? Dat betekent ook dat je mag (moet!) laten zien dat jij ook niet alles weet, dat je mag onderzoeken. Leren is het vehikel voor ontwikkeling. Als professional, en als mens. Ieder mens heeft de behoefte om te ontwikkelen. Ook jouw studenten. Als jij en je collega’s zo naar leren kijken, dan breng je die mindset ook over aan studenten. Dat leren vooral oefenen is, herhalen, fouten maken, pijn ervaren, reacties krijgen, genieten van succes en je pijn.. En dan krijg je terug wat je geeft. De eerste stap is bewustzijn van jouw rol als voorbeeld, contact zoeken en de wérkelijke verbinding aangaan. Peter Heerschop zegt dat mooi in het interview dat we met hem hebben gehouden: “Je neemt jezelf mee als docent in het leerproces van de student. Als een student zegt ‘ja ik kan het’, zegt hij eigenlijk, ‘ja, WE kunnen het’…”. Mooi gezegd.

En nu denk je misschien: Ja, mooi gezegd Marion. En nu? Hoe ga ik mijn onderwijs nu impactvol maken? Natuurlijk hebben we de 8 bouwstenen voor High Impact Teaching, hebben we alle blogs en inspiratie en kennis die we daarover delen. Ik kan je ook vertellen dat je op het HIT-event van 8 november een aantal hele fraaie voorbeelden gaat zien. Docenten en studenten van verschillende mbo’s en hbo’s staan klaar om te vertellen hoe zij impact maken met hun onderwijs. Mooie voorbeelden zijn ‘Zet je studenten aan’, of  ‘Studenten opleiden met lef’. Maar jij moet het zélf doen. Neem eens een kleine stap en zeg morgen tegen je studenten: “Vandaag gaan we samen iets leren wat ik niet weet”. Probeer het eens. En ervaar wat het doet.

Er valt nog zoveel te leren.

Ik wens je veel groei.

Namasté,

Marion

 

 

Op de foto Marion en collega Claudia, gefotografeerd door collega Liza.

3 Reacties

  1. Ludo Hodzelmans

    Mooie blog Marion. je weet dat mij persoonlijke groei erg aanspreekt en jij hebt jouw manier gevonden om dat te realiseren. Mooi!
    Essentie is, dat er wérkelijke aandacht is voor jezelf én de ander, de docent en de student in dit geval.
    Waar ik wel naar zoek is, om dit gegeven, het sámen met de student leren, ieders kwaliteiten verder te ontwikkelen en te ontplooien, op een goede manier te kunnen vertalen naar de reële praktijk van de (soms weerbarstige) onderwijsorganisatie. Dit vraagt niet alleen veel van de docent en de student, maar ook in randvoorwaardelijke sfeer vanuit de organisatie. Mensen moeten ruimte, vertrouwen en eigenaarschap krijgen om dit te kunnen doen. Én ook nemen. Maar het begint inderdaad bij jezelf, bij de eerste stap.

    Antwoord
  2. silvia van der cammen

    Hoi Marion. Dank voor het schrijven van deze blog en de link leggen tussen onderwijs en yoga. Ik werk als docent in het HBO en ben yogadocent en ik kan zoveel leren van deze combinatie. Voor mij begint het met het loslaten dat je iets móet betekenen zodat je met je hart kunt geven. Misschien kun je dan pas ware impact hebben. Wst vind jij?

    Antwoord
    • Marion

      Hoi Silvia, gaaf perspectief, en helemaal eens, vanuit je hart heeft altijd meer impact. Ik denk dat je vanuit loslaten dat jij iets ‘moet’ sturen, je ook veel meer vanuit gelijkwaardigheid kunt begeleiden. Dan ontstaat er aan twee kanten ruimte, zowel bij docent als bij student. Ik kan me voorstellen dat dit in de praktijk nog wel eens spannend kan zijn, studenten zijn verschillend, er is geen collectieve behoefte, de een heeft meer behoefte aan sturing dan de andere. Net als in jouw yogaklas. Hoe ga jij daar mee om in jouw lessen in het HBO?

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Marion van Neerven

Marion van Neerven

Auteur

marion@oabdekkers.nl

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

BLOG 3: Hulp in omgang met je klas

  4 meest gestelde vragen over groepsdynamica Welkom bij Blog 3 in de serie die ik schrijf over positieve groepsvorming waarbij ik vanuit het boek passages aanhaal met betrekking tot de meest gestelde vragen als het gaat om groepsdynamica. In mijn vorige blog ging het...

Lees meer

Vastgelopen? Trek er op uit

  Als ik op een dag als vandaag thuis werk aan een ‘denkklus’, vind ik mezelf regelmatig tussendoor met de hark in de hand bladeren vegend in de tuin of wandelend naar de stad om een boodschap te doen. Niet omdat die tuin of die boodschap belangrijk is, maar dat...

Lees meer
gratis e-book differentiëren

Download het gratis e-book 'Differentiëren maakt het verschil'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

e-book onmisbare tips voor studiesucces

Download het gratis e-book 'Onmisbare tips voor studiesucces'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

gratis e-book flipping the classroom

Download het gratis e-book 'Flipping the Classroom'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!