Selecteer een pagina

Manifest beroepsonderwijs: Onderwijs voor het leven.

door | 5 jun 2018

Met gepaste trots presenteren wij het Manifest High Impact Beroepsonderwijs.

Manifest? Wat is dat dan?

Het Manifest is het beeld van hoe het beroepsonderwijs van de nabije toekomst eruit moet gaan zien. Het onderwijs waar we met de High Impact Teaching beweging naar toe willen werken.

Wie heeft dat bedacht?

Het idee voor een manifest is vorig jaar november op het High Impact Teaching event geboren. Tijdens dat Event deelden ruim 250 docenten uit het beroepsonderwijs (mbo en hbo) inspiratie en ervaringen met de bouwstenen van High Impact Teaching.

Stel je eens voor: wat als we al deze ervaringen en inspiratie vanuit de eigen onderwijspraktijk eens een niveau hoger tillen? En samenpakken in een beeld van waar we met het beroepsonderwijs naar toe zouden moeten bewegen zodat er altijd en overal beroepsonderwijs met hoge impact is? Hoe zou dat er dan uit zien? Met een afvaardiging van een kleine 30 docenten en studenten uit mbo en hbo hebben we vervolgens in een aantal bijeenkomsten dit beeld uitgewerkt, en vertaald in het manifest.

 

“Het manifest is de richting waar we met High Impact Teaching heen willen.
Het is geen vastomlijnd kader, geen systeem en al helemaal geen stip op de horizon, maar een toekomstbeeld dat inspireert en uitnodigt om hierover met elkaar in gesprek te gaan”.

Waarom dan? Sub-comateuze studenten halen hun diploma toch wel.

Wij weten, wat we hier opgeschreven hebben is geen manifest zoals u dat kent van Hugo Borst over ouderenzorg. Wij ontregelen hiermee (nog) niet het onderwijs. Er vallen in het beroepsonderwijs immers (nog) geen slachtoffers. Het feit dat het gros van de studenten in half comateuze toestand nog steeds hun diploma haalt, doet nog geen pijn. Het is wel dood- en doodzonde van het niet aangesproken potentieel. En dat doet wel pijn. Dus: Zie dit manifest als het voorlopige antwoord. De pijn en de urgentie voor verandering zullen we in de komende periode op tafel krijgen. Door de studenten en de docenten zelf. Dus… actie!

Want nu… ben jij aan de beurt

Het manifest is ‘on air’ en het vormt de aftrap voor de weg naar het tweede HIT-event, op 8 november. Bekijk hieronder de uitnodiging van Peter.

Waarom doen wij dit? Veranderen doe je zelf

OAB Dekkers gaat en staat voor excellent beroepsonderwijs voor iedereen. We weten allemaal dat onze economie en arbeidsmarkt hard mbo’ers en hbo’ers nodig heeft. En we weten ook allemaal dat het beroepsonderwijs op vele plekken beter kan en moet. We hebben onderwijs met hogere impact nodig. En omdat wij ervan overtuigd zijn dat niemand anders dit beter kan realiseren dan de docenten zelf, kunnen wij als onderwijsadviesbureau niet anders dan deze beweging mee te helpen groeien en ondersteunen; door samen op te trekken, en te bewegen naar het nieuwe perspectief. Beweeg je mee?

One step beyond..

Marion

 

Aan het manifest hebben meegewerkt:

Johan Crielaard (ROC A12), Lineke Bakker (De Haagse Hogeschool), Karen Kotten Lips (HAN), Jeanet Laureijs (ROC Gilde Opleidingen) , Marleen Kaijen (HAN), Frank schoutens (Inholland), Vivianne Ceelen (HAN). Arjen Schouten (ROC Midden Nederland), Fon Zeegers (HAN), Fraukje Rosier (HAN), Gerard hendriks (HAN), Marieke Glasbergen (Avans Hogeschool), Miranda van Mol (Fontys Hogeschool), Tjitske Hoekstra, Richard van Bragt (NHTV), Anne Marij Beijer (onderwijskundige), Jasper Bruijstens (ROC Nijmegen). Jacandra van Megen (OAB Dekkers), Peggy Smith (OAB Dekkers), Peter Loonen (OAB Dekkers), Marion van Neerven (OAB Dekkers), Sabina van de Waterbeemd (OAB Dekkers), Eva Loonen (student Pedagogiek en Pabo), Johan van de Glind en Richard Jansen (studenten Mechatronica ROC A12), Michelle van den Hoogen (student NHTV)

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe jouw reactie gegevens worden verwerkt.

Marion van Neerven

Marion van Neerven

Auteur

marion@oabdekkers.nl

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

Haal de studenten uit hun stoel!

  Het is 2018 en toch zitten studenten nog steeds te vaak in hun stoel te luisteren naar een docent, die een uur lang staat te vertellen. Hierdoor wordt de student een consument. Studenten leren meer als ze actief worden. In de reeks blogs en vlogs van Claudia de...

Lees meer

Creëren van een positieve groep, deel 1

  Het werken met groepen… een taak op zich! Docenten, er wordt veel van jullie gevraagd. Kennis overdragen op het juiste moment, goede vragen stellen om de student te activeren, je lessen goed voorbereiden, differentiëren, toetsen maken, studenten begeleiden,...

Lees meer

Steekproeven houden, zonde van mijn tijd!?

  Het zal niemand in het beroepsonderwijs ontgaan zijn dat de kwaliteit van de toetsing de afgelopen jaren veel aandacht heeft gekregen. Opleidingen zijn zich meer dan ooit bewust dat de kwaliteit van toetsing op orde moet zijn. Vooral van díe toetsen die gebruikt...

Lees meer
gratis e-book differentiëren

Download het gratis e-book 'Differentiëren maakt het verschil'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

e-book onmisbare tips voor studiesucces

Download het gratis e-book 'Onmisbare tips voor studiesucces'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

gratis e-book flipping the classroom

Download het gratis e-book 'Flipping the Classroom'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!