Lente Liefde en Lef
Joehoe het is Lente!! Vanmorgen héél vroeg wakker al aan het nadenken over wat er vandaag allemaal op het programma staat…. het raam staat open, ik hoor de aller- állereerste vroege vogel voorzichtig, maar wel met lef, beginnen met fluiten. Daarna reageert er nog één. Even fluiten zij met z’n tweeën en binnen drie minuten is er een kakafonie van vogelgeluiden, en toch klinkt het heerlijk. De vogels delen vol passie, liefde en lef hun gezang. Voor mij bestaat er geen mooier geluid dan dit, ik krijg er energie van en het voelt als een uitnodiging om de dag met liefde en lef te beginnen.
20 maart 2018 Masterclass High Impact Teaching:
Op de eerste Lentedag…
De docenten van de opleidingen Diëtetiek van de HAN en Bedrijfskunde van de HvA delen hun ervaringen en lessons learned met betrekking tot high impact teaching met hun collega’s uit het MBO, HBO en aan opleidingsadviseurs. Zij zijn pioniers binnen het HBO, en proberen de impact van het leren bij studenten en bij henzelf te verhogen. High impact teaching op basis van een samen met studenten bedacht onderwijsconcept. Een dynamisch concept, waarin actief door studenten geleerd wordt. Waarin studenten benaderd worden als de young professionals in spé. De Masterclass was heel snel volgeboekt, blijkbaar is er een grote behoefte bij HBO- en MBO-docenten om te leren van deze voorbeelden. In deze masterclass zag ik vier docenten met lef het initiatief nemen. Doordacht lef, dat wel. Zij gaven aan hun collega’s op dynamische en inspirerende wijze voorbeelden van een vernieuwd onderwijsconcept op een practice-what-you-teach wijze. Zij zaten nog midden in de uitvoering ervan, met alle bergen, dalen en worstelingen die daarbij horen. Onderbouwd met kennis die erover beschikbaar is, en met een geloof dat de student er beter door gaat leren en daarmee hen voorbereidt op een toekomst waarin het continu toepassen van nieuwe kennis en inzichten in de praktijk essentieel is.
Zij zetten daarmee een aantal mindshifts in beweging van “teaching” naar “high impact teaching”
Teaching | High Impact Teaching |
gericht op reproductie | gericht op betekenisvol leren |
willen uitleggen | ander aan het denken willen zetten |
kennisoverdracht | samen leren en onderzoeken in toepassen van kennis |
leren van bestaande problemen | leren van toekomstproblemen |
denken in groepen en klassen | gepersonaliseerd leren |
summatief toetsen aan het eind | formatief toetsen tijdens het leerproces |
ontwerpen van onderwijs voor studenten | ontwerpen van onderwijs samen met studenten |
één docent voor de klas | meerdere docenten in interactie met studenten |
docent als expert | docent als professionele leer- en inhoudsexpert |
student als onwetende | student als professional in opleiding |
Inspirerend delen de vier docenten in deze masterclass het proces van deze mindshifts bij hen zelf, bij collega’s en binnen hun organisatie, als eersten, zoals de vroege vogels van vanmorgen. Het klinkt nog niet helemaal zoals zij graag willen en toch willen zij dit delen en ervan leren, omdat zij geloven waar ze mee bezig zijn, en heel graag met anderen willen verfijnen, onderzoeken, denken en doen. Er ontstaat in de masterclass veel energie binnen de groep aanwezigen. Bij de docenten die de voorbeelden delen en ook bij hun collega’s zie ik enorme liefde voor het vak, én de student. En juist díe liefde voor het leren van de student zorgt voor het lef om als eerste te experimenteren en anderen uit te nodigen kritisch mee te kijken en te doen.
Doordat we durven het onderwijsscenario te veranderen, vragen we meer van onze moed en ons improvisatievermogen. Studenten en docenten kennen de tekst, en bijbehorende rollen van dit nieuwe scenario ook nog niet precies. Dit maakt dat we enorm alert zijn en goed moeten afstemmen op wat er gebeurt in het leerproces van de ander en weer (positief) verrast worden. Zoals één van de docenten van diëtetiek vertelde dat ze trots was op haar studenten die met veel lef potentiele opdrachtgevers tegemoet traden, en de docenten van de opleiding bedrijfskunde die aangenaam verrast werden door het niveau van de studenten.
Nu denk je wellicht “Aarrghh, nu moet ik ook nog lef hebben, ik moet al zoveel doen, waarom is goed niet goed genoeg?” Je hebt juist Lef wanneer je het allemaal niet zo goed weet en vanuit liefde voor die ene student meer impact wil hebben op het leren. Laat dat zien, wees de eerste of first follower
en maak hierdoor een start met de beweging naar een nieuw verrassend scenario waarin we allemaal weer samen gaan zoeken, dan vinden we elkaar wel. Zie hiervan het voorbeeld van de Blog van Liza en de vele reacties daarop.
Bij deze een uitnodiging om door te gaan met het delen van je (misschien nog wat onzekere) initiatieven, je ideeën en vragen. Zoals de eerste vroege vogels; met lef vanuit je liefde voor het vak.
Bronnen ter inspiratie:
- Hart, Wouter (2017). Anders Vasthouden.
- Hogewind, Jolanda en El Jaouhari, M (2017). Radslag in het onderwijs.
- Ted talk over “ The first follower”
- Presentatie RJ Simons over mindshifts HITevent 2017.
2 Reacties
Een reactie versturen
Spelenderwijs beginnen met leren
Als een docent te laat komt zitten studenten vaak verveeld te wachten tot de les kan beginnen, soms staan zij zelfs voor een dichte deur omdat zij geen pasje hebben om deze te openen. Stiekem hopen ze wellicht dat de docent helemaal niet meer komt. Ik stond...
Liever dynamisch groepsgedoe, levendige interactie!
Ik zeg en chat ‘gedag’ in mijn online-workshop/meeting/ classroom, in MS Teams/Zoom/Brightspace, zwaai nog een keer en klap mijn laptop dicht. Abrupt weg is iedereen, vanuit het beeldcontact gelijk weer thuis. Met een beetje leeg en onbestemd gevoel, staar ik...
Samenwerken, (hoe) moet dat?
Samenwerken, (hoe) moet dat? Je hoort het studenten zeggen: "alweer in groepjes? Ik werk hier liever zelf aan, dan kan ik het doen wanneer ik wil. Alleen kan ik het sneller. We krijgen geen gezamenlijke afspraak gepland. Er zitten mensen in ons groepje die niks...
Beste Jacandra,
Wat een prachtige blog!
Groetjes,
Karen
Dank je wel Karen!