8 bouwstenen die tot aantoonbaar beter onderwijs leiden.

Datum: 20 juni 2017
Auteur: Peter Loonen

1. Urgentie

Sluit aan bij een actueel vraagstuk of probleem, in het hier en nu en in de beleving van je student.

Ga naar de blog

2. Directe instructie

Leer ze eerst de generieke principes, leg uit en doe voor. Laat ze pas daarna onderzoeken en toepassen.

Ga naar de blog

3. Betrokkenheid

Beweeg, vraag, gebruik muziek, gebruik de belevingswereld van je student. Zonder betrokkenheid geen leeropbrengst.

Ga naar de blog

4. Feedback

Iedere dag een portie feedback op de taak, op het proces en op de persoonlijke ontwikkeling. Teveel feedback bestaat niet, te weinig komt vaak voor.

Ga naar de blog

5. Herhaling en verschillende contexten

Na de instructie is herhaling van kennis en vaardigheden nodig, gecombineerd met aanpassingen in specifieke contexten. Leer eerst de generieke vaardigheden of kennis aan en laat ze dan zo veel mogelijk oefenen met die kennis en vaardigheden. Diverse malen inhoud in het korte termijn geheugen brengen, leidt tot geheugensporen in het lange termijn geheugen.

Ga naar de blog

6. Toepassen door problemen op te lossen

Door problemen te laten oplossen kunnen studenten de opgedane kennis toepassen. Zowel Marzano als Hattie vinden hiervoor hoge positieve effectmaten wanneer het om toepassen van kennis gaat. Studenten algemene principes laten ontdekken door ze aan problemen te laten werken is niet effectief.

Ga naar de blog

7. Succeservaring en zelfvertrouwen opbouwen

Door studenten te laten werken aan vaardigheden of kennis waarvan ze het idee hebben dat ze het net aankunnen leidt tot een hogere zelfwaardering en succeservaring. Hoge zelfwaardering en succeservaringen zijn een belangrijke motor in het leren.

Ga naar de blog

8. Samenwerken

Samenwerkend leren is effectief wanneer het de studenten eerst aangeleerd wordt, vervolgens begeleid wordt en in groepen van 3 tot maximaal 5 studenten.

Ga naar de blog

 

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *