Gebruik je powerpoint als ondersteuning van je verhaal niet als spiekbriefje, sluit aan bij onze belevingswereld, neem je vak niet te serieus, weet wat er in de praktijk speelt en laat jezelf zien. Vijf tips die ik de afgelopen week van studenten (n=6/ vo, mbo, hbo en wo) heb gekregen op de vraag:

 

Welke tips wil jij jouw docent meegeven om een betere docent te worden?

 

Hieronder volgt de rest van de tips van studenten met een korte toelichting.

top

1. Houd het luchtig: gebruik af en toe humor tijdens je lessen, dreig niet direct met straf wanneer het rumoerig is in het lokaal of wanneer er wordt afgeweken van het programma: “word geen terror-docent” terror ohoe

 

2. Zorg voor orde: Chaos is verschrikkelijk, echt zonde van je tijd. Ben consequent in alles. Dramatisch wanneer je een opdracht op tijd af hebt en dat dan blijkt dat de deadline toch niet zo belangrijk is omdat er veel studenten nog niet klaar zijn. Ben voorspelbaar in het hanteren van regels met bijvoorbeeld te laat komen. Liever streng dan onvoorspelbaar. Begin op tijd met de les maar stop ook precies op het aangegeven moment voor pauze.

 

3. Laat jezelf zien: vertel uit je eigen leven, over je kinderen, hobby’s, deel je zorgen en je geweldige ervaringen. Het maakt voor studenten een groot verschil wanneer je zegt dat je afwezig bent omdat je naar het ziekenhuis moet met je moeder van 64 of dat je een kort bericht stuurt “wegens persoonlijke omstandigheden”.

 

4. Ken de wereld van je student: Een student verzucht: “als we geluk hebben gaat het over aanslagen maar meestal over milieu of social media wanneer we een tekst moeten lezen of een discussie moeten voeren.” Gebruik sporthelden, popartiesten, populaire series op Netflix, vloggers, maar doe alles om aan te sluiten bij de belevingswereld van je student. Tip: gebruik fragmenten uit series om voorbeelden uit de actualiteit te zoeken. Je studenten weten wat op dit moment echt populair is.

 

snelheidsmeter5. Verhoog je snelheid: “Bij het terugkijken van het college zet ik de snelheid altijd op 1.3 of 1.6 wanneer ik het nog net kan verstaan”. Docenten zijn vaak te lang aan het woord en het duurt allemaal veel te lang. Kennisclips op youtube zijn kort maar lekker snel en vaak ook nog eens een stuk duidelijker!

 

6. Powerpoint voegt iets toe: wanneer je powerpoint gebruikt, zorg dan dat het ook echt je verhaal ondersteunt. Schrijf geheugensteuntjes voor jezelf op een briefje en niet in de presentatie. De powerpoint zelf moet al aantrekkelijk en verrassend zijn. Zorg bovendien voor voldoende “skills” om het programma te starten en te gebruiken.

 

7. Ken de praktijk: echte voorbeelden uit de praktijk maken de lessen boeiend en de toegevoegde waarde van de docent inzichtelijk. Het is fijn wanneer de docent aangeeft: “Ik heb dat ook een keer gehad en heb het toen zo opgelost”. Ook voor Nederlands, Engels en rekenen is de koppeling met het beroep noodzakelijk om het interessant te houden.

 

8. Zorg voor afwisseling: lang zitten en luisteren is niet vol te houden. “Even wat doen is fijn”. Zorg voor een afwisseling in blokjes van ongeveer 10 minuten: luisteren, bewegen, opdracht, luisteren. mm-edited

 

9. Weinig huiswerk: Zorg voor voldoende tijd om te oefenen in de les dan hoeven we ook minder huiswerk te maken. We kunnen dan ook meteen onze vragen stellen. In combinatie met het verhogen van het tempo en het zoeken naar afwisseling liggen hier kansen.

 

10. Aanvullingen? In het reactieveld hieronder is nog heel veel ruimte. Neem deze week de tijd om je studenten te bevragen en deel aub je tips met collega’s. We verloten een waardebon van €50,- van www.onderwijsboek.nl onder docenten die een tip achterlaten voor een collega.

 

 

 

 

 

 

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!