Via Rekenduo, een actief rekenspel voor alle leeftijden.  box_visual-1f-en-2f-2

 

In onderstaande blog geven wij Hans de Zeeuw van Rekenteam het podium om uit te leggen waarom wij zo enthousiast zijn.

 

Elke school werkt met een rekenmethode, zoals een automonteur met zijn gereedschap. Toch wordt het één grote ramp wanneer ik de mooie gereedschapskar van de monteur ga gebruiken voor mijn auto waar ik nogal blij mee ben. Laat staan dat deze monteur denkt met zijn gereedschap de bolide van Max Verstappen te kunnen optimaliseren. Daar is extra materiaal voor nodig. Onze leerling is de bolide van Max met zijn monteursteam, we willen samen het optimale realiseren en hebben dan net dat extra’s nodig: rekenbegrip.

 

Als gastblogger van OAB Dekkers wil ik een deel van mijn/onze ervaringen delen met u. Ik zeg met nadruk onze, aangezien ik nauw samenwerk met mijn collega Mark Oppelaar. Hij is net zo’n bedreven docent Rekenen en coördinator bij ons ROC (ROC Kop van Noord Holland)  als ik ben. Zoekende naar de wegen hoe wij aan de ene kant onze leerling kunnen betrekken bij het gezamenlijke einddoel en aan de andere kant de speelse en ontspannen insteek bij het rekenen er in brengen. Rekenen vinden wij een vak, vandaar dat ik het schrijf met een hoofdletter. Naast ons docentschap zijn wij een Rekenbedrijf (Rekenteam) begonnen dat leerlingen extra rekenondersteuning en -examentraining geeft.

 

Creatief en ontdekkend als wij zijn, zijn wij hier spellen bij gaan gebruiken. Niet zomaar rekenspellen, maar rekenspellen met een leerdoel. Met goede resultaten als gevolg. Door middel van spellen leert de student de begrippen beter te plaatsen, hij begrijpt welke begrippen bij elkaar horen en kan er daarna ook daadwerkelijk mee gaan rekenen. Eerst op een eenvoudig level, daarna een hoger level. Tegelijk moet het wel passen binnen de belevingswereld van onze student. Die wil namelijk leuk, spannend en uitdagende lessen hebben. Het evenwicht tussen nuttig, noodzakelijk en uitdagend lijkt gevonden. Dit getuigt ook het examenresultaat van 50 leerlingen die Rekenduo gebruikt hebben op MBO2/3  niveau die samen 49 voldoendes met elkaar hadden en gemiddeld een 8. Ze hebben ook terecht taart gehad!

 

kaartjes_vrij-2Enkele voorbeelden. Regelmatig spelen we Rekenduo, een vraag/antwoord spel op 2 niveaus  (1F en 2F in alle vier de rekendomeinen) en 3F in Getallen.

Het is duidelijk wat de rekenregels zijn, dat een cl geen cc is, wat de verhouding tussen getallen weergeeft, wat het kenmerk van een cirkeldiagram is, wat doet een woordformule in de praktijk en ga maar door. Aansluitend kunnen we er mee gaan rekenen. Soms pakken we Cijferstorm, het kaartspel dat ze uitdaagt om verder te rekenen dan met twee getallen. Dit creëert getalleninzicht en prikkelt hen slimmer te denken. Het feit dat een klas van 20-jarigen aangeeft nog veel te leren in begrippen en rekenen (Rekenduo) en dat een groep MBO4 leerlingen spontaan kaartrekenen wil (Cijferstorm) is voor ons de bevestiging dat leerlingen uitgedaagd willen worden naast het reguliere rekentraject dat zeker zo belangrijk is. Het leuke is dat dit traject ook soepeler verloopt. Wij worden ook weer gestimuleerd door de leerlingen om iets nieuws te verzinnen. Dat denken wij gevonden te hebben in Cijferstorm online, deze is bijna klaar. Kortstondig spelen tegen de computer en los het maar op in korte of lange rekenreeksen. Wij krijgen er energie van!

 

Wat wij vooral met u willen delen is samenwerken en zoeken naar mogelijkheden werkt vele malen beter dan kijken naar de onmogelijkheden. Het is geweldig om te zien dat de bedreven leerling met het spel Rekenduo zijn of haar klasgenoot verder op gang helpt. Twee vliegen in één klap. Wat hebben wij toch een mooi vak!

 

Hans de Zeeuw

Rekenteam.nl

 

mark-en-hans3-2

 

Klik hier voor het artikel over Rekenduo in het OAB blad: rekenteam-in-aob-blad-7-mei-2016

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!