In het MBO is er in de afgelopen jaren hard gewerkt  aan het ontwerpen of herontwerpen van het onderwijs. Dit schooljaar gaan veel opleidingen van start met een nieuw of vernieuwd curriculum. Het grote denken is gedaan en maakt plaats voor het daadwerkelijk uitvoeren, evalueren, bijstellen en verder ontwikkelen tegelijk.

Ik gun ieder team, dat ze ‘stukje bij beetje’ het onderwijs dat ze voor ogen hebben, gestalte kunnen geven. Dat ze de komende jaren  kunnen bouwen aan hun ambitie.

 

 

De kunst in dit soort processen is om heel goed te focussen op die ambitie en te prioriteren: wat doen we nu, wat doen we morgen, wat doen we in de volgende periode of in het volgende semester en wat doen we volgend jaar en wat doen we over twee, drie jaar.

 

 

vuurtoren 

‘Het zeilt prettig als je een baken hebt om je op te richten’ (Bas Haring)

 

 

Deze prachtige zin heb ik opgepikt uit een filmpje dat tijdens een inspiratiesessie over ’informeel leren’ bij het Deltion College werd getoond. Het illustreert heel mooi wat ik bedoel met focussen.

 

Eerst het filmpje: http://www.basharing.com/doelloos-rondjes-zeilen/

 

De ambitie is je baken waar je je samen als opleiding op richt. Je hoeft er niet perse te komen en het hoeft ook geen eindpunt te zijn. Het is gewoon prettig zeilen als je een baken hebt om je op te richten. Belangrijk is wel dat je steeds weer een richtpunt, een doel of focus, kiest om uiteindelijk richting het baken te komen. Sommige doelen zijn er vooral om lekker onderweg te zijn (Bas Haring). En dat lekker vertaal ik naar concrete, haalbare en inspirerende doelen (chi)!

 

Deze doelen worden zowel op strategisch, tactisch en operationeel niveau gesteld. Hiermee zorg je voor een gezamenlijke focus en voorkom je dat je bijvoorbeeld als team over zaken na moet denken die je pas volgend jaar hebt gepland. Voor directie en ondersteuners heeft dit als voordeel dat ze ervoor kunnen zorgen dat zogenaamde ‘urgente en belangrijke zaken’ de teams niet teveel overbelasten en afleiden van hun focus.

 

Iedereen heel veel succes!

 

 

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!