De zomervakantie is nog volop aan de gang. Tijd voor rust en goede voornemens.

 

Een van de meest aantrekkelijke nieuwe initiatieven van de laatste periode is misschien wel de Daily Mile (http://binnenland.eenvandaag.nl/tv-items/68237/elke_dag_1_5_km_rennen_onder_schooltijd).

Het idee is simpel: ren iedere dag 1,5 km onder schooltijd en de fitheid van jongeren neemt enorm toe. Hier is geen Pokemon Go of andere app voor nodig.

 

Hoewel het initiatief vooral in het basisonderwijs positief ontvangen wordt, denk ik dat ook voor mbo- en hbo-studenten dit een goed idee zou zijn. Naast de algemene fitheid stijgt namelijk ook de alertheid van studenten nadat zij even gelopen hebben. Door de motorische activiteit stijgt namelijk de alertheid. Die “unit van actie” stimuleert de “unit van activatie” en andersom zoals al lang geleden door een bekend neuropsycholoog (Luria) is beschreven.

23BnloGN

Natuurlijk zijn er allerlei bezwaren te noemen waarom het binnen jouw school of jouw klas niet zou lukken om even een moment te nemen om 1,5 km te lopen. Maar ik verwacht wanneer je het dagelijks gewoon gaat doen, de resultaten aanstekelijk zullen werken. Je hebt namelijk direct de tijd om de studenten eens goed te spreken. Is het niet zo dat de sportleraar de beste contacten heeft met de studenten? Juist door de kleine gesprekjes van en naar het sportveld of tijdens activiteiten ontstaat er een goede band. Een bijkomend voordeel van de Daily Mile.

 

Maar nu het toch vakantie is, is er natuurlijk gelegenheid om zelf goed getraind aan de start te komen. Ik nodig jullie dan ook allemaal uit om de komende week dagelijks 1,5 km te lopen en lees in het onderstaande reactieveld graag hoe het bevallen is. Wanneer we als docenten het goede voorbeeld geven volgen onze studenten vanzelf. En ook hier is de Olympische gedachte belangrijk: meedoen is belangrijker dan winnen.

 

Ik kijk uit naar jullie reacties.

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!