Het studiejaar zit er bijna op!

 

Hopelijk hebben jullie studenten tijdens het afstuderen prachtige producten opgeleverd waarin ze hebben laten zien dat ze klaar zijn voor de toekomst. Maar wat is dat, klaar voor de toekomst?

 

Volgens het World Economic Forum is het in 2020 nog belangrijker dan in 2015 om de beschikking te hebben over probleemoplossend vermogen, kritisch denken en creativiteit. Dit betekent dat studenten die vandaag afstuderen al in ruime mate moeten beschikken over deze vaardigheden.

 

Hoe is het bij jullie studenten, die deze of volgende week afstuderen, gesteld met deze bekwaamheden?

Fig1

 

Probleem oplossend vermogen

Durft een student (én de begeleider) het aan om echt een urgent en complex probleem uit de beroepspraktijk aan te pakken? Echte complexe problemen worden tegenwoordig vooral door open innovaties van een oplossing voorzien: veel mensen die gelijktijdig nadenken over een probleem, elkaar door associatie verder helpen en buiten de kaders durven te denken. Hebben jullie het idee dat er voldoende studenten hebben gewerkt aan echte en complexe problemen? Hebben zij daarin een bijdrage geleverd aan (een deel) van de oplossing?

 

Kritisch vermogen

Hebben de studenten in het afstudeerwerk vraagtekens gezet bij bestaande en algemeen aanvaardbare theorieën? Zijn zij in staat om aannames van praktijkbegeleiders, docenten en autoriteiten met argumenten aan te vallen? Borduren zij voort op eerdere literatuur en leggen zij verbanden tussen de verschillende bronnen? 

Wanneer je het idee hebt dat je weer een scriptie hebt gelezen over hetzelfde onderwerp met eenzelfde uitwerking, dan is de student waarschijnlijk nog niet kritisch genoeg geweest.

 

Creativiteit

Wanneer studenten aan grote problemen uit de beroepspraktijk werken, zij kritisch aan de slag zijn gegaan met bestaande inzichten en literatuur dan komen zij hopelijk tot een slimme combinatie van bestaande denkbeelden, tot verfrissende ideeën uit andere vakgebieden of tot originele oplossingen die nog niet eerder zijn ontwikkeld. Juist de nieuwelingen in een beroepsgroep, nog niet gehinderd door veel ervaring, kunnen tot verfrissende en innovatieve oplossingen komen. Het is niet voor niets dat een aantal disruptieve ontwikkelingen op dit moment van start-ups komen.

 

Wanneer je terugkijkt op deze generatie jonge afstudeerders, behoren zij dan tot deze probleemoplossende, kritische en creatieve toetreders op de arbeidsmarkt? Ik hoop dat jullie hier volmondig ja op kunnen antwoorden!

 

bron: https://www.weforum.org/agenda/2016/01/the-10-skills-you-need-to-thrive-in-the-fourth-industrial-revolution/

 

Leestip:

http://onderwijsboek.nl/creatieve-actie-methodologie

creatieve actie methodologie

 

 

 

 

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!