Wie heeft dit idiote schoolsysteem bedacht?

door 7 jul 2015

Oké oké, ik geef toe, die titel is misschien een beetje overdreven, maar het is wel een vraag die ik mezelf al meerdere malen heb gesteld.

Ik zit in de 2e klas van de middelbare school en verbaas mezelf iedere dag opnieuw over de manier waarop er les gegeven wordt. Want wie is er ooit op het idee gekomen om een groep enthousiaste (want dat waren alle kleuters toen ze op hun 4e voor de eerste keer naar school gingen) leerlingen in een lokaal te zetten en er een volwassene voor te zetten die alle macht heeft? Alle kinderen moeten stil zijn en stil zitten terwijl de leraar voorleest uit een boek, want dat is in mijn ogen eigenlijk het enige wat ze in de les doen; oplezen wat er in het boek staat. De leraar vertelt precies wat de leerlingen uit hun hoofd moeten leren, ook al zijn de leerlingen het daar niet mee eens, of ze denken zelf heel anders over het onderwerp, dan na een paar weken geeft de leraar een toets, en dat is het dan. Dat is dan het eindresultaat van wat je geleerd hebt. Ik snap daar helemaal niets van, hoe kan het nou het einddoel van een project zijn om het op te schrijven op een blaadje?

Ik geef het toe, maar ik denk dat ik voor een groot deel van alle leerlingen spreek, na de toets ben ik de helft van de stof alweer vergeten! Ik snap wel dat ik er vrij weinig verstand van heb en dat ik ook helemaal niks kan veranderen aan dit systeem, maar ik vind het wel een vreemd en ouderwets gebeuren. Waarom kan er niet gewoon een systeem worden bedacht waarbij leerlingen interesse hebben in wat ze doen, waar leraren niet alle macht hebben maar er echt alleen zijn om extra uitleg te geven en te helpen waar nodig, waarom kan het schoolsysteem niet meegroeien met de bevolking? Waarom zijn bijvoorbeeld telefoons absoluut verboden in de les? Als je kijkt naar wat alle pubers doen in hun vrije tijd, bestaat dat voor ongeveer 80% uit telefoongebruik, het is dan toch super makkelijk om een opdracht te bedenken waarbij je je telefoon nodig hebt? Of waarbij je social media moet gebruiken? Waarom kunnen leraren niet opgeleid worden om echt plezier te hebben in hun vak? Want van veruit de meeste leraren die ik ken spat de energie er echt niet van af, verre van zelfs, maar dat snap ik ook want ik zou ook moe worden van elke dag opnieuw weer vervelende kinderen vertellen dat ze stil moeten zijn, dat ze moeten opletten en dat ze interesse moeten tonen in het vak. Ik snap dat het voor de leraren geen feest is, maar voor de leerlingen is het ook niet altijd leuk. Daarom heb ik, als afsluiting van deze blog, een lijst van 3 inzichten die ik zelf dagelijks gebruik om de lessen leuker te maken. Misschien dat je er als docent je voordeel mee kan doen:tips

  • Zorg dat je er achter komt wat de leraar in zijn vrije tijd graag doet. Er zijn heel veel leraren die 3 kwartier doorratelen over wat er zo leuk is aan vissen/ auto’s / zijn dochters etc. en daarna zeggen: ‘oh voor die laatste 15 minuutjes heeft het geen zin meer om nog aan een nieuw onderwerp te beginnen’. ‘ Helemaal top meneer!’
  • Zorg dat je een grote etui koopt waarin je telefoon makkelijk rechtop kan staan, ik heb een keer op een schooldag van 6 uur, 2 films kunnen kijken.
  • Bedenk voor onder de toets een geheimtaal met je handen/ voeten met degene die naast je zit. a = voeten naar voor, b = voeten onder je tafel , c = voeten achter je stoel. Werkt prima en geen een leraar die het ziet.

Goedele Sterre Loonen.

PS: Hebben jullie nog betere tips, een reactie of aanvullingen. Laat ze gerust in het reactieveld hieronder achter om ze met collega’s te delen.

18 Reacties

  1. x

    Flauw om je dochter zo in te zetten

    Antwoord
    • onderwijsadviesbureaudekkers

      hoi,
      jammer dat je er zo over denkt, het is namelijk precies andersom.
      ik vind het erg leuk om dit zo op te schrijven en mensen te laten weten hoe ik over dit schoolsysteem denk. Het is dus eigenlijk dat ik papa heb ingezet door deze blog op zijn site te plaatsen.

      Antwoord
  2. Juf Petra De Jong

    Hoi Goedele,
    Wat goed dat je dit opschrijft: je hebt natuurlijk helemaal gelijk. De smartphone hoort wel thuis in de les: het is een onderdeel van de identiteit van jonge(?) mensen. En lessen horen boeiend en afwisselend te zijn. Wat jammer dat dat bij jou op school helemaal niet het geval is. Heb je alleen maar saaie leraren die het boek voorlezen? Ik hoop het niet voor je. Anders is het misschien goed om te kijken of er een andere school is waar je je beter thuis kan voelen. Ik denk namelijk dat het niet overal zo gaat. Dat er ook scholen zijn met leraren met passie voor hun vak en oog voor hun leerlingen. Ik hoop dat je die gaat treffen. En dat er dan af en toe een saaie leraar tussen zit: zie dat als een uitdaging…
    Ik wens je een mooie zomer en daarna een inspirerend nieuw schooljaar.
    Petra de Jong, MBO-docent Albeda College

    Antwoord
    • onderwijsadviesbureaudekkers

      hoi,
      dankjewel voor de tip en u ook een fijne zomer toegewenst.
      ps. ik heb natuurlijk ook een paar hele leuke ‘van de tijd’ leraren 🙂
      groetjes Goedele

      Antwoord
  3. Lynda

    Beste goedele,
    geen idee op welke school je zit en op welk niveau maar ik ben het helemaal met je eens.
    Lesgeven is een vak, en dat betekent je leerlingen uitdagen, zelf laten nadenken en verder gaan waar het boek eindigt.
    Ik volg als volwassene (met kinderen van jouw leeftijd) regelmatig nog een lesje en loop hier ook vaak tegenaan.
    Belachelijk, beetje tekst uit boek opdreunen, dan kunnen we allemaal docent worden.
    Ook toen ik studeerde op de universiteit maakte de docent het grote verschil tussen een interessant college (iemand die je uitdaagt, iemand die meer over een onderwerp vertelt dan alleen het boek) en een slaapgroep.
    Succes en sterkte de komende paar jaar.
    Misschien zou je eens plaats kunnen nemen in de leerlingenraad?

    Antwoord
  4. Annelou van Noort

    Volgens de grote mensen is dit geen ‘feel good’ blog maar ik zit met een dikke glimlach achter mijn scherm. Volgens mij betekent het vooral veel werk aan de winkel en dat we dus veel meer met elkaar in gesprek moeten. Goedele, van mij mag je vaste blogger worden. Fijne vakantie!

    Antwoord
    • onderwijsadviesbureaudekkers

      hoi Annelou,
      Dankjewel voor je reactie en vaste blogger… ik zal het met papa overleggen, voor mij zou het wel een lekker extra centje zijn 🙂
      groetjes Goedele

      Antwoord
  5. Margret Timmermans-HAN

    aan alle docenten:
    als je jezelf niet (een klein beetje) aangesproken voelt, dan ken je vast wel een collega die (een klein beetje) in dit plaatje past….
    ik heb ook 2 dochters op de middelbare school, en ja, ik hoor vaker de opmerkingen die Goedele maakt. Maar Goedele heeft ook goede tips! Je kunt het als docent misschien niet iedereen naar de zin maken, maar doe eens gek en probeer eens wat uit… misschien is die smartphone zo gek nog niet in de les. En doe je te gek, dan kun je altijd nog zeggen dat je bevangen bent door de hitte (kou, last heb van galstenen oid).
    Fijne vakantie!

    Antwoord
    • onderwijsadviesbureaudekkers

      Dag Margret,
      Dank voor de reactie. Beter wat last van een mislukt experiment dan niks geprobeerd.
      Fijne vakantie!

      Hartelijke groet,
      Peter

      Antwoord
  6. Hanneke

    Goedele, jammer dat je tot nu toe nog niet die inspirerende docenten getroffen die het verschil maken, en die zijn er ook genoeg! En als je die wel tegenkomt, dan zou je daarover natuurlijk ook uitgebreid kunnen bloggen, ook dat stimuleert. Deze blog is in ieder geval weer een wake-up call voor iedereen in het onderwijs: laten we ons vaker verplaatsen in de rol van de student (bijv een dag met een student meelopen?) om te ervaren hoe onze huidige didactiek past of schuurt.

    Antwoord
    • onderwijsadviesbureaudekkers

      hallo,
      dankjewel voor je reactie. De volgende keer, als ik nog een keer een blog maak, zal ik er ook zeker iets in zetten over de positieve leraren die ik heb, want jazeker, die zijn er ook! En je idee over een dag meelopen met een student vind ik zeer leuk, iets voor papa om een keer iets mee te doen?
      Groetjes Goedele

      Hoi Hanneke,
      Dank je voor de reactie en een fijne vakantie gewenst.
      Hartelijke groet,
      Peter

      Antwoord
  7. Frederik

    Dag Goedele,

    misschien dat je samen met je vader wat kritischer kan worden t.a.v. schoolkeuze?

    Antwoord
    • onderwijsadviesbureaudekkers

      hoi Frederik,
      dankjewel voor de reactie, maar ik denk dat er eigenlijk met mijn school op zich niks mis is en daarbij denk ik ook dat het op veel scholen het zelfde is. het is in ieder geval super gezellig op mijn school!
      groetjes Goedele

      Antwoord
  8. Richard

    Ha die Goedele,

    Bijgaand een mooie clip van Sir Ken Robinson die wellicht enig inzicht kan geven in hoe e.e.a. ontstaan is. Je moet er even voor gaan zitten en besef dat vernieuwing begint bij mensen.
    Veel plezier, goed dat je deelt;-)
    groet
    Richard

    https://www.youtube.com/watch?v=zDZFcDGpL4U

    Antwoord
  9. onderwijsadviesbureaudekkers

    hoi Richard,
    Ik heb het filmpje net gekeken en sluit me volledig aan bij de gedachtes van Sir Ken Robinson. Ik hoop dat ik hiermee nog een keer iets meer kan doen dan deze blog en ik hoop zeker dat er ooit in de toekomst iets veranderd wordt aan dit systeem. In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie.
    Groetjes Goedele

    Antwoord
  10. Niels Floor

    Hoi Goedele,
    Ik wil graag één ding uit je blog post eruit lichten. Je geeft aan dat jij klasgenoten 80% van je vrije tijd bezig bent met je telefoon. Dat lijkt mij vrij veel en ik vraag me ook af wat het effect daarvan is. Ik vind het feit dat schoolkinderen er zoveel gebruik van maken niet per se een reden om smartphones in de klas te gebruiken. Als er kinderen zijn die 80% van hun tijd zitten te gamen (en die zijn er) dan zou je ook niet direct playstations in de klas neerzetten.

    De enige reden om een smartphone te gebruiken in de klas is als dat het best geschikte middel is om een (leer)doel te bereiken. Daarmee ben ik niet voor of tegen de smartphone in de klas. Ik ben er voor om het juiste middel te kiezen om je doelen te bereiken.

    Waar ik sowieso helemaal voor ben is inspirerend onderwijs door betrokken docenten dat uitgaat van de leerling. Daar kunnen wij elkaar helemaal vinden. Knap dat je je zo goed uit weet te drukken in jouw blog post. Waar heb je zo leren schrijven?

    Ik gun je beter onderwijs dan je nu lijkt te krijgen. Daar doen ik en vele anderen ons best voor.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Goedele Sterre Loonen

Goedele Sterre Loonen

Gastblogger

Schrijf je in voor onze wekelijkse blog

Kans op studiesucces…

Kans op studiesucces…

Bij veel opleidingen valt tot 50% van de studenten in het eerste jaar uit. Wat kun jij als docent hieraan doen? Thijs geeft suggesties.

Lees meer
Benieuwd naar ervaringen met flipping the classroom?

Benieuwd naar ervaringen met flipping the classroom?

  In mijn onderwijspraktijk heb ik ervaring met wisselende en afnemende motivatie van studenten. Literatuur en de ervaring leert dat we met een nieuwe generatie studenten te maken hebben. Studenten van het Technova college zijn sinds een aantal jaar verplicht tot...

Lees meer
gratis e-book differentiëren

Download het gratis e-book 'Differentiëren maakt het verschil'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

e-book onmisbare tips voor studiesucces

Download het gratis e-book 'Onmisbare tips voor studiesucces'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

gratis e-book flipping the classroom

Download het gratis e-book 'Flipping the Classroom'

Vul je gegevens in en ontvang de download link.

Bedankt!

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!