‘Onze kennistoets toetst voornamelijk platte kennis waarbij studenten worden geacht om belangrijke wetgeving te kennen met betrekking tot de zorg of bijvoorbeeld het verloop van de verschillende geldstromen binnen de zorg. Alhoewel ik dit een zeer belangrijk onderdeel vind van het blok, denk ik dat de toetsing op een andere manier dient plaats te vinden die beter past bij de belevingswereld van de student, maar ook handzamer is voor de toekomstig beroepsbeoefenaar’.
‘Onze vaardigheidstoets discrimineert niet voldoende. Ondanks dat het niveau van handelen zeer verschillend is scoren studenten, met ons huidige beoordelingsformulier, altijd in het midden; een 5, een 6 of een 7. Wat is er aan de hand?’
Dit soort vragen komen wij tegen in alle opleidingen. Hoe ga je nu met zo’n vraagstelling aan de slag?
Toetsen, assessments en afstuderen zijn in het beroepsonderwijs wellicht de thema’s die de meeste vragen oproepen. Het rapport ‘Beoordelen is mensenwerk’ (ExpertgroepProtocol, 2014) geeft al veel antwoorden evenals de bijna standaard literatuur ‘Toetsen in het hoger onderwijs’ (Berkel, 2014) en ‘Kwaliteit van toetsing onder de loep’ (Sluijsmans, 2015). Ook ons eigen boek ‘Aan de slag met assessment’ (Sinke, 2006) is nog altijd een veel geraadpleegd boek en de instructievideo’s van onze YouTube toetswinkel zijn bruikbaar (klik hier om naar de onze toetswinkel te gaan). Maar…toch.
We merken dat we met deze bronnen niet altijd tot antwoorden komen op de vele vragen die we hebben rondom betrouwbaarheid, validiteit, toetsbeleid, toetsconstructie, examencommissies, specificatietabellen etc. Het is bij tijd en wijle fijn om je vraag even aan een deskundige voor te leggen, samen te sparren en (tevreden) met een antwoord verder aan het werk te gaan.
We gaan om deze reden bij OAB Dekkers experimenteren met de (gratis) toetswinkel. Het experiment houdt in dat er op vrijdagmiddag (13.00 – 17:00 uur) altijd een expert beschikbaar is om online, via Skype, of telefonisch antwoord te geven op alle vragen rondom toetsing.
Hoe werkt het? Maak een afspraak via bureau@oabdekkers.nl om op vrijdagmiddag benaderd te worden door de toetsexpert. Geef aan of je dit telefonisch of liever via Skype wilt. Wanneer je de vraag al vermeldt bij het maken van de afspraak dan is de kans op een bruikbaar antwoord groter.
Werkt een toetswinkel?
Wij durven te stellen van wel! Dit blijkt onder andere uit deze referentie van een traject bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Heb jij nog tips voor ons om het idee van de toetswinkel nog verder te ontwikkelen? Laat je beste idee hieronder in het reactieveld achter en je ontvangt het Blogjaarboek 2014 van OAB Dekkers in je mailbox. We hopen je snel te ontmoeten in de toetswinkel.
Bronnen
Berkel, H.van; A. Bax & D. Joosten- ten Brinke. (2014). Toetsen in het Hoger Onderwijs (Vol. derde
geheel herziene druk). Houten: Bohn, Stafleu & Van Loghum.
ExpertgroepProtocol. (2014). Beoordelen is mensenwerk. Bevindingen over de wenselijkheid en mogelijkheid van een gezamenlijk protocol voor het beoordelen van (kern)werkstukken.
Sinke, G.P.J. (2006). Aan de slag met Assessment. Nuenen: OnderwijsAdviesBureauDekkers.
Sluijsmans, D., D. Joosten-ten Brinke & T. van Schilt-Mol. (2015). Kwaliteit van toetsing onder de loep: handvatten om de kwaliteit van toetsing in het hoger onderwijs te analyseren, verbeteren en borgen. Apeldoorn: Garant Uitgevers.
Mijn lange, veelzijdige onderwijsloopbaan begon zonder toetsen zowel in binnen- als in buitenland. Terugkomend in Nederland in 1999 werd er volop getoetst en stond het leerlingvolgsysteem “in volle bloei” Nu, in 2015, wordt een persoon van groep 1 tot aan de universiteit cijfermatig gevolgd door middel van testen en toetsen. Ik heb een allergie voor toetsen gekregen want het wordt steeds moeilijker de mens met al zijn kwaliteiten te zien achter al die cijfers. Mijn vraag is:” Heeft toetsen het onderwijs beter gemaakt”. Ik denk het niet maar ga graag de discussie aan.
Dag Carolina,
Leuk om van je te horen en een mooie discussie die je oproept. Heeft toetsen het onderwijs beter gemaakt? De impact van toetsen op het leren is groot en regelmatig een belangrijke bron van studiemotivatie. Zijn er alternatieven denkbaar? Ongetwijfeld. De extrinsieke motivatie die uitgaat van toetsen is zeker te vervangen door andere prikkels die dichter opschuiven naar intrinsieke motivatie. Onderwijs en toetsen lijken nu onlosmakelijk met elkaar verbonden. De ontwikkelingsgerichte toetsen waarbij de lerende een eigen portfolio op kan bouwen sluit misschien al iets meer aan in deze richting.
Uitermate mooi initiatief Peter en collega’s. Ongeacht het waardeoordeel dat je aan, al dan niet veel, toetsen geeft, het is zaak om het op een juiste wijze te doen. En het vragen om hulp of feedback hierbij maakt beide partijen (toets)wijzer. Leuk ook om de term toetswinkel zo te zien groeien. Succes Ine van den Heuvel.
Dag Ine,
Dank voor je ondersteuning van het initiatief.
groet,Peter
Wat mij erg heeft geholpen en nog steeds helpt is de volgende site: https://score.hva.nl