En het wel zou moeten zijn!!

Door technologische ontwikkelingen komen steeds meer Nederlanders in situaties waarin zij moeten spreken en lezen in een vreemde taal. Als klein kikkerlandje zijn veel sectoren afhankelijk van internationale verhoudingen. Voor het ‘vreemde talen onderwijs’ is het dan ook essentieel dat studenten zien wat de functie is van de leerstof die zij krijgen aangeboden. De nadruk moet daarom vooral liggen op de praktische toepassing van de vreemde taal in het beroep. Een zeer vernieuwende didactische aanpak binnen het beroepsonderwijs is ‘Content and Language Integrated Learning’ (CLIL). Bij CLIL is de authentieke beroepssituatie het uitgangspunt om aan de slag te gaan met de vreemde taal. Ben je benieuwd wat CLIL in jullie opleiding kan betekenen? Lees dan verder in deze blog.

 

Waarom CLIL motiveert!
Lesgeven volgens de principes van CLIL betekent dat:

  • De focus niet ligt op de vreemde taal, maar op de vakinhoud. De vreemde taal wordt gebruikt als instructietaal;
  • Je  spontane interactie stimuleert in de vreemde taal (in plaats van sturen op foutloos taalgebruik);
  • Vakjargon leert via een contextrijke omgeving en niet via ‘woord-rijtjes’.

De achterliggende gedachte is dat studenten Engels of een andere vreemde taal beter leren in een relevante context (Gajo, 2007). Door het beroep centraal te stellen leren zij de taal praktisch toe te passen. Communicatieve vaardigheden staan daarbij centraal. Studenten verbreden hierdoor hun woordenschat en zij krijgen meer vertrouwen in het spreken in de vreemde taal.  Bovendien blijkt er over het algemeen een positieve invloed te zijn op de taalontwikkeling in de vreemde taal (Gajo, 2007).

 

Voorbeelden
Er zijn talloze manieren om CLIL toe te passen in het onderwijs, zowel voor taal- als andere vakdocenten.  Op leraar24 staan filmpjes van docenten binnen het voortgezet onderwijs die werken volgens de CLIL methode. In onderstaande clip is bijvoorbeeld te zien hoe een docent studenten stimuleert om bij de les natuurkunde in het Engels vakspecifieke terminologie te gebruiken.

Zie hier een voorbeeld van CLIL

De complexiteit van de CLIL lessen kan erg verschillen. Zo kan je CLIL bijvoorbeeld gebruiken om voorkennis op te halen, begrip te creëren of het leren te evalueren in de vreemde taal. Dit is slechts een kleine greep aan mogelijkheden voor CLIL in het beroepsonderwijs.

 

Hoe kan een CLIL training je verder helpen?

download

Mar Robillard

Wil jij praktische ideeën die morgen meteen toepasbaar zijn in de les? Kom dan naar de workshop op 8 april. De training wordt gegeven in Utrecht van 9:30 – 16:30.  In deze training krijg je inzicht hoe je CLIL effectief inzet in je onderwijs. Deze training wordt gegeven door Mar Robillard. Zij is  Amerikaanse native speaker en docent Social Studies in tweetalig onderwijs. Vanuit haar eigen onderwijspraktijk weet zij goed de vertaalslag te maken naar wat CLIL voor jullie opleiding kan betekenen.

Klik hier om jezelf aan te melden voor deze training.

Gajo, L. (2007). Linguistic Knowledge and Subject Knowledge: How Does Bilingualis Contribute to Subject Development?, International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 10:5, 563-581.

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!