3 dingen die je moet weten over de primaire levensbehoeften van jouw studenten

Datum: 3 maart 2015
Auteur: Metis Onderwijsadvies

Eten en water, beschutting en warmte: de eerste levensbehoeften of toch niet? De eerste levensbehoeften zijn in de 21e eeuw voor veel studenten uitgebreid.

Levensbehoefte 1: Studenten kunnen niet zonder Wifi

Voor één op de drie studenten is internet even belangrijk als de basisbehoeften van Maslow (eten en drinken, veiligheid, liefde, waardering en zelfontplooiing) (Cisco, 2011). Dit benadrukte Pedro De Bruyckere tijdens een lezing bij de ITEM-Bett 2015 (ICT conferentie voor onderwijs) met de volgende dia.

levensbehoefte student

Figuur 1. Vernieuwde Piramide van Maslow

Onze studenten zijn opgegroeid in een ICT rijke omgeving. Ze weten dus niet beter dan dat ze te allen tijde gebruik kunnen maken van internet.

Levensbehoefte 2: Batterij van de telefoon mag niet leeg raken!

Om altijd gebruik te kunnen maken van de mobiele apparaten mag de batterij niet leeg zijn. Het is niet voor niks dat er steeds meer mogelijkheden worden bedacht om de batterij van o.a. een mobiel op te laden zonder dat de stekker in het stopcontact moet zitten (zie hiervoor diverse voorbeelden)

Levensbehoefte 3: Studenten moeten minimaal vijf keer per dag Facebook checken

Studenten willen op de hoogte blijven van wat anderen op Facebook plaatsen en wat de reacties zijn op wat zij geplaatst hebben. Een kwart van de studenten geeft aan dat ze liever op de hoogte blijven van Facebook dan uit te gaan met vrienden (Cisco, 2011). Studenten communiceren dus graag en veel online.

De uitdaging voor het onderwijs

Voor het onderwijs is het de uitdaging om aan te sluiten bij deze ICT behoefte van studenten. Voor jou als docent is het de taak om een ICT-middel te kiezen wat je les ook daadwerkelijk verrijkt. Om je bewust te zijn van de inzet van ICT in je onderwijs, is het TPACK-model (Koehler en Mishra, 2009) een hulpmiddel. In het TPACK-model (zie figuur 2) staan vakinhoud (content knowledge), didactiek (pedagogical knowledge) en ICT (technological knowledge) centraal. Deze drie componenten moeten op elkaar zijn afgestemd om te zorgen dat het geheel past bij het doel van je les.

tpack

Figuur 2. Het TPACK model
De drie componenten uit het TPACK-model zijn als volgt:

Vakinhoudelijke kennis (Content Knowledge). Jij als docent hebt kennis over de inhoud van de les en je weet hoe je de leerstof kan uitbreiden en kan verdiepen. Voorbeelden van vakinhoudelijke kennis zijn: feiten, begrippen, theorieën en procedures.

Didactische kennis (Pedagogical Knowledge). Je richt de les zo in dat je aansluit op de manier waarop jouw studenten leren. Hierbij moet je denken aan de inzet van didactische werkvormen, leerstrategieën en klassenmanagement.

Technologische kennis (Technological Knowledge). Er zijn veel mogelijkheden om ICT in je onderwijs in te zetten. Voorbeelden van ICT middelen zijn: digitaal schoolbord, PowerPoint presentaties, video’s, sociale media, e-learning en games.

De drie componenten vormen samen jouw onderwijs. Het is belangrijk dat je hierbij rekening houdt met de context zoals: de kenmerken en het niveau van de doelgroep, de onderwijsvisie van school, de ICT infrastructuur en de inrichting van het schoolgebouw.

Speel het TPACK spel

Als je meer zicht wilt krijgen op de integratie van ICT in je onderwijs is het spel ‘TPACK-NL Game’ iets voor jou en je collega’s. In groepjes ga je ter voorbereiding eerst bepalen welke vakinhoud van toepassing is voor jullie opleiding, welke didactische werkvormen er het meest gebruikt worden en welke ICT middelen er voor handen zijn. Hierna kan het spel starten. Er worden steeds drie kaarten getrokken, een vakinhoudelijke kaart, een didactische kaart en een technologie kaart. Met behulp van deze drie kaarten ontwerp je in groepjes een les. Vervolgens doe je dit opnieuw met de volgende drie kaarten die getrokken worden.

Tot slot ben ik benieuwd naar jouw tip voor collega’s om te voldoen aan de (vernieuwde) primaire levensbehoeften van studenten.

csm_cedeo_erkend_01_16575c2ce9

Literatuur

Koehler, M. J., & Mishra, P. (2009). What is technological pedagogical content knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education9(1). Geraadpleegd via: http://www.citejournal.org/vol9/iss1/general/article1.cfm

Cisco (2011). 2011 Cisco connected world technology report. Geraadpleegd via: http://www.cisco.com/c/dam/en/us/solutions/enterprise/connected-world-technology-report/2011-CCWTR-Chapter-3-All-Finding.pdf

Up-do-date blijven?

Ontvang onze nieuwsbrief

Schrijf je in
10 Reacties
  1. Dat geldt niet alleen voor de studenten, maar ook voor de docenten!

    Antwoord
    • Leuk om te horen dat dit ook voor docenten geldt! Ik zie alleen in het onderwijs, dat ze soms nog moeite hebben om daadwerkelijk aan te sluiten bij deze behoeften, vandaar het TPACK model.

      Ik stuur per e-mail het e-book toe.
      Met vriendelijke groet,
      Aukje Meens

      Antwoord
  2. Beetje te simpel en generaliserend om de piramide van Maslow zo te moderniseren. Het is grappig bedoeld waarschijnlijk, en dan snap ik de hint. Maar WiFi en Battery life spelen in bijna alle lagen van de piramide (maar vooral bovenin) een stevige rol. Als middel, niet als eerste levensbehoefte.

    Best wel zielig eigenlijk als een mens zich geen mens meer voelt met een lege of niet verbonden smartphone, of zonder connectie met Facebook.

    Antwoord
    • Eric, ik denk inderdaad net als u dat WiFi en een volle batterij in alle lagen van de Piramide een rol spelen. Echter, welke student kijkt niet eerst op zijn/haar telefoon als hij net uit bed is gestapt, of wie eet er niet een broodje tijdens de lunch en appt ondertussen iemand? Vanuit dat perspectief gezien is WiFi en een volle batterij een levensbehoefte voor de student.
      Ik denk zelf dat studenten, zonder facebook en smartphone zich ook nog steeds mens voelen. Ze missen voor alleen een stukje identiteit wat ze willen tonen. Dit kan ze onzeker maken.

      Ik stuur per e-mail het e-book toe.
      Met vriendelijke groet,
      Aukje Meens

      Antwoord
  3. Mooi verhaal, goed om bij stil te staan. Door digitale communicatie in de klas te motiveren (gebruik van Pinterest, Facebook klassenpagina, groep-whatsapp met je leerlingen etc.) laat je leerlingen zien dat je deze behoeften onderkent en begrijpt.
    Leerlingen raken op die manier weer gewend aan de aanwezigheid en mogelijkheid van educatie buiten de lessen om en werken weer makkelijker thuis door aan hun ontwikkeling.

    Antwoord
    • Fijn om te horen dat u het een mooi verhaal vindt!
      Ik ben het eens dat de inzet van ICT middelen een bijdrage kan leveren op zowel pedagogisch als ook op didactisch vlak.

      Ik stuur per e-mail het Blogjaaroverzicht 2014 toe!
      Met vriendelijke groet,
      Aukje Meens

      Antwoord
  4. Wat generaliserend, maar wel grappig om de gemoderniseerde piramide van Maslow zo te zien.
    Ik merk inderdaad dat studenten batterij en wifi belangrijk vinden. Goed als docent om je hier van bewust te zijn en te kijken waar mogelijkheden / kansen liggen.

    Antwoord
    • Dank voor uw reactie. Leuk om te horen dat je in de praktijk ook ervaart dat studenten een volle batterij en WiFi belangrijk vinden! De inzet van ICT is voor docenten inderdaad een kans om te sluiten bij de behoeften van studenten.

      Ik stuur per e-mail het Blogjaaroverzicht 2014 toe!
      Met vriendelijke groet,
      Aukje Meens

      Antwoord
  5. Dit zet mij als docent wel aan het denken, ik zie leerlingen veelvuldig naar hun smartphone grijpen en het lijkt wel een straf om het in hun tas te leggen. Ik heb jaren geprobeerd geprobeerd om de smartphone te verbannen uit het lokaal. Hier ben ik gelukkig op terug gekomen, het is nog pril maar ik laat leerlingen voorbeelden opzoeken die met het onderwerp van de les te maken heeft. Ik weet nog niet wat het oplevert maar zeker meer dan het verbieden van gebruik smartphone.

    Antwoord
    • Dank voor het delen van dit mooie voorbeeld! Ook al is het gebruik van de smarthpones in de les nog pril. Hiermee geeft u het signaal af naar studenten dat u probeert aan te sluiten bij de behoeften van hen.

      Ik stuur per e-mail het Blogjaaroverzicht 2014 toe!
      Met vriendelijke groet,
      Aukje Meens

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *