Ik ben het afgelopen jaar veel docenten tegen gekomen die een hoge werkdruk ervaren. Zou het niet mooi zijn om in minder tijd betere resultaten te behalen, meer te bereiken? Ik hoor van veel mensen in het onderwijs de behoefte om een betere balans te vinden in werk en privé, meer tijd door te brengen met het gezin, je partner of vrienden.  Aan een groot aantal factoren die stress of werkdruk veroorzaken kunnen we niet veel doen (files, de economische crisis, regenachtige dagen). Er is echter ook een gedeelte van de werkdruk die we zelf veroorzaken.
 
Wat zeggen mensen tegen ons wanneer het over werkdruk gaat:

  • Ik heb te weinig focus. Ik heb teveel taken tegelijkertijd onder handen en kom niet tot het stellen van goede prioriteiten
  • Ik leg voor mezelf de lat te hoog (perfectionisme). Zoals iemand zei “perfectie is de vijand van het goede”
  • Ik doe alles zelf want als ik het doe, weet ik tenminste dat het goed gebeurt
  • Ik hou teveel rekening met anderen; ik wil graag aardig gevonden worden (de “lovejunks”)
  • Ik heb onvoldoende structuur, ik kan niks terugvinden, ik kan niet goed opruimen
  • Ik vind van mezelf dat ik veel moet
  • Ik zeg te snel ja, ik kan niet goed nee zeggen, ik ben snel enthousiast en zeg dan ja, het gevolg is dat ik teveel hooi op mijn vork neem
  • Mijn gedachten blijven maar doorgaan, ik pieker over mijn werk, mijn kinderen, mijn….etc
  • Ik krijg zoveel input via email, twitter, facebook, whatsapp, instagram, etc
  • Ik irriteer me snel aan mensen wat me veel stress oplevert (lage frustratiedrempel)
  • Storingen aan de pc, telefoon, internet of andere apparaten geven mij stress
  • Ik krijg gedurende de dag zoveel verstoringen van mensen die mij iets vragen zodat ik niet aan mijn werk toekom
  • etc etc etc

Zou het niet mooi zijn om in minder tijd betere resultaten te behalen, meer te bereiken? Zeker zou dat mooi zijn. Zes tips die wellicht behulpzaam kunnen zijn:

  1. Zorg voor focus. Wat zijn je meest belangrijke taken en in welke volgorde. Wat zijn je CHI doelstellingen binnen deze focus.
  2. Vermijd digitale afleidingen: zet je email, whatsapp, twitter en facebook uit en verhoog je effectiviteit met 20%
  3. Zeg “nee” tegen alle verzoeken, initiatieven en verleidingen die niet passen bij je focus en hoofddoelstellingen
  4. Zorg voor een vaste structuur en een opgeruimde werkplek. Routine en structuur geeft je houvast waardoor er minder energie verloren gaat in het zoeken van documenten of spullen
  5. Kijk kritisch naar je apparaten en materiële zaken. Hoeveel tijd ben je bezig om je spullen te onderhouden en in te stellen. Heb je die spullen echt nodig en helpen ze je om efficiënt te werken.
  6. Get up early: sta op tijd op en zorg voor voldoende nachtrust. In de ochtend ben je het meest productief. Wie vroeg begint, gebruikt deze productieve tijd beter dan anderen. Zorg voor voldoende nachtrust. Hoe fitter je bent hoe beter je tegen irritaties gewapend bent.

Ik ben benieuwd naar jouw factoren die werkdruk/ werkstress veroorzaken en welke maatregelen jij neemt om de druk te weerstaan. Vul het reactieformulier hieronder in en deel jouw factoren van werkdruk.

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!