Studenten met ‘bijzondere kenmerken’ hebben we allemaal. Ze zijn er altijd al geweest en in het kader van Passend Onderwijs zullen we daar wellicht nog meer mee te maken krijgen. Natuurlijk kunnen we met gemak stellen dat eigenlijk elke student bijzondere kenmerken heeft en dat Passend Onderwijs moet passen voor iedereen maar bij een aantal bijzondere kenmerken is wat extra kennis wel zo makkelijk. Voor die studenten hebben we een ‘bijsluiter’ voor je gemaakt!

 

De drie meest gediagnosticeerde gedrag- en leerstoornissen die je tegenkomt in het onderwijs zijn ADHD, NLD en Autisme. ADHD en Autisme klinken natuurlijk bekend in de oren maar NLD waarschijnlijk niet. Daarom ter informatie in het kort even wat kenmerken van deze drie:

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder):

  • moeilijk stil kunnen blijven zitten
  • snel zijn afgeleid
  • moeilijk op hun beurt kunnen wachten
  • van de ene activiteit naar het andere hollen
  • niet rustig kunnen spelen
  • overdreven veel praten
  • anderen in de rede vallen
  • niet luisteren naar wat anderen zeggen
  • zich vaak in gevaarlijke situaties storten
  • moeilijk instructies kunnen volgen
  • anders reageren op straf en beloning
  • veel kwijtraken of vaak iets verliezen
  • moeilijk blijvend de aandacht kunnen richten
  • zichzelf moeilijk onder controle kunnen houden

NLD (Non-verbal Learning Disorder):

  • trapsgewijze ontwikkeling
  • een onhandige, houterige grove motoriek
  • veel ‘gekke’ ongelukjes
  • problemen met de fijne motoriek (pengreep, hanteren van mes en vork etc.)
  • slechte oog-hand-coördinatie
  • een spraakontwikkeling die vrij laat op gang komt (eenmaal op gang gekomen is de spraak goed; wel kunnen er uitspraakproblemen zijn, en eigenaardigheden zoals echoën, herhalingen en een monotone spraak)
  • problemen met inzichtelijk rekenen (mechanisch rekenen wordt wel aangeleerd)
  • traagheid, onzekerheid in het werk
  • moeite met het aanleren van routines (beheerst het kind ze eenmaal, dan zit het er ook goed tot extreem goed in)
  • passief gedrag
  • weinig sociale vaardigheden
  • angst voor ongewone sociale situaties
  • onverklaarbare uitingen van woede en angst
  • moeite met herkennen van niet-verbale signalen (gebaren, gelaatsuitdrukkingen)
  • problemen met overzicht, bijvoorbeeld in de gymzaal en het zwembad
  • snel verdwalen
  • gevaarlijk gedrag in het verkeer

Autisme:

  • Maakt geen goed oogcontact naar anderen
  • Er valt weinig emotie van het gezicht van je kind af te lezen
  • Heeft weinig tot geen vrienden, heeft moeite met het in standhouden van een vriendschapsrelatie
  • Neemt alles wat gezegd wordt heel letterlijk, kan figuurlijk taalgebruik vaak niet plaatsen
  • Laat sociaal ongewenst gedrag zien
  • Houdt erg vast aan vaste patronen en kan erg van slagen raken als deze worden verstoord
  • Reageert vreemd in bepaalde sociale en emotionele situaties
  • Heeft weinig begrip voor en toont weinig interesse in anderen

Naast diverse trainingen en workshops om makkelijker om te leren gaan met deze problematieken willen we je in deze blog alvast een handig lijstje geven; de bijsluiter. In de bijsluiter geven we je een aantal handige tips over ADHD, NLD en Autisme die je begrip vergroten. Wat zijn de werkzame bestanddelen en wat zijn de mogelijke bijwerkingen?
Dus voor iedereen die straks weer de klas binnengaat of een individueel gesprek gaat voeren adviseren wij dan ook: Lees voor het gebruik eerst de bijsluiter

Wilt je meer weten? Neem dan contact op met Emile Heerkens, e.heerkens@oabdekkers.nl, 06-53364496

 

Vul je emailadres en je naam in

om de  casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!

Vul je emailadres en je naam in

om de casestudy te bekijken

You have Successfully Subscribed!